ثروتمندان مشمول به دنبال ترساندن مردم از مالیات بر عایدی هستند

کارشناس اقتصادی گفت: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی درباره مالیات بر عایدی سرمایه، ثروتمندانی که مشمول این مالیات می‌شوند، مردم را می‌ترسانند در حالی که مردم عادی از این مالیات معاف هستند.

تصویر ثروتمندان مشمول به دنبال ترساندن مردم از مالیات بر عایدی هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت اله ایزدخواستی امروز در نشست «مبانی و ضرورت‌های مالیات بر عایدی سرمایه» که با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه در وزارت اقتصاد برای بحث و بررسی طرح مجلس برگزار شد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بیش از یک قرن است که در جهان معرفی شده و از مالیات‌های تنظیمی است که بسیاری از دولت‌ها برای کنترل رفتارهای سوداگرانه از آن استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه افزود: مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از اجزای مالیات بر درآمد در بسیاری از کشورهای جهان بر منافع حاصل از دارایی وضع می‌شود و برای کارایی نظام مالیاتی باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد.

وی در خصوص ایجاد توازن و سنگینی کفه ترازو در فعالیت‌های مولد گفت: در برخی پایه‌های مالیاتی مانند تولید باید نرخ کاهش یابد و برخی پایه‌های مالیاتی دیگر که بر سوداگران وضع می‌شود، نیاز به افزایش نرخ است.

ایزدخواستی گفت: البته برای اخذ مالیات‌ها باید زیرساخت‌ها فراهم و سامانه‌ای وجود داشته باشد تا همه چیز شفاف باشد و مردم نیز در اجرای مالیات‌ها همراهی کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مهمترین جنبه مالیات، عدالت مالیاتی و ایجاد ثبات در اقتصاد است؛ در حالیکه دولت نگاه درآمدی به مالیات دارد.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا بیشتر متمرکز بر املاک است و از آنجا که املاک قابل انتقال نیست و فرار مالیاتی در آن دشوار است و قابل رصد است مشمول عایدی سرمایه شده است.

ایزدخواستی در پایان گفت: باید مردم از منافع اجرای این مالیات آگاه شوند؛ چراکه آنها که معاف هستند اما به دلیل عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی، کسانی که ثروتمند هستند و مشمول مالیات می‌شوند، مشکلاتی را در جامعه ایجاد می‌کنند و مردم را از این پایه مالیاتی می‌ترسانند.

منبع: مهر

322115