لزوم حمایت از طرح‌ های نوآور بسته‌بندی عناب در خراسان جنوبی

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بسته‌بندی عناب نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصول دارد و نوآوران در این عرصه حمایت می‌شوند.
تصویر لزوم حمایت از  طرح‌ های نوآور بسته‌بندی عناب در خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، جلال‌الدین صادقی روز سه‌شنبه در رویداد استارتاپ مجازی نوآوری در بسته‌بندی عناب و فرآورده‌های عناب افزود: مقام معظم رهبری همواره بر نوآوری در تولید تاکید دارند و فرمودند، تولید علم فقط انتقال آن نیست نوآوری علمی در درجه اول اهمیت است که باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی گفت: اگر روزی عناب در کشور ناشناخته بود با اقداماتی که در پنج سال گذشته صورت گرفته به محصولی شناخته شده در کشور تبدیل شده و امروز عناب به سراسر کشور ارسال می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار داشت: با تشکیل مراکز رشد علمی، تحقیقات و فناوری و برگزاری رویدادهای متفاوت خوشبختانه نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف به فرهنگ تبدیل شده که امیدواریم شرایط برای عناب هم میسر شود.

وی تصریح کرد: عناب، زرشک و زعفران خراسان جنوبی امروز به گوشه‌ای از فرهنگ این استان تبدیل شده است و فقط نمی‌توان به عنوان محصولات استراتژیک از آنها نام برد.

صادقی افزود: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی از پنج سال گذشته فعالیت خود را در خراسان جنوبی آغاز کرد و به صورت ویژه عناب و فرآورده‌های آن را در دستور کار قرار داد که موفقیت‌های قابل توجهی در این حوزه کسب شده است.

وی گفت: ایجاد مرکز نوآوری عناب، تولید برند بیرناب و تجاری‌سازی محصولات استراتژیک در قالب سایت‌های تجارت الکترونیک، برگزاری همایش ملی عناب، ایجاد بانک اطلاعاتی با ۳۰۰ تولیدکننده، تولید ۴۰ مقاله و پنج عنوان کتاب از مهمترین اقدامات جهاد دانشگاهی در پنج سال گذشته در حوزه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بوده است.

عناب و جلوگیری از خام‌فروشی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی هم در این رویداد استارتاپ مجازی گفت: عناب از مهمترین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است و رویداد استارتاپی نوآوری در بسته‌بندی عناب باید بتواند در راستای جلوگیری از خام‌فروشی قدم بردارد.

ابوالفضل فورگی ادامه داد: این رویداد باید کمک کند تا بتوان محصول را براساس سلیقه مردم در قالب بسته‌بندی‌های شکیل به فروش رساند.

وی گفت: برگزاری این گونه استارتاپ‌ها ضمن ایجاد انگیزه، باعث ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی می‌شود.

تجاری‌سازی و اهمیت سلایق مردم

رییس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی نیز گفت: این رویداد می‌تواند در معرفی محصول به جامعه داخلی و خارجی موثر باشد اما سلایق و گرایش مردم باید در اولویت قرار گیرد.

سید سعید احمدی‌زاده افزود: معرفی محصول عناب ضمن فروش آسانتر باعث افزایش رفاه و معیشت کشاورزان می‌شود که نقش تعیین کننده‌ای در کمیت و کیفیت محصول خواهد داشت.

وی گفت: عناب به لحاظ دارویی و غذایی از اهمیت ویژه‌‍ای برخوردار است که نوآوری در شیوه تجاری‌سازی بهترین روش برای شناساندن آن در عرصه داخلی و خارجی است.

رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهار داشت: بدون نوآوری بسیاری از کارها روی زمین می‌ماند بنابراین باید رویدادهای این گونه را تشویق کرد زیرا هر نوع فروش محصول می‌تواند به اشتغال و معیشت منطقه کمک کند.

حمایت از طرح‌های نوآور

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی هم اعلام کرد: با توجه به اهمیت حمایت از محصولات استراتژیک استان از تمامی طرح‌های نوآور در این حوزه حمایت می‌کنیم.

محمد زنگنه افزود: صندوق کارآفرینی امید، موسسه مالی حامی کسب و کارهای خرد و کوچک است که با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از طرح‌های نوآور حمایت می‌کند.

وی گفت: محصولات استراتژیک استان در هیچ جای کشور یافت نمی‌شود پس طرح‌های نوآور در این حوزه می‌تواند در تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده کمک کند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی تصریح کرد: بسته‌بندی عناب از مهمترین موارد در این حوزه است تا از فروش محصولات با ارزش به صورت فله و خام جلوگیری کند.

وی افزود: برای حمایت از طرح‌های نوآورانه به نفر اول تا سوم این استارتاپ به ترتیب ۱۰۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.

زنگنه گفت: صندوق کارآفرینی امید آماده حمایت از تمامی طرح‌های نوآور است و متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری مراجعه کنند.

علی‌رغم اینکه ایران در بین کشورهای تولید کننده عناب در جهان رتبه سوم را دارد نتایج مطالعات صورت گرفته در موضوع تولید و فرآوری این محصول نشان دهنده ضعف تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در زمینه این محصول راهبردی است.

اغلب صادرات عناب از مراکز تولید این محصول به سایر نقاط کشور و خارج از کشور به صورت محصول خام و فرآوری نشده و در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد است.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیرکشت و تولید عناب و زرشک را در ایران دارد و در کنار زعفران محصولات راهبردی این استان محسوب می‌شوند.

برگزیدگان این استارتاپ پس از بررسی داوران معرفی خواهند شد.

منبع: ایرنا

323480