هزینه میلیاردی برای اجرای ابر پروژه گرمسیری

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هفت هزار میلیارد تومان از سال ۹۲ تاکنون برای اجرای ۸۵ درصد از ابر پروژه گرمسیری در کشور هزینه شده که به قیمت روز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
تصویر هزینه میلیاردی برای اجرای ابر پروژه گرمسیری

به گزارش سایت خبری پرسون، سید «حسن رضوی» روز پنجشنبه در آیین افتتاح چهار هزار و ۵۰ هکتار از شبکه های زهکشی و آبیاری زیر مجموعه طرح گرمسیری در شهرستان مرزی سرپل ذهاب در قالب دهمین هفته پویش هر هفته الف ب_ ایران با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس، افزود: شاکله طرح بزرگ گرمسیری به عنوان یکی از ابرپروژه های کشور در دولت مرحوم آیت الله «هاشمی رفسنجانی» گذاشته شد و در دولت های بعدی اقدامات مفیدی انجام گردید اما در سال ۹۲ با تامین اعتبار از صندوق ذخیره ارزی عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهار داشت: این پروژه بزرگ در قالب ۵۰۰ کیلومتر مسیر در ۲ استان کرمانشاه و ایلام تا مرز دشت عباس در استان خوزستان شامل ۲ سد ازگله که قبلا افتتاح شد و سد کنجانچم که امروز دستور آبگیری آن از سوی رییس جمهوری صادر شد با ایجاد ۱۱ رشته تونل به طول ۸۰ کیلومتر است.

تحقق تعهدات طرح گرمسیری در کرمانشاه

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تونل نوسود در حقیقت از تونل های سخت و فرعی و مهم خاورمیانه بود که به دست توانمند پیمانکاران ایرانی حفر شد و در مدار بهره برداری است و همچنین در طرح گرمسیری حدود ۳۱۸ کیلومتر طول لوله گذاری در این پروژه انجام شده و نزدیک ۵۰۰ کیلومتر لوله در رشته های مختلف برای آبرسانی از سازه های این مجموعه بزرگ است.

رضوی افزود: ۱۲ ایستاگاه پمپاژ، ۲ پست برق و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال در این پروژه گرمسیری ایجاد شده است که ۵۳ هزار هکتار اراضی را در قالب استان های ایلام و کرمانشاه که ۳۴هزار و ۴۰۰ هکتار در کرمانشاه و ۱۸هزار و ۶۰۰ هکتار در استان ایلام هست تحت پوشش قرار می دهد.

او گفت: توانسته ایم تا امروز حدود ۲۳ هزار و ۱۹۴ هکتار که تعهد ما بود در کرمانشاه انجام بدیم و در کرمانشاه ۱۱ هزار و ۲۰۶ هکتار در منطقه سومار باقی مانده که بخش خصوصی باید آنجا سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: مقدمات لازم برای انجام ۱۱ هزار و ۲۰۶ هکتار بخش خصوصی با زحماتی که استاندار کرمانشاه در این ارتباط کشیده اند با تخصیص آبی که برای این کار انجام می شود، دولت کار خود را در کرمانشاه به اتمام رسانده است.

او گفت: تنها ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار لکه های باقی مانده به عنوان خواست مسوولان محلی و نمایندگان است که اجرای آن هم در برنامه است که با درایت استاندار و اعتبارات استانی و ملی انجام می شود.

۱۵ درصد از سامانه گرمسیری باقی مانده است

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ۱۵درصد از سامانه گرمسیری باقی مانده که چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول می خواهد که از این اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای کرمانشاه و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ایلام نیاز است که دشت قلعه شاهین و بشیوه که در کرمانشاه باقی مانده را از لحاظ سرمایه گذاری به اتمام برساند.

رضوی عنوان داشت: مطمئنیم در دولت آینده نیز با اهمیت این طرح که ۸۵ درصد انجام شد باقی کار نیز به اتمام می رسد.

وی در پاسخ به سوال استاندار که به چه نحوی آبرسانی به کنجانچم در ایلام انجام می شود، گفت: با ایجاد ۴۵۰ کیلومتر یک رودخانه مصنوعی با آب پایدار ایجاد کردیم که این اتفاق بزرگی است و مبارک ۲ استان اسلام و کرمانشاه و مردمان غرب کشور باشد.

او ادامه داد: از چهار هزار و ۵۰ هکتار پروژه افتتاح شده امروز شامل بهبود دشت های گرمسیری ذهاب جنوبی وحومه قراویز و جگرلویی و توسعه ۴۲۳ هکتارجگر لو است که با با ۳۷۰ میلیارد تومان اجرایی شده است.

کار بزرگی در هشت سال گذشته در غرب کشور انجام شده است

رییس جمهوری در آیین بهره برداری از چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی زیرمجموعه طرح گرمسیری در کرمانشاه در دهمین هفته پویش هر هفته الف ب_ایران به صورت ویدئو کنفرانس گفت: کار بزرگی در منطقه غرب کشور در این هشت سال انجام شده و تونل نوسود یکی از آن کارهای بسیار عظیم بود و طرح گرمسیری از کارهای بزرگ و تاریخی و عظیم در تاریخ کشورما بوده که به انجام رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، اراضی تحت پوشش این بخش طرح گرمسیری شامل ۲ هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی دشت ذهاب جنوبی، هزار و ۲۵۶ هکتار اراضی دشت حومه قراویز، ۴۲۳ هکتار اراضی دشت جگرلوی جنوبی در استان کرمانشاه و بهبود ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی دشت کنجانچم در استان ایلام است.

با بهره‌برداری از این بخش از شبکه‌های آبیاری و زهکشی طرح بزرگ گرمسیری، به‌طور میانگین برای ۱۰ هزار نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که

از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ایرنا

304500