قدرت الله کاظمی در گفت وگو با پرسون:

مسکن مهر و تاثیر مثبتی که می توانست داشته باشد

مهندس پایه یک و کارشناس حوزه ساختمان درباره پروژه مسکن مهر معتقد است: این پروژه می‌توانست نتایج درخشانی داشته باشد و به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کمک کند اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.
تصویر مسکن مهر و تاثیر مثبتی که می توانست داشته باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، مسکن مهر که از طرح‌های رییس دولت نهم و دهم آقای محمود احمدی‌نژاد است، می‌توانست یکی از طرح های ملی بزرگ مسکن کشور باشد که بعد از انقلاب کلید خورده است و کمک بزرگی برای خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه باشد ولی متاسفانه بدون شک از طرح های بازمانده و پرهزینه و چالش‌برانگیز وی محسوب می‌شود. پروژه عظیم اقتصادی کشور که فاقد کارشناسی مناسب و دقیق است و اجرای نادرست و غیر کارشناسی آن باعث مشکلات زیادی شده است که بعد ازگذشت 15 سال هنوز ترکش های آن ادامه دارد.

قدرت‌الله کاظمی مهندس پایه یک و کارشناس حوزه ساختمان در این باره گفت: مسکن مهر در دولت نهم با هدف صاحب خانه کردن اقشار ضعیف و زوج‌های جوان که بضاعت خرید خانه ندارند، کلید خورد.

هدف از این طرح خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد بود که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان و به‌کارگیری ظرفیت اداری - نظارتی - انبوه سازان و پیمانکاران شهرک‌های جدید اطراف استان ها و شهر های بزرگ مقرر کرد که طرح عملیاتی شود. ولی متاسفانه طرح ملی با هزینه های گزاف تبدیل شد به معضل بزرگی که رییس دولت یازدهم و دوازدهم و وزیر مربوطه در حوزه راه و شهر سازی طرح مذکور را مزخرف خواند و متوقف کرد.

به تعدادی از مشکلات پروژه های مسکن مهر آن زمان اشاره می کنم:

فاقد آسانسور بودن 70 درصدآپارتمان های مسکن مهر

نبودن امکانات فرهنگی و ورزشی و مراکز خرید در شعاع چند کیومتری این شهرک ها

عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در طراحی و ساخت اپارتمان های مسکن مهر

استفاده از مصالح با کیفیت پایین برای ساخت خانه های طرح فوق الذکر

استفاده از اکیپ و تیم های اجرایی و پیمانکاران و سازنده‌های فاقد صلاحیت و در نهایت خروجی غیر استاندارد ساختمان های ساخته شده.

عدم طراحی و اجرای زیرساخت های لازم شهرک سازی قبل از شروع واگذاری زمین‌ها و اجرای ساخت و ساز از قبیل زهکشی - فاضلاب - جدول کشی - آب آشامیدنی - برق و آسفالت.

وی با بیان‌اینکه دولتمردان نتوانستند طرح ملی به این بزرگی و وسعت را به درستی طراحی و اجرا و به وعده خود در این زمینه عمل کنند. گفت: اگر این طرح درست اجرا می شد و خانه ها درست ساخته می‌شد و واقعا به اقشار ضعیف داده می‌شد و مصالح به کار رفته دارای کیفیت درست و استاندارد بود، امروز شاهد انتشار آگهی های متعدد فروش آپارتمان های مسکن مهر و تأثیر آن در کاهش تنش در بازار مسکن بودیم، ولی متاسفانه نشد.

کاظمی افزود: وقتی محله‌ یا شهرکی ایجاد می‌شود قطعاً باید ابتدا امکانات شهرسازی و محوطه سازی مدرسه، درمانگاه، آتش‌نشانی و مراکز خرید و ...... برای آن در گرفته شود که نبود این امکانات در مساکن مهر از جمله معایب این طرح بوده است.

