احتمال شیوع موج پنجم ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: احتمال شیوع موج پنجم ویروس کرونا در این استان دور از انتظار نیست.
تصویر احتمال شیوع موج پنجم ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی شامگاه سه‌شنبه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: عادی‌انگاری مردم، شکل‌گیری تجمع‌های انتخاباتی، برگزاری انواع مراسم شادی و عزاداری و همچنین روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در استان‌هایی مانند هرمزگان و خوزستان خطر شیوع را یادآوری می‌کند.

وی افزود: به‌همین منظور افزایش احتمالی آمار مبتلایان به ویروس کرونا و ورود به موج پنجم این ویروس در هفته‌های آینده وجود دارد.

شیرانی به مشهود بودن تخلف‌ها در رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی اشاره و تصریح کرد: پروتکل‌های بهداشتی در این ستادها رعایت نمی‌شود و براساس گزارش‌های دریافتی، ضمن برگزاری تجمع‌های انتخاباتی در فضای بسته، در فضاهای باز نیز ضوابط رعایت نمی‌شود.

وی یادآور شد: تبعات و نتایج این تجمع‌های بسیار خطرآفرین، در هفته‌های آینده مشخص می‌شود.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به عبور از موج چهارم شیوع ویروس کرونا در استان اظهار داشت: در این موج ۲۷۲ نفر از هم‌استانی‌ها جان خود را از دست دادند.

وی بیش‌ترین ترس کنونی برای افزایش ویروس کرونا را مربوط به تجمع‌های انتخاباتی و دورهمی‌های خانوادگی دانست و گفت:باید با کسانی که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کوتاهی می‌کنند، برخورد شود.

شیرانی تاکید کرد: روند شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری کماکان کاهشی و در هفته جاری بخش بیماران سرپایی، بستری، بیماران بستری در بخش‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ کاهشی بوده است.

وی با اشاره به مراجعه ۱۳۲ هزار و ۵۱۳ فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری از ابتدا تاکنون افزود: از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۲۷ نفر مثبت بوده و یک‌هزار و ۱۲۱ نفر فوت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: البته براساس حدس‌ها، گمان‌ها و برآوردها ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از مردم استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما هیچ‌گونه علائمی نداشته و یا برای انجام تست مراجعه نکرده‌اند.

وی یادآور شد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور ۳.۱ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۲.۵ درصد و نرخ بهبودی در ایران ۸۱.۲ درصد و در استان ۹۲.۵ درصد است.

شیرانی اظهار داشت: تاکنون ۵۸ هزار و ۳۱۷ دوز واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شده است که از این تعداد ۴۵ هزار و ۶۵۳ نفر دوز نخست و هفت هزار و ۶۶۸ نفر دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۲ خردادماه جاری ۱۳۲ هزار و ۵۱۳ مورد مراجعه مشکوک به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری وجود داشته که از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۲۷ نفر مثبت بوده‌اند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان کوهرنگ، خانمیرزا و بن در وضعیت زرد (خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی (خطر زیاد) شیوع کرونا قرار دارد.

منبع:ایرنا

305914