پرسون بررسی کرد؛

زاکانی کدام منصب را در دولت سیزدهم تصاحب می‌کند؟

علیرضا زاکانی، نماینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد و اکنون اخبار غیررسمی حاکی از سهم‌خواهی وی از رئیس جمهور منتخب است. 
تصویر زاکانی کدام منصب را در دولت سیزدهم تصاحب می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شرکت کرد و در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید تا پراکندگی آراء در جبهه اصولگرایان رخ ندهد. البته حضور وی در رقابت‌های انتخاباتی چندان با استقبال مردم مواجه نشد و سبد رأی قابل قبولی نداشت که در پیروزی و یا شکست رئیسی موثر باشد.

انصراف از انتخابات ریاست جمهوری

زاکانی در شرایطی از انتخابات انصراف داد که از همان ابتدا نیز همتی، رئیس سابق بانک مرکزی و رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری بارها او را کاندیدای پوششی خطاب کرد.

با کناره گیری قطعی زاکانی نیت اصلی وی از حضور در انتخابات که همان کمک به طیف موافق خود در مناظره‌ها بود؛ رنگ واقعیت به خود گرفت. اکنون در آستانه آغاز به کار دولت رئیسی، گمانه زنی‌ها در خصوص کابینه قوت گرفته و نام زاکانی نیز در میان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود.

سهم‌خواهی زاکانی از رئیس جمهور منتخب

انصراف زاکانی به نفع رئیسی احتمال سهم خواهی وی از کابینه دولت سیزدهم را تقویت می‌کند. از طرفی وی نماینده و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس است و ترک مقام نمایندگی که با انتخاب مستقیم توسط مردم رخ داده؛ جای سوال دارد. از طرف دیگر رئیسی اعلام کرده که در انتخاب کابینه تحت تأثیر نظر هیچکس حتی اطرافیان‌اش قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین باید منتظر واکنش وی ماند.

زاکانی گزینه احتمالی کدام مقام است؟

برخی رسانه‌ها زاکانی را معاون اولی رئیسی می‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد اشخاص مناسب‌تری برای این منصب جزء او وجود داشته باشند.

در میان وزارتخانه‌ها نام این نماینده مجلس برای وزارت کشور مطرح است و از آنجایی که وی تحصیلات پزشکی هسته‌ای دارد؛ از گزینه‌های سازمان انرژی اتمی نیز است.

برخی اخبار غیررسمی حاکی از سهم‌خواهی زاکانی از رئیسی است؛ حتی گفته می‌شود وی قبل از انتخابات، با رئیسی هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. گذر زمان مشخص می‌کند که رئیس مرکز پژوهش‌ها در مجلس می‌ماند یا طمع قدرت طلبی وی را به پاستور می‌کشاند.

آیا رئیسی به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراجناحی عمل می‌کند یا مجبور به پذیرش فشارها در تشکیل کابینه می‌شود؟

322734