در چهار سال گذشته اقدامات بایسته و شایسته‌ای در شهر تهران رخ نداده است

مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران در خصوص مشکلات شهر، بودجه فرهنگی، حذف برخی از ساختارها در مدیریت فعلی شهری توضیحاتی ارائه کرد.

تصویر در چهار سال گذشته اقدامات بایسته و شایسته‌ای در شهر تهران رخ نداده است

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی در شهر متوقف و یا کم رنگ شد. تنها دغدغه این دوره مدیران نامگذاری معابر شهری بود که در مقطعی هم کلمه شهید از روی برخی معابر حذف شد.

در خصوص مراکز بهاران، ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، معضلات شهری، بودجه فرهنگی اجتماعی و .... با نرگس معدنی پور مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران به گفتگو نشستیم.

وضعیت اداره کل امور بانوان در حال حاضر در شهرداری تهران چگونه است؟

در چهار سال گذشته اقدامات بایسته و شایسته‌ای در شهر تهران رخ نداده است/توقف بسیاری از پروژه‌ها

باید در این زمینه اتفاقاتی رخ دهد، به اعتقاد بنده عضو شورای شهر تهران باید اشراف کامل به مسائل شهری داشته باشد. چالش‌ها را احصا و در تصمیم‌گیری‌ها اقدامات درستی انجام دهد. مدیریت شهری در دوره ششم کار سختی است. در چهار سال گذشته اقدامات بایسته و شایسته‌ای در شهر تهران رخ نداده است. پروژه‌هایی که در طول ادوار گذشته در تهران آغاز شده بود، تعداد زیادی از آنها متوقف شد.

کارها بر اساس برنامه پنجم پیش نرفت/ واگذاری مراکز شهربانو به سازمان فرهنگی هنری/ توسعه شهربانوها متوقف شد

قرار بود که برنامه‌ها در شهرداری بر اساس برنامه پنج ساله باشد و بر اساس همان برنامه هم کارها ادامه پیدا کند و اقدامات اجتماعی بر این اساس باشد که متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها متوقف شده است. در حوزه زنان قرار بود بر اساس برنامه پنج ساله دوم اقدام شود و در هر منطقه یک شهربانو ایجاد شود و در برنامه سوم هم قرار بود که در هر ناحیه شهر تهران یک مجموعه برای بانوان ایجاد شود که متأسفانه این روند متوقف و حتی مجموعه‌های شهربانو توسعه نیافت و به حوزه‌های دیگری واگذار شده است. بنده شنیدم که مجموعه شهربانو به سازمان فرهنگی ـ هنری واگذار می‌شود. عملا از تعداد شهربانوها در این سال‌ها کم شده است و نقل و انتقال یک کار از یک سازمان به سازمان دیگر آسیب رسان است. ضمن اینکه رویکرد سازمان فرهنگی ـ هنری، فرهنگی است و شهربانوها مجموعه‌های اجتماعی ـ فرهنگی بوده‌اند و بنده تاکیدم بر پایین آمدن بحث کیفیت این مجموعه‌هاست و توسعه شهربانوها متوقف شده است.

در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی صورت گرفته،‌ شنیده شده که تعدادی از مراکز مهارت‌آموزی کوثر تعطیل شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

مراکز مهارت آموزی کوثری نصف شد/تعدادی از مراکز واگذار و تعدادی هم بسته شدند

برخی مراکز خاص بانوان در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار وجود داشت که از جمله آنها مراکز مهارت‌آموزی کوثر بود. 120 مرکز کوثر در دوره قبل مدیریت شهری راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر به 50 یا 60 مرکز رسیده است و از مراکز کوثر کم شده، تعدادی واگذار و تعدادی هم بسته شده است و موارد متعددی در این زمینه وجود داشته است.

ساختار ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار منحل شد/حذف مشاوران بانوان از مناطق/کار در دوره ششم مدیریت شهری سخت است

ساختاری برای ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشتیم که عملا این ساختار منحل شد. حتی مشاورین امور بانوان که در مناطق 22گانه شهرداری تهران داشتیم و وظیفه آن ها این بود که معضلات بانوان شهر تهران و پرسنل شهرداری تهران را به شهردار منطقه منتقل و برطرف کنند، در این دوره مشاوران بانوان را بدون بررسی کارشناسی حذف کردند. اداره کل بانوان شهرداری که وظیفه تخصصی اجتماعی ـ فرهنگی دارد. ببینید! در دوره ششم مدیریت شهری کارها سخت است. یکسری کارها باید ادامه یابد و تعدادی از کارها باید تعیین تکلیف شود.

