پرسون از مشکلات توسعه یک شهر کوچک گزارش می دهد؛

جاده سازی با اعمال شاقه / به نام مردم به کام شهرداری

یکی از شهرهای کوچک در دل کشور شهر مهریز واقع در جنوب شهریزد است، این شهر با جمعیت 30 هزار نفر چند سالی است با هدف توسعه شهری و حل بافت فرسوده توسط مدیریت شهری آن دست خوش تغییرات شده اما این تغییرات موجب نارضایتی ساکنان آن شده است.
تصویر جاده سازی با اعمال شاقه / به نام مردم به کام شهرداری

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیریت شهری این شهر کوچک و کم جمعیت به دنبال این است که معابر 20 متری را به بلوارهای 50 تا 60 متری تبدیل کند که این تعریض وسیع باعث شده تا بخش قابل توجهی از محل کسب و سکونت بسیاری از اهالی این شهر به خطر بیفتد و گویا مسئولان شهری و استانی نیز تنها هدف شان توسعه شهری است و مشکلات شهروندان این شهر برایشان اهمیت ندارد؛ به طوری که اهالی این شهر به خبرنگار ما اعلام کرده اند در صورتی که برای تعریض معابر با شهرداری همکاری نکنیم به دستگاه قضایی معرفی می شویم تا از راه قضایی املاک مان در اختیار شهرداری قرار گیرد.

خبرنگار ما با تعدادی از شهروندان این شهرکوچک به گفتگو نشسته است که در ادامه از مشکلات آنها با خبر خواهید شد.

نیازی به این معابر با عرض زیاد وجود ندارد

چند ماه پیش شهرداری مهریز بنری در تابلوهای شهری نصب کرد که مالکانی که ملکشان در تعریض معابر قرار دارد هرچه سریعتر برای تعیین تکلیف به شهرداری مراجعه کنند در غیر این صورت به شکل قضایی اقدام به تخریب ملک شان صورت می گیرد

یکی از شهروندان این شهر که ملکش در تعریض بلوار قرار دارد، در این باره گفت: معلوم نیست به چه دلیل شهرداری دراین شهر معابر و میادین شهری که روزانه تعداد اندکی خودرو در آن تردد دارند با عرض زیاد در نظر گرفته است، به طوری که بسیاری از میادین تازه احداث به قدری وسعت دارند که در کلانشهرها نیز با حجم زیاد جمعیت چنین میادینی احداث نمی کنند آن هم برای شهر کوچکی مانند مهریز که تردد خودرو بسیار اندک است.

او که خود را رسول معرفی می کند، در ادامه افزود: توسعه شهری نیازمند این حجم وسیع از تعریض مسیر تردد خود نیست، توسعه شهر زمانی صورت می گیرد که سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی وجود داشته باشد یا اینکه در بیشتر شهرهای کشور سیستم جمع آوری پسماند به شکل مکانیزه انجام شود اما در این شهر تنها مدیریت شهر به دنبال تعریض معبر و معبر سازی بی فایده هستند و خبری از امکانات جدید وجود ندارد.

این شهروند مهریزی خاطرنشان کرد: چند ماه پیش شهرداری مهریز بنری در تابلوهای شهری نصب کرد که مالکانی که ملکشان در تعریض معابر قرار دارد هرچه سریعتر برای تعیین تکلیف به شهرداری مراجعه کنند در غیر این صورت به شکل قضایی اقدام به تخریب ملک شان صورت می گیرد.

محل کسب و کارم تخریب شده است

آن زمان که مغازه ام را شهرداری تخریب کرد خودرو پراید 100 میلیون تومان قیمت داشت، اما شهرداری 29 میلیون تومان محل کسب مرا خریدار کرد به عبارتی من نتوانستم یک خودرو نیز خریداری کنم که بتوانم مسافر کشی کنم و خرج ومخارج زندگی ام را فراهم کنم.

یکی دیگر از شهروندان این شهر که خود را محمد حسن معرفی می کند در همجواری میدان حضرت ابوالفضل(ع) مغازه تجاری داشته که شهرداری با حکم قضایی اقدام به تخریب محیط کسب و کارش کرده است، گفت: مغازه ام حدود 30 متر بود که شهرداری در ابتدای سال 99 توسط کارشناس یک نفره دادگستری ارزشیابی ملکم را 50 میلیون در نظر گرفت اما با اعتراضم به قیمت آن در انتهای سال 99 کارشناس سه نفره ملک تجاری اینجانب را 29 میلیون قیمت گذاری کردند که بسیار بسیار قیمت پایین در نظر گرفته اند.