وی در عین‌حال تاکید کرد: با وجود تمام‌ نقدها و معایبی که همواره کارشناسان و البته مدیران اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به عملکرد طرح مسکن مهر داشته‌اند و شعار آغاز طرح ملی را جایگزین کردند ولی هیچگاه در طول مدت عمر دولت آقای روحانی و وزیر مربوطه طرح ملی کلید نخورد و بازمانده های طرح مسکن مهر را کامل و به اسم طرح ملی معرفی کردند. متاسفانه اکنون در جریان مناظرات انتخاباتی دولت سیزدهم مشاهده می کنیم که در جریان انتخابات ریاست جمهوری طرح مسکن برای اقشار کم در آمد به ابزاری برای تبلیغات نامزدها تبدیل شده است و می‌گویند سالی یک میلیون مسکن می سازند و تحویل می دهند.

وی اضافه کرد: شکست طرح مسکن مهرو همه این صحبت های غیر کارشناسی بیانگر آن است که متاسفانه دولتمردان ما در اکثر حوزه ها از کارشناسان آگاه و مطلع آن حوزه استفاده نمی‌کنند و حتی کاندیداهای ریاست جمهوری فعلی نیز برای شعارهای تبلیغاتی خود از صحبت های غیر کارشناسانه عده ای استفاده می کنند! و این‌جای تاسف دارد که مردم نجیب ما باید تاوان اینگونه طرح های غیر کارشناسی را بدهند.

این کارشناس حوزه ساختمان ادامه داد: همه این صحبت ها در حالی است که رونق ساخت‌وساز و معاملات مسکن حدود ۳۰۰ صنعت را در کشور به تحرک وامی‌دارد و در نهایت رونق صنایع در حوزه های مختلف را با افزایش ساخت و ساز شاهدیم؛ این موضوعات بیانگر آن است که که با توجه و استفاده از کارشناسان زبده در ساخت و ساز صنعتی می توان شاهد گردش مالی بین صنایع مختلف و در نهایت رشد اقتصادی در صنایع متعدد بود.

وی تصریح کرد:استفاده از نظرات کارشناسان انجمن صنفی انبوه سازان و یا کارشناسانی از انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان می تواند از بسیاری مشکلات در این حوزه جلوگیری کند و در نهایت به اعتقاد بنده و بسیاری کارشناسان دیگر همچنان باید توجه و تمرکز بیشتری به احیای بافت های فرسوده داشت.

بر اساس این‌گزارش، تبصره(۶) قانون بودجه ۱۳۸۶ آغازگر رسمی طرح عظیم مسکن مهر بود. این پروژه در دولت نهم و همزمان با جهش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن و با رویکرد خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد کلید خورد؛ طرحی که البته بر پایه واگذاری زمین رایگان از سوی دولت استوار بود. در حالی قرار شد سالیانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته و به متقاضیان واگذار شود که به دلایلی از جمله ناتوانی در تامین مالی، در پایان دولت دهم فقط ۱.۲ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان شد و بقیه طرح ها نیمه تمام باقی ماند

مسکن مهر که به دولت یازدهم منتقل شده بود با توجه به چالش‌هایی که در مسیر آن قرار داشت به دفعات مورد انتقاد به ویژه از سوی وزیر راه‌ و شهرسازی قرار گرفت. آخوندی از آن تعابیر مختلفی داشت و معتقد بود که طرحی مزخرف و شلخته است و نتوانسته دردی از مردم دوا کند.

گرچه وجود ایراداتی در اصول معماری و شهرسازی از معایب بزرگ پروژه مسکن مهر به شمار ‌می‌رود اما به طور حتم شیوه تامین مالی، مهمترین معضل آن بود چراکه هزینه و منابع مورد نیاز آن از محلی تامین می‌شد که در نهایت به توزیع پول پرقدرت، رشد پایه پولی و تورم منتهی شد که همه اینها به شعله های این آتش دامن زده است.

303914