پیروزی در گرو ایجاد موج

به نظر می آید با اعلام خبر تایید صلاحیت آقای دکتر پزشکیان نشانه های فراوانی از امیدواری و شور و نشاط در بین مردم دیده می شود. البته در مقطع فعلی به نظر می آید که این شور و نشاط بیشتر در سطح فعالان سیاسی و انتخاباتی یا نخبگان سیاسی است و احتمالا هنوز این موج در بدنه جامعه خیلی مشهود نیست.
تصویر پیروزی در گرو ایجاد موج

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ه در یادداشتی نوشت: پس از انتخابات کم فروغ در سال های ۹۸ و۱۴۰۰ و ۴۰2 ۱ به طور غیر مترقبه ای با حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور وارد دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری شدیم. رویدادی که مسئولان، مردم و فعالان سیاسی را غافلگیر کرد اما مطابق سازوکار پیش بینی شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی شاهد شروع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری هستیم و به سرعت شمارش معکوس انتخابات آغاز شده و ظرف کمتر از دو هفته دیگر انتخابات برگزار می شود. این شرایط همه را دچار نوعی غافلگیری کرد و اصلاح طلبان با توجه به سازوکار سازمان یافته و منظمی که ایجاد کرده بودند در این سال ها توانستند با یک کار فشرده نامزد نهایی مورد حمایت خود را تعیین کنند. ۳ نفر تعیین شدند و از بین این ۳ نفر شورای نگهبان صلاحیت یک نفر را احراز صلاحیت کرد.

اگر چه در انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ قانونی چیزی به عنوان رد صلاحیت نداریم و شورای نگهبان صلاحیت تعدادی از نامزدها را تشخیص می دهد و بقیه را رد صلاحیت نمی کند و فقط تشخیص صلاحیت هست. کار شورای نگهبان مطابق بند ۹ و اص ل ۱۱۰ قانون اساسی است که می گوید در دوره اول باید صلاحیت داوطلبان به تایید رهبری و در ادوار بعدی به تایید شورای نگهبان برسد. البته بد نیست یادآوری کنیم در دوره اول انتخابات در سال ۵۸ از بین حدود ۱2۴ داوطلب ۹۶ داوطلب امکان حضور در دور نهایی رقابت را پیدا کردند، اما در دوره فعلی از بین۸۰ داوطلب نامزدی نهایتا صلاحیت ۶ نفر تایید شد.

۶ نفری که از لحاظ طیف سیاسی ۵ نفرشان در طیف اصولگرایی و یک نفر هم از اصلاح طلبان حضور دارد و در واقع کاندیداها یک به پنج هستند. به نظر می آید با اعلام خبر تایید صلاحیت آقای دکتر پزشکیان نشانه های فراوانی از امیدواری و شور و نشاط در بین مردم دیده می شود. البته در مقطع فعلی به نظر می آید که این شور و نشاط بیشتر در سطح فعالان سیاسی و انتخاباتی یا نخبگان سیاسی است و احتمالا هنوز این موج در بدنه جامعه خیلی مشهود نیست. ا گر چه نشانه های آن وجود دارد. چنانکه از روز یکشنبه پیام های مختلف و متعددی از اقوام و اقشار مختلف سراسر کشور می آید که آمادگی خود را برای همکاری با ستاد آقای دکتر پزشکیان اعلام می کنند و تعداد قابل توجهی مربوط به افرادی می شود که در گذشته تمایل به شرکت در انتخابات را از دست داده بودند.

از جمله در انتخابات سال ۱۴۰۰ که انجمن اسلامی مهندسین که وقتی شورای مرکزی از آقای همتی حمایت کرد تعدادی مخالف بودند و در شورای ادوار و بدنه نیز یک گرایش قابل توجهی به سمت عدم تمایل به مشارکت در انتخابات وجود داشت و به تبع آن حمایت از آقای همتی. در انتخابات ۴۰2 ۱ این عدم مشارکت تشدید شد و جمع بندی جبهه اصلاحات نیز این بود که در انتخابات مشارکت نکند. آقای خاتمی نیز برای اولین بار اعلام کرد که رای نمی دهد. اما طی یکی دو روزه اخیر به طرز شگفت آوری همان افراد شاخصی که چنین موضعی داشتند از روز گذشته برای نقش آفرینی در ستاد آقای دکتر پزشکیان را می کردند که در نوع خود نشانه ای از آن شور و نشاط است.

حال اینکه در بدنه جامعه نیز همان شور و نشاط رشد کند بستگی به این دارد که نامزدها چگونه فعالیت کنند و چه ظهور و بروزی در رسانه ملی داشته باشند و از چه تاکتیک هایی برای معرفی و تبلیغات خود استفاده کنند. جبهه اصلاحات ایران متعاقب تصمیمی که گرفت همه قوا و امکانات خود را در مرکز و شهرستان ها برای حمایت از آقای دکتر پزشکیان سازماندهی می کند. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها نیز حمایت خود را از آقای پزشکیان اعلام کرده و با تمام قوا از آقای دکتر پزشکیان حمایت می کند. به نظر می رسد با این شرایط اگر نتوانیم به دلیل شرایط ویژه ای که وجود دارد بگوییم موج بزرگ اجتماعی مثل پدیده کم نظیر دوم خرداد در انتخابات راه می افتد اما پیش بینی می شود که در هشتم تیر امسال یک موج نسبی در جامعه به وجود آید. آقای دکتر پزشکیان نیز با توجه به ویژگی هایی مثل صداقت، پا کدستی، حسن نظر ، روحیه وطن دوستی و عدالت خواهی و تجربه سال ها پارلمان و یک دوره وزارت پیش بینی می شود که در دور اول یا دور دوم انتخابات شاهد پیروزی آقای پزشکیان باشیم.

منبع: آرمان ملی

682069