پرسون گزارش می‌دهد؛

افزایش مخالفت‌ها با حضور زاکانی در شهرداری تهران

تمایل علیرضا زاکانی، نماینده مجلس برای حضور در شهرداری تهران با انتقاداتی به دلیل عدم سابقه اجرایی وی همراه است.
تصویر افزایش مخالفت‌ها با حضور زاکانی در شهرداری تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، صحبت از علیرضا زاکانی، نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی پایان ندارد. حضور پرحاشیه وی در انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت انصراف به نفع ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نمونه برجسته ای از فعالیت های وی بود. بعد از آن بحث سهم خواهی زاکانی از رئیسی مطرح شد. گمانه‌زنی‌ها از حضور این نماینده مجلس در وزارت کشور و یا سازمان انرژی اتمی در دولت رئیسی کمرنگ شده و بعید به نظر می‌رسد.

اما جدیدترین بحث‌ها پیرامون علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که این مناصب را کافی نمی‌داند و به دنبال جایگاه‌های بیشتری است؛ ساختمان بهشت و عنوان شهرداری تهران است. اعلام شعار "تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام" از سوی وی نشان از جدیت زاکانی برای تصدی شهرداری تهران است.

ارائه برنامه از سوی زاکانی به منتخبان دوره ششم شورای شهر

مهدی اقراریان، سخنگوی منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفته که زاکانی برنامه خود را به منتخبان شورای ششم ارائه کرده است. طبق گفته اقراریان، زاکانی در برنامه‌های خود رویکردهای مدیریتی همچون، فساد ستیزی ‌و عدالت مداری پرداخته و برنامه خود را در هفت محور تخصصی ارائه کرده است. همچنین دریافت تمام و کمال سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده و رایزنی با دولت برای جذب فاینانس مترو از جمله دیگر برنامه‌های وی بوده است.

نمایندگان موافق و مخالف با حضور زاکانی در شهرداری

بحث حضور زاکانی در شهرداری تهران به قدری عجیب است که مخالفت‌ها در این باره را آشکار کرده است. جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس ضمن انتقاد از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است که "به اعتقاد بنده آقای زاکانی نماینده انقلابی بسیار پرتوانی است و در حوزه‌های سیاسی می‌تواند نیروی قوی و کارسازی برای نظام جمهوری اسلامی باشد. این که ایشان سابقه کار اجرایی شهری ندارد، یکی از نکات منفی برای شهردار شدن است."

همچنین این نماینده مجلس گفته: "شهرداری، سازمانی خدماتی و بسیار تخصصی است. اما برخی به این سازمان اصلا نگاه خدماتی ندارند. به عبارتی نمی توانند در این سازمان موفق عمل کنند، لذا بهتر است کسانی برای این مسئولیت انتخاب شوند که در حوزه اجرایی شهری تجربه دارند."

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از موافقان حضور زاکانی در شهرداری تهران است. وی می گوید: "آقای زاکانی در طول مدت ۱۲ سالی که نماینده مردم تهران در مجلس بود با زیر و خم مشکلات پایتخت آشنا بوده و تقریبا به تمامی محلات و مناطق تهران سرکشی کرده است و با مشکلات شهر آشناست؛ علاوه بر این، تجربه حضور در کمیسیون‌های آموزش و اصل ۹۰ مجلس و همچنین عضویت در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس که متولی موضوع شهرداری و شوراهاست می‌تواند به او در اداره بهتر شهر کمک شایانی کند."

تکلیف صیانت از رأی مردم قم چه می‌شود؟

عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس آباد نیز مخالف خروج زاکانی از مجلس است و می‌گوید وی باید به رأی شهروندان قم احترام گذارد. جهانگیرزاده گفته است که "مردم قم در مجلس نمایندگان خود را دارند و اینکه گفته می شود دو نماینده این شهر یعنی آقایان علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی فراهانی به احتمال زیاد وارد بشهت و یا کابینه سید ابراهیم رییسی شوند درست نیست چرا که مردم قم به این دو نفر رای دادند تا در مجلس به نمایندگی از آنها قانونگذاری کنند."

انتقاد تند شورای هماهنگی اصولگرایان قم از زاکانی

شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم از علیرضا زاکانی نماینده شهر قم به خاطر کاندیدا شدن و ارائه برنامه برای حضور در شهرداری تهران انتقاد کرد و عنوان کرد: برادر بزرگوار جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی (دام عزه) چندی پیش از طرق مختلف و مجاری غیر رسمی شایعه نامزدی حضرتعالی برای تصدی پست شهرداری تهران را شنیده بودیم، اگر چه این خبر در همین سطح هم نگرانی‌هایی ایجاد می‌کرد اما چون از مبادی رسمی چیزی اعلام نشده بود، نیازی به نگارش چنین نامه‌ای نیز احساس نمی‌شد.

تا این که امروز (۱۰ مرداد ماه) خبری بر روی خروجی خبرگزاری ایرنا قرار گرفت مبنی بر این که حضرتعالی به عنوان یکی از هشت نامزد تصدی این پست، برنامه‌های خود را به شورای شهر تهران تقدیم کرده‌اید و پیگیری‌های دیگری که از منابع مطمئن صورت گرفت نیز خبر را تایید کرد.

البته ای کاش از قبل شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم را که دعوت کننده‌ی حضرتعالی به قم و مهم‌ترین حامی‌تان در انتخابات مجلس بود و شاید بیشترین اقبال مردم به حضرتعالی به خاطر اطمینانی بوده که به اعضای این شورا داشته‌اند، در جریان امر قرار می‌دادید.

بعید است از حجم تلاش‌های این شورا و رایزنی‌های فراوان آن از اخذ حمایت علما و مراجع گرفته تا گروه‌های سیاسی انقلابی ریشه‌دار و تا مردم کوچه و بازار بی اطلاع باشید! آیا هجمه‌های مختلفی که به این شورا به خاطر قمی نبودن‌تان شد را فراموش کرده‌اید؟ بیننا و بین الله آیا شورای هماهنگی از زمان انتخاب‌تان در مجلس از شما درخواستی به جز در راستای منافع عمومی شهر و کشور داشته است؟

بذرپاش که از شانس بالایی برای حضور در شهرداری تهران برخوردار بود، انصراف داده و اکنون علیرضا زاکانی و مازیار حسینی گزینه‌های نهایی شهرداری تهران هستند. فعالان رسانه‌ای نسبت به حضور زاکانی در بهشت بدبین هستند؛ چرا که وی سابقه امور اجرایی و مدیریتی مشابه شهرداری را در کارنامه ندارد و فعالیت‌های سیاسی و چهره تندرو زاکانی مسئله‌ای نیست که مطلوب شهروندان تهرانی باشد.

متأسفانه بده و بستان‌های سیاسی در انتخاب شهردار نقش پررنگی دارد، موضوعی که در نهایت به ناکارآمدی منجر می‌شود. محمد مهاجری، فعال اصولگرا می‌گوید زاکانی از حمایت حدادعادل برای تصدی شهرداری تهران برخوردار است.

328902