به گزارش پرسون از زنجان؛

استفاده حدود ۳۰ درصدی مرغداران از دان آماده / فرهنگ‌سازی؛ راه ترغیب مرغداران به سمت دان آماده

در حال حاضر با افزایش سریع جمعیت و احتیاج روز افزونی که به مواد غذایی بالاخص مواد پروتئینی احساس می‌شود تأمین نیازهای غذایی انسان ها در درجه اول اهمیت در جوامع بشری قرار گرفته است.
تصویر استفاده حدود ۳۰ درصدی مرغداران از دان آماده / فرهنگ‌سازی؛ راه ترغیب مرغداران به سمت دان آماده

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، گزارش‌ها نشان می‌دهند که در هر ساعت ۸۷۰۰ نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود که این مسئله با توجه به بهبود وضعیت بهداشتی جوامع و ارائه روش‌های نوین پیشگیری از بیماری‌ها که منجر به کاهش مرگ ومیز و بالا رفتن حد متوسط عمر گردیده می‌تواند روند رو به رشد سریع‌تر را دنبال نموده و در نهایت نیاز به مواد غذایی را بیش از پیش افزایش دهد.

در سال‌های اخیر گوشت طیور بعنوان یک منبع پروتئین حیوانی به طور سریعی در تغذیه انسان مورد استفاده قرار گرفته و در بعضی از کشورها که از نظر شرایط طبیعی و مرتع با کمبود مواجه هستند گوشت طیور به سرعت جانشین گوشت دام‌های دیگر شده است.

طیور معمولاً به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته و بهترین راه تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی، جیره غذایی طیور است. جیره غذایی، می‌تواند به راحتی کمک کند تا انواع طیور از جمله مرغ سالم‌تر پرورش یابند و در مقابل بیماری‌های مختلف مصون شوند، نیز رشد بهتری کنند.

با وجود اهمیت فراوان جیره غذایی مرغداران متحمل هزینه‌ها و زحمت فراوانی شده و خود نسبت به تهیه و ترکیب جیره غذایی اقدام می‌کنند و از تهیه دان آماده از کارخانه‌های خوراک خودداری می‌کنند این در حالی است که دان‌های آماده بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و مشکلات پرت موادغذایی در آسیاب‌میسکرها، هزینه کارگری، مخاطرات بیماری‌زایی، حمل و نقل و... را برای مرغداران نخواهند داشت.

ما برای جویا شدن از علل اجتناب مرغداران نسبت به تهیه دان‌های آماده به سراغ معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان رفته‌ایم وبا ایشان به گپ و گفت نشسته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان گفت: نزدیک به ۳۰ درصد از مرغداران استان زنجان از دان آماده جهت تغذیه مرغداری‌های خود استفاده می‌کنند.

محمد علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه پرسون اظهار کرد: در حال حاضر بخش غالب مرغداری‌های استان خود اقدام به جیره‌نویسی می‌کنند و از تهیه دان آماده توسط کارخانه‌های خوراک دام خودداری می‌کنند.

وی در خصوص مزایای استفاده از دان آماده جهت تغذیه مرغداری‌ها تاکید کرد: تهیه دان آماده از طریق کارخانه‌های خوراک دام منجر به حذف هزینه‌های سنگین انبارداری، خرید نهاده، حمل و نقل، آسیاب میکسر و کارگر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان زنجان تصریح کرد: ترغیب مرغداران به استفاده از دان آماده کارخانه‌های خوراک دام فرهنگ‌سازی در این خصوص را می‌طلبد.

صادقی با بیان اینکه کارخانه‌های خوراک دامی نیز وجود دارد که توانسته‌اند اطمینان مرغداران را نسبت به دان‌های آماده جلب کنند افزود: مرغداران باید بدانند که تهیه دان آماده برای آنها بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

وی به سیاست کلی وزارتخانه در زمینه حرکت به سوی دان‌های آماده اشاره و عنوان کرد: سیاست کلی وزارتخانه این است که به سمت کارخانه‌های خوراک دام حرکت شود چرا که این کار برای کشور نیز مناسب‌تر خواهد بود.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

328190