آرامش در حضور رقبا

اعلام‌ برائت از دعواهای لفظی دور اول محور مناظره دیروز بود. دومین مناظره 7 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم زیر سایه اعتراض به شورای نگهبان و شیوه برگزاری مناظره‌ها عصر دیروز با محوریت موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد.
تصویر آرامش در حضور رقبا

به گزارش سایت خبری پرسون، در این چند روز گذشته ناظران و تحلیلگران سیاسی در نقد رفتار این 7 سیاست‌مرد ایران در گود مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری به صحبت نشسته و تاکید کردند که مناظره اول اگر باعث ریزش آرا نشده باشد، کمکی به سبد آرای هیچ‌ یک از این 7 کاندیدا نکرده است. با این حساب اگر با نگاهی مبتنی بر تئوری توطئه، دنبال علت پشت صحنه مناظره‌ها نباشیم یا فارغ از این، احتمال تذکر به کاندیداها را که از سوی افکار عمومی مطرح شد اما به‌واقع چندان محتمل نیست کنار بگذاریم، باید بگوییم که همان انتقاد و هشدار ناظران به این 7 نفر باعث شد که آنان دیروز مناظره را با اعلام‌برائت از جدال‌های لفظی دور قبل شروع کنند و به مردم بگویند که در این دور می‌خواهند فقط برنامه‌های‌شان را اعلام کنند؛ هرچند باز هم نتوانستند از دعواهای لفظی با یکدیگر دوری کنند.

دیروز تا پیش از آغاز مناظره دوم، فضای حاکم بر انتخابات همچنان از مناظره اول متاثر بود و 7 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از همان بدو ورود به ساختمان شیشه‌ای جام‌جم در حالی عملا وارد مناظره دوم شدند که روشن بود با رویکردی متفاوت از مناظره اول، این‌ بار صرفا می‌خواهند بر ارائه برنامه خود متمرکز بمانند. البته در صحبت‌های ابتدایی هرکدام مقصر جدال لفظی دور نخست را دیگری خواند و مدعی شد که صرفا در مقام دفاع از خود برآمده است. با این همه تقریبا همگی تایید کردند که مناظره نخست بیش از آنکه «مباحثه‌ای اقتصادی» باشد، «رجزخوانی سیاسی» بوده و «منازعه‌ای 7 نفره!»

بر این اساس رفتار آنان تغییر کرد و تنش‌ها هم از همان ابتدای راه، کمتر از گذشته بود و آنان عملا به ‌نحوی صحبت می‌کردند که چندان ناچار به اشاره صریح و مستقیم به یکدیگر نباشند. در دور اول مهرعلیزاده و همتی یک‌طرف و سوی دیگر میدان، 5 چهره اصولگرا با تندی با یکدیگر صحبت می‌کردند ولی در مناظره دیروز هم چندان خبری از آن ترکیب 5 علیه 2 نبود و هم در مجموع ادبیات هر 7 نفر تغییر کرده بود. هرچند همچنان خطاب کاندیداها به سوی یکدیگر بود؛ همچنان همتی و مهرعلیزاده در سخنان‌شان رییسی را هدف قرار می‌دادند و زاکانی که به باور برخی ناظران، مهم‌ترین حامی یا به تعبیر دقیق‌تر پوششی رییسی است، گاه و بی‌گاه به همتی می‌تاخت. آنچه البته نسبت به دور اول تغییر کرده بود، ادبیاتی بود که در این انتقادهای لفظی به کار می‌رفت. چنان‌ که زاکانی حتی در بخشی از مناظره سعی کرد که از تندتر شدن صحبت‌هایش علیه همتی جلوگیری کند.
در این بین ترکیب جبهه‌گیری‌ها نیز شبیه دور نخست نبود. در دقایقی از مناظره دیروز زاکانی و رضایی وارد رویارویی با یکدیگر شدند. هر چند جنس این تقابل چندان شباهتی به آنچه در مناظره نخست میان زاکانی و همتی رقم خورد، نداشت. با این حال با توجه به اصرار ستاد رضایی بر حضور در صحنه و عدم‌کناره‌گیری به سود رییسی، بعید نیست این رویارویی چندان هم اتفاقی نبوده باشد. جالب آنکه در بخشی از مناظره، در حالی که پیش‌تر اعلام شد رییسی از 5 دقیقه اضافه‌ای که کمیته تبلیغات در اختیارش قرار داده، صرف‌نظر کرده، قاضی‌زاده هاشمی درحمایت از تحصیلات رییسی وارد میدان شد تا برخی از احتمال پوششی بودن او بگویند؛ نکته‌ای که البته بدون اشاره به نام کاندیداها، ساعاتی پیش از شروع مناظره دوم از سوی محمدرضا باهنر مطرح و تلویحا مورد انتقاد قرار گرفت. از اتفاقات جالب مناظره دوم به انتقاد کاندیداها از برگزارکنندگان مناظره و مشخصا صدا و سیما مربوط بود. این مساله اما وقتی جالب‌تر شد که نه صرفا همتی و مهرعلیزاده و در ادامه قاضی‌زاده هاشمی و رضایی، بلکه به‌خصوص جلیلی وارد گود شد و شیوه طرح پرسش‌ها را «بیهوده» توصیف و تاکید کرد که این شیوه برگزاری مناظره مانع ارایه برنامه‌های کاندیداهاست.

منبع: اعتماد

304109