رییس اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفت و گو با پرسون:

از مطالبه کرایه بار سنگین و تاخیر 50 روزه نهاده‌ها تا نبود واکسن و خسارت‌های قطعی برق

جمعیت رو به افزایش بشر جهت رفع نیازهای موادغذایی خود، تولید روز افزون موادغذایی را می‌طلبد. در این میان پرورش گوشت به ویژه گوشت مرغ به علت دارا بودن پروتئین مورد نیاز انسان، قابلیت هضم و عدم وجود کلسترول روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد
تصویر از مطالبه کرایه بار سنگین و تاخیر 50 روزه نهاده‌ها تا نبود واکسن و خسارت‌های قطعی برق

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، گوشت مرغ یکی از مهمترین مواد غذایی محسوب می‌شود که سرشار از پروتئین‌های مختلف است و تردیدی نیست که گوشت سفید مرغ جایگزین سالم و مناسب برای گوشت قرمز است بنابراین تولید این قلم در کشور بسیار حایز اهمیت است.

مرغ به‌عنوان یکی از کالاهای پرمصرف در سبد غذایی مردم مدتی است در بحث تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه شد که تنها مختص به استان زنجان نیست. مرغداران کشور با مشکلات بزرگی همچون بی‌ثباتی بازار مرغ، نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، کمرنگ بودن صادرات مرغ و التهاب بازار نهاده به عنوان مهم‌ترین مشکلات صنعت مرغداری دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر افت و خیزهای بازار مرغ، تولیدکنندگان را هر روز دچار بحران می‌کند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان به مشکلات مرغداران اشاره کرد و گفت: ارسال بار به جای تعهد 10 روزه، ۵۰ روزه به طول می‌انجامد.

جعفر محمدی حصاری در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه پرسون اظهار کرد: ارسال نهاده های مورد نیاز مرغداران با تاخیر فراوان همراه است به گونه‌ای که حدود دو ماه ارسال نهاده از بندر تا زنجان به طول می‌انجامد.

وی به کرایه بارهای بسیار سنگین رانندگان اشاره و تصریح کرد: در حالی که نرخ مصوب کرایه بار از بندر امام تا زنجان مشخص است رانندگان کرایه‌های بسیار سنگینی را مطالبه می‌کنند.

رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان به عدم تمکین رانندگان به قانون اشاره و تاکید کرد: این در حالی که تولیدکنندگان با رصدهای چندگانه واحدهای نظارتی مشغول به فعالیت هستند تا در نهایت کالای آنها به نرخ مصوب عرضه شود.

محمدی حصاری افزود: در شرایطی که مرغداران متعهد به نرخ مصوب و تنظیم بازاری هستند، سایر ارگان‌ها و عناصر اقتصاد نیز باید همراه با شبکه تولید فعالیت کنند.

وی به سامانه رهتاب اشاره و تاکید کرد: سامانه رهتاب از کشتارگاه تا توزیع کننده شروع می‌شود و در حقیقت این سامانه پس از مرغدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس اتحادیه مرغداران استان زنجان در خصوص دیگر مشکلات مرغداران تصریح کرد: نبود واکسن‌های مورد نیاز مرغداران و یا قیمت‌های بسیار گران این واکسن‌ها از دیگر دغدغه مرغداران است.

محمدی حصاری با تاکید بر وجود گرما و تلفات بیشتر به علت ازدیاد بیماری‌ها در مرغداری‌ها عنوان کرد: در این شرایط نبود واکسن یا قیمت‌های سرسام‌آور آن منجر به بروز تلفات سنگین و خسارت‌های فراوان برای تولیدکنندگان، ملت و دولت می‌شود.

وی واسطه‌گری و سودجویی را امری شایع در تولید خواند و گفت: از آن جایی که مرغ ارزانترین منبع تامین کننده پروتئین مورد نیاز مردم است، نبود آن منجر به کوچکتر شدن سفره غذای مردم و عواقب مهم دیگر خواهد شد.

رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان قطعی های مکرر برق را مسبب وارد کردن هزینه ها و تلفات بی‌شمار در مرغداری ها برشمرد و تصریح کرد: فعالیت واحدهای تولیدی منوط به فعالیت فن ها، انتقال دان، انتقال آب و تهویه مناسب هستند در غیر این صورت متضرر خواهند شد.
محمدی حصاری در پایان خاطرنشان کرد: البته برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و جای نگرانی برای عموم مردم در خصوص تامین مرغ مورد نیازشان وجود ندارد.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

328957