یک کارشناس مسائل دینی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مداحان، صاحب‌نظر برگزاری مراسم‌های مذهبی در شرایط کرونایی نیستند

یک کارشناس مسائل دینی گفت: کسانی که تصور می‌کنند با تعطیلی آیین‌های جمعی مانند عزاداری دهه اول محرم و یا شب‌های قدر، این آیین‌‌ها دچار خلل می‌شود؛ معلومات و تخصص لازم در زمینه مباحث دینی را ندارند.
تصویر مداحان، صاحب‌نظر برگزاری مراسم‌های مذهبی در شرایط کرونایی نیستند

سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، کارشناس مسائل دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص اصراری برخی افراد بر برگزاری عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی کشور، بیان کرد: برخی مدیران در کشور ما علم لازم در این زمینه را ندارند؛ یکی از شبهات و ایراداتی که از سوی برخی جریان‌ها به مکتب شیعه مطرح می‌شود این است که شیعه هیچ برنامه‌ای برای عبادت‌های فردی ندارد و اگر اجتماعات آن را بگیرند، فلج می‌شود. این موضوع کاملا غلط است؛ زیرا مکتب شیعه غنی است و در هر دو بعد عبادات جمعی و فردی برنامه دارد.

خادمیان نوش‌آبادی تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند با تعطیلی آیین‌های جمعی مانند عزاداری دهه اول محرم و یا شب‌های قدر، این آیین‌‌ها دچار خلل می‌شود؛ معلومات و تخصص لازم در زمینه مباحث دینی را ندارند. مسئولی که قصد اظهارنظر در این مورد را دارد باید حداقل تحصیلاتی را در بحث عرفان، تصوف و جنبش‌های دینی داشته باشد و یا حداقل مشاوران مناسبی انتخاب کند.

وی افزود: اگر معتقد باشیم با تعطیلی عبادات و آیین‌های جمعی مانند نماز جمعه و عزاداری محرم، این برنامه‌ها به حاشیه رفته و فراموش می‌شود؛ این به معنای عدم شناخت صحیح مکتب و نداشتن معلومات مرتبط است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این که در طول قرن‌ها، عاشورا و شب قدر همواره به صورت جمعی برگزار نشده؛ ادامه داد: باید در زمانی که مردم به دلیل علت قهریه مانند کرونا، سیل، زلزله و یا دلایل شخصی شرایط شرکت در آیین‌های جمعی را ندارند؛عبادات فردی را به آنها آموزش داد.

خادمیان نوش‌آبادی بیان کرد: فاجعه زمانی است که برخی افراد از برگزاری این آیین‌ها سوء استفاده کنند و به دنبال بهره اقتصادی باشند. یک نمونه مشخص در این زمینه تاریخ سازی و مناسبت سازی است؛ برای حضرت علی اصغر و یا حضرت رقیه تاریخ ولادت جعل می‌کنند؛ در حالی که سندیت ندارد.

وی گفت: دین حافظ تمام ابعاد شخصیتی یک انسان و جامعه است. دین حافظ جسم، جان، عقل، روح، امنیت، بهداشت و حتی اقتصاد است. دین، علم و حاکمیت نیست؛ بلکه شاهراه و صراط امن سعادت دنیوی و اخروی است. زمانی که گفته می‌شود، تجمعات خطرآفرین است، ما به عنوان متولی دین تبعیت می‌کنیم. حتی شاهد این هستیم که مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه بیان می‌کنند که تابع دستورات ستاد کرونا می‌باشند.

این استاد حوزه تصریح کرد: صاحب‌نظران در این زمینه سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه هستند و مداح در مسائل دین صاحب‌نظر نیست. نهادهای مسئول باید از بعد فردی آیین‌ها بهترین استفاده را داشته باشند و با انجام تبلیغات در فضای مجازی، مسابقاتی مانند مقاله نویسی را در این زمینه برگزار کنند.

خادمیان نوش‌آبادی با اشاره به رفتار امام صادق مبنی بر زیارت حجر الاسود از راه دور و عدم لمس آن، گفت: از این نوع روایات‌ها می‌توان برای بیان حوزه فردی عبادات بهره گرفت و به مکاتب دیگر نشان داد که شیعه در این زمینه ضعف ندارد.

این کارشناس مسائل دینی در پایان تأکید کرد: حق ساخت و تأسیس عبادت جدید از طرف خود را نداریم و صرفا باید آداب ذکر شده در منابع روایی و مکتب شیعه را آموخت.

327002

نظرات شما ( 1 نظر )

محمد |
دوشنبه 11 مرداد 140000:14
خداوند امثال این شاگرد امام صادق علیه السلام را زیاد کندوان بی ریشه رانابورکند