او ادامه داد: اینجانب در خواست کارشناس 5 نفره را خواستار شدم که عدالت قیمت گذاری مشخص شود اما در این بین شهرداری به دادسرای شهرستان مهریز مراجعه کرد و بدون حضور اینجانب سند ملکی را در دفترخانه به نام شهرداری می کنند و حکم تخریب محیط کسب و کارم را صادر می کنند.

این شهروند مهریزی خاطرنشان کرد: آن زمان که مغازه ام را شهرداری تخریب کرد خودرو پراید 100 میلیون تومان قیمت داشت، اما شهرداری 29 میلیون تومان محل کسب مرا خریدار کرد به عبارتی من نتوانستم یک خودرو نیز خریداری کنم که بتوانم مسافر کشی کنم و خرج ومخارج زندگی ام را فراهم کنم.

محمد حسن تصریح کرد: به تمام مراکز از جمله اداره صمت شهرستان نامه نگاری کردم که نگذارند بیکار شوم اما کسی به مشکلم رسیدگی نکرد.

ملکم از بین رفت، بیکار شده ام و به شهرداری نیز بدهکارشدم

شهرداری عنوان کرد که باید مبلغی نیز بابت اینکه بخشی از ملک بنده در اطراف میدان در حال حاضر قرار دارد به عنوان حق مرغوبیت پرداخت کنم که به نوعی این یک ظلم به تمام معنا است چرا که به چه دلیل من که 50 سال پیش این ملک را خریداری کرده ام و حال طرح در کنار ملک بنده قرار دارد اینجانب باید پول هم پرداخت کنم به عبارتی هم ملکم از بین رفت، هم بیکار شده ام و هم اینکه باید پولی به شهرداری بدهم.

در گوشه ای از بلوار شهید منتظری این شهر نیز پیرمردی نشسته است و گویا از ساکنان قدیمی این محله از شهر است، از او درباره تعریض این خیابان می پرسم دل پری از فعالیت شهرداری این شهر دارد، گفت: سال 94 شهرداری اقدام به توافق با اینجانب برای ملک بنده برای تعریض میدان کرد و در توافق نامه خود قرار بود جایگزین ملکم سه قطعه زمین با پلاک های مشخص و مساحت مشخص شود و این قرارداد بنده با شهرداری مهریز مورد تایید و مصوب شورای اسلامی شهرمهریز در آن زمان قرار گرفت و شهرداری همان زمان بخشی از ملک بنده را برای احداث میدان حضرت ابوالفضل (ع) تخریب می کند.

وی ادامه داد: تا اینکه بنده بعد از مدتی به شهرداری مراجعه کردم و پیگیر قرارداد شدم که به یک باره شهردارعنوان کرد قرار داد را قبول ندارد و باید قیمت ملک بنده کارشناسی شود، بنده نیز باتوجه به اینکه ملکم را عملا واگذار کرده بودم موافقت کردم که کارشناسی صورت گیرد تا اینکه درتیر ماه سال 99 قیمت گذاری کارشناسی صورت گرفت و 284 متر مربع از ملک بنده بیش از 400 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

این شهروند مهریزی خاطرنشان کرد: اما مجددا شهرداری مهریز با این قیمت کارشناسی مخالفت کرد و خواستار کارشناس سه نفره می شود و ما نیز سکوت کردیم و در تاریخ بهمن ماه 99 کارشناس سه نفره قیمت را اعلام کرد و قیمت ملکم 200 میلیون تومان در نظر گرفت و نهایتا واحد حقوقی شهرداری مهریز از دادستان مهریز خواست که ملک بنده را تخریب کنند و بدون حضور بنده مالک انتقال سند در دفتر خانه صورت گرفت و پول 200 میلیون تومان به حساب اداره ثبت واریز شد و نهایتا ملکی که دسترنج عمرم بود از بین رفت.

اوعنوان کرد: جالب ماجرا این است که قرار بر این بود 284 متر مربع از زمین در تعریض میدان قرار گیرد که به یک باره شهرداری خواست 300 متر مربع ملکم در تعریض میدان قرار گیرد و از سوی دیگر به قدری قیمت گذاری ملک فاحش است که چطور می شود قیمت گذاری کارشناسی نخست در سال 94 با قیمت گذاری سوم در سال 99 با اختلاف 50 درصد کاهش داشته باشد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه این موضوع را به گوش مسئولان استانی و کشور رسانده اید؟ گفت: به تمامی مقامات از جمله استانداری، نماینده مجلس، فرمانداری، امام جمعه و... چه به شکل شفاهی و چه به شکل مکتوب اعلام کردم اما تاکنون هیچ تاثیری نداشته است.

