جولان مرگ در جاده نفس‌گیر خراسان جنوبی

عملیات دوبانده‌سازی جاده بیرجند - قاین از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و هنوز بعد از گذشت ۱۱ سال عملیات اجرایی آن به پایان نرسیده و هر روز مردم خراسان جنوبی شاهد مرگ عزیزانشان در این جاده مرگبار هستند.
تصویر جولان مرگ در جاده نفس‌گیر خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، بامداد روز گذشته بود که بر اثر برخورد پنج دستگاه خودرو در محور قاین - بیرجند ۲ نفر کشته و ۹ نفر مجروح شدند.

متاسفانه در این حادثه دلخراش که در کیلومتر ۲۸ این محور و در ساعت ۱:۴۵ دقیقه بامداد رخ داد، پنج دستگاه خودرو شامل کامیون کشنده، کامیون بنز خاور، ۲ سواری پراید و سواری تیبا به شدت با یکدیگر برخورد کردند.

در این حادثه یک مادر و کودک سه ساله که از سرنشینان پراید بودند، در دم جان باختند و ۹ نفر مجروح راهی بیمارستان شهدای قاینات شدند.

کمتر هفته‌ای است که خبری ناگوار از حادثه‌ای دلخراش در این مسیر دو طرفه و پر پیچ و خم شنیده نشود و در ۲۷ خردادماه امسال نیز بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی با سه خودروی دیگر در محور بیرجند - قاین ۲ نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.

به گفته کارشناسان، راننده، جاده و خودرو سه ضلع مثلث تصادفات جاده‌ای را تشکیل می‌دهند اما همواره سعی می‌شود تقصیر را به گردن راننده بیندازند و از سایر اضلاع کمتر حرفی به میان می‌آید.

بدون شک وقتی صحبت از حوادث جاده‌ای می‌شود ناخودآگاه ذهن همه به سمت راننده خودرو یا عامل انسانی رجوع می‌کند در حالی که اگر ایمنی جاده و خودرو در وضعیت استاندارد باشد، عامل انسانی نخستین دلیل مرگ و میر جاده‌ای نخواهد بود.

جاده قاین - بیرجند یکی از حادثه خیزترین مسیرهای بین شهری خراسان جنوبی است، جاده‌ای که دوبانده کردن آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده اما پیشرفت کُند و لاک‌پشتی آن سبب شده تا مردم بعد از گذشت ۱۱ سال همچنان در انتظار تکمیل این پروژه باشند.

بارها در سال‌های اخیر پلیس راه خراسان جنوبی، محور بیرجند - قاین را به عنوان پرحادثه‌ترین محور ارتباطی استان اعلام کرده چرا که سالانه تعداد زیادی از مردم بر اثر وقوع تصادف در این محور جان خود را از دست می‌دهند.

جاده بیرجند - قاین ۱۰۵ کیلومتر طول دارد و حدود چهار دهه است که این جاده در خراسان جنوبی احداث شده و از سال ۸۹ عملیات دوبانده شدن آن آغاز شده و تاکنون ۶۸ کیلومتر از طول این مسیر دوبانده شده اما پیشرفت کُند آن سبب شده که مسافران همچنان با دلی لرزان پا به این محور پرحادثه بگذارند.

مسوولان خراسان جنوبی نبود اعتبارات کافی را علت اصلی به پایان نرسیدن عملیات اجرایی دوبانده شدن این جاده پرتردد و حادثه‌خیز اعلام می‌کنند و در چند سال اخیر بارها قول اتمام این پروژه از سوی آنان داده شده ولی محقق نشده است.

مسوولان استان همچنین در جدیدترین مصاحبه‌های خود از تکمیل این طرح تا پایان سال جاری خبر داده‌اند که امید است با توجه ویژه مسوولان کشوری در تخصیص اعتبار ملی و تکمیل این طرح، شاهد کاهش تصادفات در این جاده باشیم.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی‌ کشور است که ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه مواصلاتی در آن وجود دارد و از ۱۰ کریدور اصلی کشور ۲ کریدور شمال به جنوب در این استان کویری واقع شده است.

سال گذشته در محورهای برون شهری خراسان جنوبی سه هزار و ۶۰۰ فقره تصادف رخ داده و ۱۸۴ نفر در این تصادفات کشته شدند.

در مصاحبه‌های مختلف با رییس پلیس راه خراسان جنوبی در خصوص علت تصادفات، وی از روند کند دوبانده‌سازی محورهای مواصلاتی استان و به خصوص محور بیرجند - قاین انتقاد داشت.

سرهنگ علیرضا رضایی داشتن جاده ایمن را لازمه رانندگی ایمن مردم دانست و گفت: اگر روند دوبانده کردن جاده‌ها تسریع نشود، در آینده شاهد افزایش بیشتر تصادفات خواهیم بود چرا که با ابزار جریمه به تنهایی نمی‌توان تصادفات را کنترل کرد.

وی افزود: بیشترین تصادفات استان مربوط به مسیرهای دو طرفه و تک بانده است و نیاز است که جاده‌های خراسان جنوبی اصلاح شود.

به گفته سرهنگ رضایی مسیرهای دوطرفه یا تک باندهایی که مسیر رفت و برگشت دارند، زوایای پنهانی دارد که سبب افزایش تصادفات می‌شود و نمونه آن، وقتی رانندگی می‌کنید استرس خودروهایی را دارید که از جلو به سمت شما می‌آید و این استرس همواره در طول مسیر، خود در برخی از موارد سبب تصادف می‌شود، اما در مسیر یک طرفه این گونه نیست و مردم با آرامش و تنظیم سرعت و زمان رانندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین تغییر مسیرهایی که رانندگان به علت انحراف به چپ خودروهای مسیر مخالف، انجام می‌دهند خود سبب تصادف می‌شود و این موارد در مسیرهای یک طرفه و یا دوبانده رخ نمی‌دهد.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

منبع:ایرنا

321657