جلیلی: نقش زنان در جامعه به درستی بازنمایی نشده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند که سهم مهمی در سرنوشت کشور دارند ولی نقش آنها به درستی در جامعه بازنمایی نشده است.
تصویر جلیلی: نقش زنان در جامعه به درستی بازنمایی نشده است

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید جلیلی روز جمعه در نشست با دختران رای اولی که در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد، افزود: نیمی از جمعیت ایران اسلامی زنان هستند که نقش مهمی در سرنوشت کشور دارند و با فهم این موضوع می‌توان برنامه ریزی‌های بهتری انجام داد.

وی یادآور شد: اگر جامعه‌ای می‌خواهد اصلاح شود باید ماموریت‌های ویژه‌ای برای زنان تعریف کند زیرا اصلاح بدون حضورآنها میسر نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از نگاه جنسیتی به زنان گفت: وظیفه حکومت ایجاد بستر لازم برای زنان است. در کشورهایی که امروز ادعای حقوق زن می‌کنند سابقه رای دادن زنان در آنها کم تر از ۱۰۰ است. اما در قرآن به صراحت بیان شده که زنان با پیامبر(ص) بیعت می‌کردند. اما این کشورها مدعی حقوق زن هستند و ما را متهم به عدم رعایت حقوق زنان می‌کنند.

جلیلی به نگاه‌هایی که برای فعالیت زنان وجود دارد، اشاره کرد و اظهارداشت: یک نگاه محدویت برای زنان است و دیگری نگاه ابزاری به زنان است. هر دو این نگاه‌ها غلط است و اسلام ناب برای ما نقش بانوان را بیان کرده است.

وی افزود: محیط اجتماعی نمی‌تواند تعیین کننده نقش بانوان باشد، همسر فرعون را خداوند مثال زده است که در بدترین محیط اجتماعی مثل کاخ فرعون نمونه یک مومن است. باور کنیم اگر می‌خواهیم برنامه ریزی داشته باشیم، بانوان باید یک رویکرد فعال داشته باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سخنان یک دیپلمات خانم نروژی مبنی بر اندیشه ژرف اسلام نسبت به زنان اشاره کرد و ادامه داد: در انقلاب و دفاع مقدس هم دیدیم نقش زنان چه قدر حائز اهمیت بود، اگر حرکت زنان نبود، چنان حماسه بزرگی در دفاع مقدس شکل نمی‌گرفت.

جلیلی با تاکید بر موفقیت های زنان در عرصه علمی نیز یادآور شد: برخی از موقعیت‌های زنان و برخی از موقعیت‌ها مردان در عرصه علمی وجود دارد که تفاوتی بین آنها نیست. در موضوع حجاب نیز زنان باید نقش خود را بازنمایی کنند و تجربه‌های موفقی که در این سال‌ها داشتیم، اگر دوباره بازنمایی شود باعث می‌شود جامعه به سمت کمال برود. ولی متاسفانه نقش های حماسی و ارزش گذاری که زنان ایفا کردند، بازنمایی نمی‌شود.

وی با تاکید به نقش مدارس برای رسیدن به وضعیت مطلوب گفت: هر دانش آموزی باید متناسب با شرایط خود رشد کرده و در حوزه‌های مختلف مهارت کسب کند. ۱۲ سال از عمر فرزندان مردم در اختیار نظام آموزشی است و باید برنامه ریزی درستی در این خصوص انجام شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زنان به مانند روستاییان که سند تحول روستایی را تدوین و ظرفیت های روستای خود را بررسی کردند باید سند پیشرفت خود را بنویسند و در ادامه عمل کنند البته شورای عالی انقلاب فرهنگی سندهای مختلفی تدوین کرده اما به هیچ کدام عمل نکرده است.

جلیلی اضافه کرد: وقتی زنی علاوه بر کار بیرون نقش سرپرست خانوار را بر عهده دارد، باید بیشتر حمایت شود، این که شعار دهیم چند تا وزیر زن خواهیم داشت که مشکلات زنان حل نمی شود.

وی همچنین گفت: در دوران شیوع کرونا شهدای زیادی در عرصه مبارزه با این ویروس از مدافعان سلامت داشتیم، چه قدر از این فداکاران حمایت کردیم؟زنان هر زمان که جمع شدند کارهای جدی انجام دادندو نقش آفرینی خوبی داشته اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر بخواهیم می توانیم از این ۵۰ درصد جامعه که زنان هستند غافل نشویم، باید از کودکی روی آنان متمرکز شویم تا بتوانند نقش خوبی را در بزرگسالی ایفا کنند و این آموزش و تعلیم و تربیت می‌خواهد.

جلیلی خاطرنشان کرد: زنان در کنار درس خواندن باید نقش مادری خود را تقویت کرده که هر کدام جایگاه خود را دارد. این حرف ها باید به برنامه و بعد از آن به عمل تبدیل شود، اگر ما صحبت از جهش ایران می‌کنیم این جهش برنامه، باور و اراده می خواهد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیس ­الساداتی مشهور به رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­ زاده هاشمی عبدالناصر همتی و محسن مهرعلی زاده هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری جمهوری هستند که مردم جمعه آینده یکی از آنها را با رای خود برمی گزینند.

304606