باوری غلط در آتش‌زدن شالیزارها پس از برداشت برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه باوری غلط در میان کشاورزان وجود دارد که آتش زدن مزارع پس از برداشت برنج آفات را از بین می‌برد، ابراز امیدواری کرد که امسال سوزاندن کاه و کلش در گیلان به صفر برسد.
تصویر باوری غلط در آتش‌زدن شالیزارها پس از برداشت برنج

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علی موسوی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: سوزاندان کاه و کلش در سال گذشته بسیار کم شده بود و فقط به صورت موردی در شهرستان‌های سیاهکل، رشت و صومعه‌سرا توسط کشاورزان متخلف انجام شده بود.

وی افزود: امیدواریم امسال سوزاندن کاه و کلش در استان ما به صفر برسد و برنامه‌های پیشگیرانه برای تحقق این امر در نظر گرفته‌ایم.

موسوی ادامه داد: سوزاندن کاه و کلش نه فقط موجب آلوده شدن هوا و ایجاد مشکل تنفس برای افراد دارای بیماری‌های ریوی می‌شود بلکه موجب می‌شود درآمد حاصل از فروش کاه و کلش نصیب خانوارهای کشاورزان نشود.

وی تصریح کرد: بر اساس باوری غلط در گذشته کشاورزان پس از برداشت برنج مزارع خود را آتش می‌زدند تا جلوی توسعه آفت کرم‌های ساقه‌خوار برنج را در سال بعد بگیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: خوشبختانه با اطلاع رسانی‌های انجام شده، کشاورزان به این باور رسیده‌اند که سوزاندن کاه و کلش کاری نادرست بود که انجام آن حتی موجب کاهش حاصلخیزی شالیزارهایشان می شد و خوشبختانه دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی گیلان مبنی بر شرایط جوی مناسب برای روزهای آینده و رسیدن ۹۵هزار هکتار معادل ۴۰ درصد شالیزارهای استان به مرحله برداشت، از شالیکاران استان می‌خواهیم دروی برنج را شروع کنند.

موسوی با اشاره به برداشت ۲۳ هزار هکتار معادل ۱۰درصد شالیزارهای گیلان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۸۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به صورت ماشینی درو شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان بلافاصله پس از برداشت محصول در انتقال آن به شالیکوبی‌ها عجله کنند تا شاهد ضایعات کمتری باشیم.

منبع: ایسنا

329875

مطالب مرتبط