در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های کوچک مقیاس محلی ایجاد شده است. در این باره توضیح دهید، آیا در دوره قبل به پروژه‌های محلی توجه نمی‌شده است؟

محله‌محوری و ناحیه محوری در ادوار گذشته در دستور کار بود و چیز جدیدی نیست/بودجه محلات مستمر بود

بله، در این دوره مدام می‌گویند که پروژه‌های محلی در دستور کار است در صورتی که در گذشته محله‌محوری و ناحیه محوری در دستورکار بوده است و این کار از ادوار گذشته بوده است و چیز جدیدی نیست. محله‌محوری را ما داشتیم، موضوع شورایاری‌ها هم بود و جالب است که در همان مقطع هم در بحث بودجه محله‌ای بودجه را جاری تعریف می‌کردند یعنی موضوعات در مناطق مستمر بوده است و یک نگاه دائمی به آنها بوده و جزء اولویت‌ها تعریف شده بود. ببینید! وقتی بودجه‌ای جاری می‌شود یعنی هیچ وقت متوقف نمی‌شود. برای محلات چنین بودجه‌ای در نظر گرفته شده بود.

در خصوص آخرین وضعیت مراکز بهاران توضیح می‌دهید؟

ایجاد مراکز در دور سوم شورا/در حال حاضر بهارانی وجود ندارد

بهاران، یکی از مراکزی بود که افرادی که اعتیاد را ترک کرده بودند در این مراکز توانمند شده و به آغوش خانواده و جامعه بازمی‌گشتند. باید تمام دستگاه‌ها به موضوع آسیب‌های اجتماعی توجه کنند و وظایف همه دستگاه‌ها هم مشخص است و بحث آسیب‌ها خاص یک دستگاه و ارگان نیست. ببینید‍! اگر ما مدیریت یکپارچه شهری داشتیم، همه موضوعات حل می‌شد و دیگر مشکلات در زمین سازمان‌ها پاسکاری نمی‌شد و هر کس به وظایف خود عمل می‌کرد. شهرداری تهران در دور سوم شورا برای مراکز بهاران بودجه در نظر گرفت.

افرادی که ترک کرده بودند در این مراکز حرفه آموزی می کردند/در حال حاضر اصلا مجموعه بهارانی وجود ندارد

این مراکز ایجاد شد و در این مراکز افراد داوطلبانه حضور می‌یافتند؛ چراکه می‌خواستند به جامعه برگردند و نیازمند آموزش و مهارت آموزی بودند. افرادی بودند که دیگر معتاد نبوده و حال با یاد گرفتن حرفه می‌توانستند برای خود شغلی پیدا کنند. اما در حال حاضر اصلا مجموعه بهارانی وجود ندارد.

آیا دوباره این مراکز احیا می‌شود؟

قرار نیست به گذشته برگردیم/کارها بر اساس برنامه دوم و سوم/عقب ماندگی زیاد داریم

کار و فعالیت در شهر تهران را بر اساس برنامه پنج ساله دوم و سوم پیش می‌بریم. برخی کارها از چهار سال قبل متوقف شده که دوباره احیا خواهند شد و البته تاکید می‌کنم که کارها باید با سرعت بیشتری انجام شود؛ چراکه عقب ماندگی زیادی داریم که باید جبران شود. ما قرار نیست به چهار سال گذشته برگردیم، بلکه مسیر را از جایی که متوقف شده با سرعت بیشتر به پیش می‌بریم.

برخی از مدیران می گوید کرونا بسیاری از کارها را سخت کرده است و مانع از انجام برخی اقدامات شده است؟

در شهرداری تهران نباید کارها به دلیل کرونا متوقف شود/عقب ماندگی در نوسازی بافت فرسوده

کشور و به تبع آن تهران یک سال و نیم است که درگیر کرونا هست و البته در شهرداری تهران نباید کارها به علت کرونا متوقف شود؛ چراکه می‌توان بسیاری از کارها را به صورت هوشمند و غیرحضوری انجام داد.

در بحث حمل و نقل و بافت فرسوده عقب ماندگی زیادی داریم/ باید بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی ها برای شهر با نیاز امروز در دستور کار قرار گیرد

اما همین جا بگویم در بحث حمل و نقل و بافت فرسوده عقب ماندگی زیادی داریم. در دوره گذشته آیتم‌های تشویقی برای نوسازی در نظر گرفته شده بود و عوارض در برخی جاها صفر شده بود که این آیتم‌ها باید دوباره افزایش پیدا کند و کارها با سرعت بیشتری انجام شود. البته باید بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی ها برای شهر با نیاز امروز در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از برنامه‌ها در 4 سال گذشته متوقف شده است.

