علیرضا شهرکی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

زیرساخت‌های ضعیف سیستان و بلوچستان برای مقابله با جهش دلتای کرونا/ همت جمعی ارگان‌های مختلف برای امدادرسانی

زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان سیستان و بلوچستان نسبت به این جهش بیماری و این فراگیری آنچنان که باید قوی نبود بنابراین لازم بود که تخت بستری و بیمارستانی و مراکز پاسخگویی به بیماران سرپایی و غربالگری را افزایش دهیم. به همین جهت همت جمعی در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد.
تصویر زیرساخت‌های ضعیف سیستان و بلوچستان برای مقابله با جهش دلتای کرونا/ همت جمعی ارگان‌های مختلف برای امدادرسانی

علیرضا شهرکی مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مهم‌ترین اقدامات برای مهار کرونای دلتای استان و وضعیت واکسیناسیون اظهار داشت: در هفته‌های اخیر بیماری کرونا به خصوص جهش جدید دلتا استان ما را درگیر کرده و سبب شد که هر روز ابتلاهای چهار رقمیِ بالای 1500 نفر و مرگ‌های دو رقمیِ 15 تا 20 نفر و گاهاً بیش‌تر را در استان شاهد باشیم.

شهرکی افزود: این مسئله سبب شد که همه ادارات، بخش‌های خصوصی، بانک‌ها و صنوف مختلف استان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۱۰ روز تعطیل باشند. این یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای بود که سبب شد که یک همت جمعی اتفاق بیفتد و نسبت به قبل ۵ درصد، افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته شایان ذکر این است که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان ما نسبت به این جهش بیماری و این فراگیری آنچنان که باید قوی نبود بنابراین لازم بود که تخت بستری و بیمارستانی و مراکز پاسخگویی به بیماران سرپایی و غربالگری را افزایش دهیم. به همین جهت همت جمعی در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در کنار حوزه بهداشت و درمان سایر نهادها از جمله سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نیروی انتظامی با انتقال بیمارستان‌های خود به حوزه استان سیستان و بلوچستان و ارسال امداد و کمک در قالب نیروی انسانی، پزشکان متخصص، پرستاران، بهیاران و گسیل تجهیزات اعم از دستگاه اکسیژن‌ساز، نیازهای استان در حوزه درمانی، تخت‌های بستری و تجهیزات محافظت فردی را برطرف کردند. سایر ارگان‌ها مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) علاوه بر بیمارستان، تجهیزات پزشکی نیز منتقل کرد. اقدامات خوبی نیز توسط خیرین در استان رقم خورد.

شهرکی خاطر نشان کرد: خوشبختانه سراسر کشور به استمداد و کمک مردم سیستان و بلوچستان آمدند و به نوعی خستگی که بر بدنه بهداشت و درمان ما حاکم شده بود را التیام بخشیدند.

وی در ادامه تشریح کرد: به غیر از مراکز درمانی و بیمارستانی مجموعه وزارت بهداشت و درمان استان که نسبت به توسعه تخت‌های بستری و افزایش دستگاه اکسیژن‌ساز اقدام کردند، مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران تقبل کرد که 3 بیمارستان 100 تختخوابی را در استان مستقر کند و در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص خود را در استان مستقر کرده است.

در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که به عنوان استان پیش رو شروع به واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال کرده است و حجم بسیار قابل توجهی واکسن نیز وارد استان شده است. مجموعه این عوامل کمک می‌کنند که ما بتوانیم برای کنترل این بیماری بازدهی خوبی داشته باشیم

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: علاوه بر این ارتش جمهوری اسلامی ایران بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی دانشگاه زاهدان را تحویل گرفته و در آنجا یک بخش تخصصی را با تمام نیروها فعال کرده است. در کنار آن بیمارستان پیامبر اعظم ارتش در زاهدان را نسبت به توسعه و تجهیز از 64 تخت به 96 تخت را در دستور کار قرار داده است. همچنین مقرر است که یک بیمارستان 100 تختخوابی در حوزه سیستان و یک بیمارستان 100 تختخوابی در حوزه خاش مستقر شود.

شهرکی گفت: بیمارستان 100 تختخوابی مجموعه سپاه پاسداران نیز در حال استقرار است و به غیر از بیمارستان تخصصی خود، 170 نفر نیروی انسانی و متخصص را به حوزه استان اضافه کرده‌اند تا بتوانند در حوزه درمانی به ما کمک کنند.

وی همچنین عنوان کرد: 27 مرکز غربالگری برای تجمیع واکسیناسیون و غربالگری افراد توسط توافقنامه دانشگاه علوم پزشکی سطح استان و مجموعه سپاه پاسداران فعال شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان افزود: بیمارستان ۶۴ تختخوابی نیروی انتظامی در حوزه شهر زاهدان تجهیز و مستقر شده است و نیروی متخصص نیز از مناطق مختلف کشور به حوزه استان منتقل شده‌اند و به عنوان نیروی کمکی در حوزه بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان ارائه خدمت خواهند نمود.

وی در خصوص روند واکسیناسیون در این استان اظهار داشت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که به عنوان استان پیش رو شروع به واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال کرده است و حجم بسیار قابل توجهی واکسن نیز وارد استان شده است. مجموعه این عوامل کمک می‌کنند که ما بتوانیم برای کنترل این بیماری بازدهی خوبی داشته باشیم.

علیرضا شهرکی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که استان سیستان و بلوچستان مرز گسترده‌ای دارد، ترددهای غیرمجاز کاملاً توسط نیروهای مسلح قابل کنترل است. در گلوگاه‌های رسمی نیز غربالگری و تست کرونا صورت می‌گیرد و کنترل‌ها در بخش تجارت و اقتصاد نیز به شدت در حال اجرا است.

325045