معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان:

تهیه جیره غذایی در مرغداری‌ها منجر به افزایش پرت مواد غذایی می‌شود

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان گفت: آماده کردن جیره غذایی توسط مرغداری‌ها منجر به افزایش پرت مواد غذایی می‌شود.
تصویر تهیه جیره غذایی در مرغداری‌ها منجر به افزایش پرت مواد غذایی می‌شود

مجید اسکندرپور در گفت وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، اظهار کرد: برخی از مرغداری‌ها نهاده را گرفته و خود بر حسب تجربه یا توصیه دیگران نسبت به تهیه جیره غذایی و ترکیب مواد اقدام می‌کنند و با این کار منجر به افزایش پرت مواد غذایی می‌شوند.

وی افزود: مرغداری‌ها ممکن است توان خرید مواد اولیه با کیفیت و گران را نداشته باشند از سوی دیگر اکثر دستگاه‌های آسیاب میکسر سنتی است لذا تهیه جیره غذایی توسط آنها مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کار تهیه جیره غذایی باید به کارخانه‌های خوراک سپرده شود افزود: در کارخانه‌های خوراک جیره استاندارد تولید می‌شود.

وی ادامه داد: جیره غذایی تهیه شده در کارخانه‌های خوراک بسیار سالم‌تر و بهتر بوده و عوامل بیماری‌زا در آن از بین رفته به همین جهت استفاده از این جیره غذایی استاندارد و سالم منجر به رشد بهتر خواهد شد.

اسکندرپور با اشاره به اینکه جا انداختن تهیه جیره غذایی از طریق کارخانه‌های خوراک اندکی مشکل است تاکید کرد: مرغداران باید تهیه جیره غذایی را به این کارخانه‌ها بسپارند تا نتیجه بهتری دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در خصوص تعداد آزمایشگاه‌های دولتی در استان زنجان عنوان کرد: در حال حاضر تنها یک آزمایشگاه بخش دولتی وجود دارد که تقریبا تکمیل شده است.

اسکندرپور افزود: لازم به ذکر است که یک آزمایشگاه بخش خصوصی نیز مشغول به فعالیت است که البته به علت گران بودن دستگاه‌ها و نداشتن صرفه اقتصادی بسیاری از امور در این ازمایشگاه انجام‌پذیر نیست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: ازمایشگاه همکار نیز وجود دارد که انجام برخی از امور آنالیزهای غذایی را برعهده دارد.

فاطمه شمشیرگر _ استان زنجان

327850

مطالب مرتبط