برگزاری 2 جشنواره ادبی و هنری در سمنان به مناسبت محرم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به برگزاری ویژه برنامه‌های مختلف به مناسبت محرم خبر داد و افزود: مهمترین برنامه‌ها ۲ جشنواره ادبی و هنری است.
تصویر برگزاری 2 جشنواره ادبی و هنری در سمنان به مناسبت محرم

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: چهاردهمین دوره متوالی سوگواره «مهر محرم» و برگزاری جشنواره شعر آیینی در شهرستان گرمسار از مهمترین برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به مناسبت ماه محرم است.

وی با بیان اینکه فراخوان این ۲ جشنواره به زودی منتشر می‌شود افزود: جشنواره شعر آیینی شهرستان گرمسار پیش از تاسوعا و عاشورا آغاز و اختتامیه آن مهر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: شهرستان گرمسار علاوه بر جشنواره شعر آیینی، با برگزاری محفل مجازی معرفی و نقد کتاب عاشورایی با عنوان «روزنه ای به آفتاب»، رونمایی اثر نگارگری با موضوع عاشورا، اجرای تئاتر خیابانی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر و کارگاه آموزشی اصالت‌ها و تحریف‌ها در تعزیه، به بزرگداشت ماه محرم می‌پردازد.

فلاح گفت: برگزاری محفل شعر، اجرای نمایش خیابانی، طراحی پوستر، برگزاری «۱۰ شب ۱۰ برنامه فرهنگی» از سوی انجمن قرآن، مسابقه عکس «محرم از نگاه دوربین شما»، کارگاه آموزشی نقاشی، نمایشگاه عکس در بستر فضای مجازی، برگزاری زیارت عاشورا، کارگاه بصیرتی در کانون‌های فرهنگی و هنری و اهدا ی کتاب نیز از برنامه‌های ماه محرم در شهرستان شاهرود است.

وی بیان کرد: مسابقه عکاسی با موضوع محرم، برگزاری تیکه هنرمندان شامل اجرای محفل شعر، اجرای تعزیه در فضای باز، مسابقه کتابخوانی و برگزاری زیارت عاشورا از برنامه‌های شهرستان میامی به مناسبت ماه محرم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در شهرستان سرخه نیز شب شعر عاشورایی، مسابقه نقاشی محرم ویژه کودک و نوجوان و برپایی نمایشگاه عکس، از برنامه‌های ماه محرم است.

فلاح ابراز داشت: اهدای کتاب با موضوع کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش به کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد، رونمایی کتاب در دهه دوم ماه محرم و حضور هنرمندان انجمن های شعر و ادب و اهدای پلاک و پیشانی بند یا حسین و قرائت شعر در کلیه ادارات شهرستان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در قالب برنامه «عاشقان نینوا» از برنامه‌های ماه محرم در شهرستان آرادان است.

وی افزود: در شهرستان دامغان نیز برگزاری روضه‌خوانی روزانه، برپایی تکیه هنرمندان، نمایشگاه کتاب‌های عاشورایی، برگزاری شب شعر عاشورایی، تشکیل کارگروه امر به معروف و نهی از منکر، فضاسازی محوطه اداری و مجتمع فرهنگی هنری، برپایی ایستگاه صلواتی فرهنگی با طرح و ایده های جذاب فرهنگی و برگزاری، کرسی آزاداندیشی با موضوع «چرا عزاداری می‌کنیم» و «عاشورا مبدا انقلاب»، نشر محتوای اصیل تحت عنوان معارف عاشورایی و انقلابی، فراخوان طراحی پوستر عاشورا، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع «ماه خون»، ترویج گسترش نذر فرهنگی، اجرای تعزیه در نقاط مختلف با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع آشنایی با واقعه عاشورا، اهدای نشان حسینی به کودکان و نوجوانان، فراخوان قصه گویی «روایت عشق» و «نذر کتاب» و اهدا کتاب به مناطق محروم به مناسبت ماه محرم برگزار می‌شود.

فلاح بیان کرد: همچنین اجرای نمایش صحنه ای، نمایشگاه خوشنویسی، برنامه‌ای با موضوع محرم به همت موسسه «مصباح المنیر» و کار مشارکتی با سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت دیدگاه جوانان و نوجوانان در خصوص امر به معروف و نهی از منکر نیز برنامه‌های شهرستان مهدیشهر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: برنامه‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی شهرستان‌ها به منظور حمایت از نویسندگان و ناشران حسینی برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

331595