در نشست تخصصی هفته ازدواج با اصحاب رسانه مطرح شد؛

ازدواج باید آگاهانه، به هنگام و آسان باشد/کرونا؛ قید و بندها را از دست و پای ازدواج باز کرد

معاون فرهنگی و امور جوانان ورزش و جوانان استان با بیان اینکه ازدواج باید اگاهانه، به هنگام و آسان باشدگفت: هرچند یکی از موانع بزرگ ازدواج اقتصاد است اما موانع مهم تری مانند بی تفاوتی و عدم مسئولیت پذیری در جوانان وجود دارند که نقش اثرگذار تری در این امر ایفا می کنند.
تصویر ازدواج باید آگاهانه، به هنگام و آسان باشد/کرونا؛ قید و بندها را از دست و پای ازدواج باز کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، نشست تخصصی هفته ازدواج با اصحاب رسانه عصر امروز در سالن همایش های اداره ورزش و جوانان استان برگزار شد.

حجت الاسلام هادی امامی در این نشست با ابراز تأسف از روند نزولی ثبت ازدواج در قبل از شیوع کرونا در کشور گفت: کرونا با همه تلخ کامی هایش توانسته با حذف بسیاری از آداب رسوم دست و پاگیر و تجملات، روند ازدواج را رشد دهد.

مدیرعامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد از رشد ۱۰.۷ درصدی ازدواج در استان در سال ۹۹ خبر داد و ابراز داشت: این در حالی است که این عدد در کشور ۴درصد بوده و می توان گفت کرونا یزد را به جایگاه دوم در کشور درامر ازدواج رسانده است.

امامی تصریح کرد: علاوه بر کرونا، مجمع خیرین ازدواج استان، شبکه فعالین ازدواج استان، مراکز مشاوره و بسیاری از سازمان های مردم نهاد دیگر در امر تسهیل بخشی فرایند ازدواج و کسب این رتبه موثر بودند.

مدیرعامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد با بیان اینکه ۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند گفت: خط ازدواج به این معناست که اگر فرد در این شرایط در امر ازدواجش غفلت کند سریع به سن تجرد قطعی می رسد که در استان یزد با توجه به بررسی های صورت گرفته ۱۵۰ هزار جوان پشت خط ازدواج قرار گرفته اند.

وی با اشاره به این مطلب که مشکلات اقتصادی تنها بخشی از دلایل کاهش روند ازدواج است اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده بسیاری از جوان متمول میل به ازدواج ندارند که دلایل آن نیازمند کارشناسی است.

امامی در بخش دیگری از سخنانش فرار از مسئولیت پذیری را از دیگر دلایل کاهش ازدواج عنوان و اذعان داشت: در دهه شصت بنا به شرایط بسیاری از امور خانواده به فرزندان واگذار می شد و همین تعهد و مسئولیت پذیری را درشخص ایجاد می کرد اما امروزه فرزندان از ساده ترین مسئولیت ها هم شانه خالی می کنند و یا اصلا به ان ها مسئولیتی سپرده نمی شود که متاسفانه این فرزندان در سنین ازدواج تن به مسئولیت نمی دهند و ازدواج را سخت می دانند.

این فعال حوزه ازدواج با بیان اینکه گره های ذهنی از دیگر موانع ازدواج می باشد خاطر نشان کرد: برخی گره های ذهنی که از اهمیت زیادی هم برخوردار است اگر برای افراد حل و فصل شود دیگر از ازدواج واهمه نداشته و اگر دارای شور عاطفی باشد تنها با داشتن یک شغل اقدام به ازدواج می کند.

امامی اضافه کرد: در گذشته جوانان ابتدا ازدواج میکردند و سپس امکانات زندگی را با گذشت زمان و تلاش فراهم میکردند اما امروز جوان ابتدا به فکر فراهم آوردن امکانات است و پس از آن سطح توقعش بالا رفته و به راحتی به ازدواج تن نمی دهد.

مدیرعامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد با اشاره به هجمه های فرهنگی و القای ضد ارزش ها بین جوانان ابراز کرد: تهاجم فرهنگی کار را برای ازدواج سخت کرده است تا جایی که امروز مواردی چون ازدواج سفید و همباشی و تجردگرایی و غیره برای جوان باب شده و تشکیل خانواده جایگاه خودش را بین آن ها از دست داده است.

وی گفت: طبق آمار رسمی اگر همین منوال طی شود تا سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به زیر سی میلیون نفر خواهد رسید و رشد جمعیت به زیر یک درصد خواهد رسید.

امامی با اشاره به نقش پررنگ رسانه ها درفرهنگسازی امر ازدواج گفت: آنچه کارشناسان حوزه ازدواج مطرح می کنند این است که امر ازدواج در حوزه رسانه جایگاه خودش را پیدا نکرده و هنوز این ظرفیت به خوبی استفاده نشده ازدواج باید به یک اولویت برای رسانه ها تبدیل شود.

اعظم السادات امامی معاون فرهنگی و امور جوانان ورزش و جوانان استان هم در این نشست با بیان اینکه ازدواج باید اگاهانه، به هنگام و آسان باشد ابراز داشت: هرچند یکی از موانع بزرگ ازدواج اقتصاد است اما موانع مهم تری مانند بی تفاوتی و عدم مسئولیت پذیری در جوانان وجود دارند که نقش اثرگذار تری در این امر ایفا میکنند.

وی اضافه کرد: استان یزد در سال گذشته در زمینه ازدواج رتبه دوم و در زمینه طلاق رتبه بیستم را کسب کرد اما این آمار نیز چندان زیبنده نیست.

همچنین در این نشست اصحاب رسانه و فعالان حوزه برنامه سازی رادیو و تلویزیون به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباره مقوله ازدواج پرداختند.

در روند تسهیل ازدواج یکی از ابزارهای جدید و تازه به وجود آماده، پلتفرم همدم است که امکانات زیادی را برای انتخاب صحیح و ازدواج آسان ایجاد کرده است.

حیران_استان یزد

325337