این شهروند ساکن شهرستان مهریز که به محض مطلع شدن حضور خبرنگار ما به خانه اش مراجعه می کند تا اسناد ملک خراب شده اش را نشان دهد، گفت: اینجانب نه بازنشسته هستم نه سرمایه دار و با سن 80 ساله ام در ملکم اقدام به شکستن بادام و گردو با دستگاه برای مشتریان می کردم و امورات زندگیم را به این صورت فراهم می کردم که به دلیل تعریض این خیابان و میدان از کسب و کار ماندم.

او به موضوع دیگری از نا عدالتی پرداخت و گفت: شهرداری عنوان کرد که باید مبلغی نیز بابت اینکه بخشی از ملک بنده در اطراف میدان در حال حاضر قرار دارد به عنوان حق مرغوبیت پرداخت کنم که به نوعی این یک ظلم به تمام معنا است چرا که به چه دلیل من که 50 سال پیش این ملک را خریداری کرده ام و حال طرح در کنار ملک بنده قرار دارد اینجانب باید پول هم پرداخت کنم به عبارتی هم ملکم از بین رفت، هم بیکار شده ام و هم اینکه باید پولی به شهرداری بدهم.

او تصریح کرد: به تازگی در دستگاه قضایی از شهرداری این شهر شکایت کرده ام که در حال رسیدگی توسط مقامات محترم قضایی هستیم تا نظرحقوقی شان را در این خصوص ارائه دهند.

گردو غبار همیشگی در این شهر

شهر مهریز وسعتی ندارد، اما بیش از 20 میدان احداث کرده اند و بلوارهای این شهر کم تردد بسیار وسیع است و گویا شهرداری این شهر به دنبال خرید زمین است و تمایل دارد هرچه سریعتر شهر را وسیع تر کند و زمین های بیرون از بافت شهری را هرچه زودتر به بافت شهری تبدیل کند.

یکی دیگر از شهروندان این شهر که با موتور سیکلت به دلیل خاکی بودن جاده با سرعت پایین در حال تردد است، موتور سیکلت اش را متوقف می کند؛ در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: اگر در شهرهای دیگرهرازگاهی پدیده گرد و غبار به وجود می آید در این شهر این پدیده مدام است چرا که شهرداری مسیرهای تعریض شده را نزدیک به یک تا دو سال زمان می برد تا آسفالت کند و با یک وزش باد گرد و خاک در هوای شهر به وجود می آید.

او که خود را محمد معرفی می کند، در ادامه افزود: علت اینکه شهرداری این شهر تمایل به احداث وسعت میادین و تعداد بالا میدان دارد معلوم نیست.

این شهروند مهریزی شروع به شماره میدان های شهر می کند، گفت: شهر مهریز وسعتی ندارد، اما بیش از 20میدان احداث کرده اند و بلوارهای این شهر کم تردد بسیار وسیع است و گویا شهرداری این شهر به دنبال خرید زمین است و تمایل دارد هرچه سریعتر شهر را وسیع تر کند و زمین های بیرون از بافت شهری را هرچه زودتر به بافت شهری تبدیل کند.

این شهروند تعریض خیابان ها در این شهر را خطر جدید برای فضای سبز این شهر دانست، افزود: در مسیر تعریض خیابان ها درختان زیادی وجود دارد که شهرداری بدون توجه به آنها اقدام به تخریب می کند، بخشی از این درختان در حیاط ملک هایی قرار دارد که در تعریض قرار دارند و بخشی دیگر در معابر هستند، به طور نمونه دو درخت چنار با قدمت کهن در میدان فعلی حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارند که این دو درخت در کنار نهرآبی قرار داشتند و هموار از آب بهره مند بودند، اما از زمانی که این میدان احداث شده شهرداری با این رویکرد که درخت را تخریب نمی کند یکی از این درختان را در محدوده میدان قرار داده که این روزها این درخت به دلیل عدم وجود آب کافی در حال از بین رفتن است، در حالی که درخت دیگر که همچنان در کنار نهرآب قرار دارد بسیار سرسبز مانده است.

یکی دیگر از شهروندان این شهر گفت: شهرداری برای تعریض خیابان منتظری نزدیک به یک دهه است که به دنبال اجرای آن است که هنوز محقق نشده است.

این شهروند مهریزی افزود: حدود سه دوره شورای شهر در این شهر رفت و آمد کرده اند، اما همچنان توان سرعت بخشیدن و اجرای عدالت دقیق را در تملک املاک ندارند.

303265