یکی از شعارهای این دوره مدیریت شهری موضوع شفاف سازی است و معتقدند که در دوره قبل این موضوع به درستی صورت نگرفته است. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

شفاف سازی خوب است اما باید درست انجام شود/ هنوز اطلاعات به صورت جامع و کامل بارگذاری نشده است/مردم بدانند که چه اتفاقی در شهر رخ داده است/سامانه شفاف سازی خودش ابزاری برای نظارت است

موضوع شفاف سازی امری درست و صحیح است و ما هم اعتقاد بر شفاف سازی داریم و معتقدیم که باید این امر صورت گیرد، اما شفاف‌سازی باید درست انجام شود و نبایستی از این عنوان سوءاستفاده کرد. بله، بر اساس نظر شورا هم سامانه‌ ای ایجاد شده اما باید گزارش‌های مربوطه به صورت کامل منتشر و اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد. البته در دوره پنجم مدیریت شهری شعار شفاف‌سازی بارها داده شده است، اما هنوز اطلاعات به صورت جامع و کامل بارگذاری نشده است و فقط یک سایت شفافیت ایجاد شده، ما قبول داریم و باید شفاف‌سازی صورت گیرد اما باید اطلاعات کامل و به روز باشد و مردم بدانند که چه اتفاقی در شهر رخ داده است و همین سامانه شفاف سازی خودش ابزاری برای نظارت است.

مدیران شهری تاکید دارند به دلیل بدهی‌های سنگین نتوانستند کاری در شهر انجام دهند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند بودجه شهرداری در 4 سال گذشته افزایش زیادی داشته است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

کاهش بودجه فرهنگی اجتماعی در دوره اصلاحات/تکلیف همان بودجه کم هم مشخص نیست/ مدیریت درستی درخصوص هزینه کرد این بودجه صورت نگرفته است

بله، بودجه شهرداری نسبت به 4 سال گذشته چند برابر شده است. البته بودجه فرهنگی ـ اجتماعی کمتر شده است و ما اقدام خاصی در مباحث اجتماعی ندیدیم. باید به اعتبارات در حوزه فرهنگی ـ اجتماعی توجه شود. توانمندسازی، جلوگیری از آسیب‌ها، سلامت و... از جمله موضوعاتی است که باید در دستورکار قرار گیرد. متأسفانه در 4 سال گذشته بودجه فرهنگی پایین آمده اما تکلیف همان بودجه کم هم مشخص نیست. مدیریت درستی درخصوص هزینه کرد این بودجه صورت نگرفته و نمی‌گویند در کدام بخش‌ها از آن استفاده شده است.

حذف کلمه شهید از برخی معابر شهر ناشی از نظارت ناکافی/ زنان در شورای فعلی فراموش شدند/در حوزه بانوان کاری برای شهر تهران انجام نشده و به فراموشی سپرده شد

در این دوره یکسری از ساختارها که درخصوص ایجاد آن ها پژوهش صورت گرفته بود حذف شده است. بخش توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حذف شد و بسیاری از کارهایی که در گذشته انجام می شد به بهانه کرونا انجام نشد. این در حالی است که باید در شرایط کرونایی با رویکرد جدید برنامه‌ها را پیش برد. البته در این دوره کنسرت‌های آنلاین برگزار شد این در حالی است که می‌توانستند بسیاری از امور را به صورت آنلاین انجام دهند ولی به بهانه کرونا متوقف کردند. شهربانوها و مراکز تفریحی بانوان که بسیار فعال بودند توسعه نیافتند و به این شکل در حوزه بانوان کاری برای شهر تهران انجام نشده و به فراموشی سپرده شده. در این دوره به نامگذاری معابر توجه زیادی کردند اما متأسفانه شاهد حذف کلمه شهید از برخی معابر بودیم که این نشان از عدم نظارت کافی می‌داد؛ چرا باید پیمانکار این اشتباه را انجام می‌داد که البته در برخی از بزرگراه‌ها نیز این امر رخ داد. وظیفه شورای شهر نظارت است و جای تاسف است که بر روی برخی اقدامات نظارتی صورت نگرفت.

برای تحقق خانواده کارآمدچه برنامه های دارید؟

ارتقاء و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی برای گروه های خاص جمعیتی خانواده ها/کاهش عوامل مخاطره آمیز زندگی خانواده ها

تعمیق و اعتلای گرایش‌های فرهنگی و سبک زندگی خانواده‌ها از دیگر اهداف راهبردی برای تحقق خانواده کارآمد و پایدار است که با برنامه هایی مانند رصد مستمر گرایش‌های فرهنگی خانواده‌ها و تهیه نیمرخ و تیپ شناسی سبک زندگی خانواده‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی آداب و مهارت‌های زندگی ،شناسایی و معرفی الگوهای موفق زندگی خانوادگی به خانواده‌ها ،توانمندسازی و آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها، جریان سازی فرهنگی در زمینه مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی میان خانواده‌ها، غربالگری مستمر وضعیت کیفیت زندگی خانواده‌ها، شناسایی و کاهش عوامل مخاطره آمیز زندگی خانواده‌ها، استاندارد‌سازی فضاهای شهری و بویژه کاهش و کنترل فضاهای بی دفاع، ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی و بهداشت محیط برای خانواده‌ها، فراهم سازی خدمات و تسهیلات برای دسترسی خانواده‌ها به مراقبت‌های پایه بهداشتی، ارتقاء و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی برای گروه‌های خاص جمعیتی خانواده‌ها (بویژه خردسالان، کودکان، سالمندان و بانوان) اقداماتی را انجام داد.

منبع: فارس

305747