معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پرسون؛

زخم بی پولی بر پیکر جاده سازی / از چشم انداز راه سازی عقب هستیم

شاید به جرات می توان گفت، یکی از درخشان ترین اقدامات کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه راه سازی بوده است.
تصویر زخم بی پولی بر پیکر جاده سازی / از چشم انداز راه سازی عقب هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، گرچه قدمت راه سازی در ایران به سالیان بسیار طول و دراز برمی گردد، اما کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی در مدت زمان سه دهه با وجود تحریم ها و کاهش درآمدها دست از جاده کشی برنداشته و این روزها با همه شرایط سخت جاده های اصلی و بین شهری کشورمان به مراتب نسبت به دیگر کشورهای همسایه ساخته است.

این در حالی است که جاده سازی به عنوان یکی از فعالیت های فنی و عمرانی پرهزینه به حساب می آید و برگشت این هزینه به شکل طولانی مدت امکان دارد، با این وجود اقدامات بسیار مهمی توسط تمامی دولتمردان ایران صورت گرفته است، اما توسعه راه سازی طبق برنامه پیش بینی شده برنامه ششم توسعه کشورمان صورت نگرفته است.

برای اینکه از وضعیت راه سازی در حال حاضر کشور با خبر شویم خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی رفته است.

کامیون ها عامل خرابی جاده تهران_ بندر هستند

نزدیک به 85 درصد بار ورودی و خروجی به کشور از مسیر جاده ای انجام می شود که بیشترین حجم تردد کامیون در مسیر بندر شهید رجایی در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) در شهر ماهشهر صورت می گیرد، بنابراین این دو بندر به عنوان مهم ترین مسیر های ترانزیتی کشور به حساب می آیند و در حال حاضر تمامی این مسیر 4 بانده هستند، اما ما اعتقاد داریم این مسیرها باید آزاد راه شوند.

بزرگترین جاده ترانزیتی کشور مسیر تهران_ بندرعباس است، در بخشی از این مسیر به قدری جاده ناهموار است که حوادث رانندگی را در پی دارد که در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ما گفت: آزاد راه خلیج فارس یا همان تهران به بندر عبارس 1500 کیلومتر طول دارد که به شکل 4خط فعالیت دارد بخشی از این جاده مهم ترانزیتی در دولت های گذشته و بخشی نیز در دولت فعلی راه اندازی شده است.

او ادامه داد: طبق آمارها 50 تا 60 درصد حمل و نقل باری کشور از جاده تهران_ بندر عباس تردد دارند، با این وجود از حجم ترافیکی بسیار پایین برخوردار است و خوشبختانه با تراکم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین شاهد ترافیک سنگین در این محور نبوده ایم؛ دلیل خرابی و ناهمواری این جاده تردد بالای کامیون ها است که در تلاش هستیم تا بازسازی صورت بگیرد و معاونت راهداری وزارت کشور حتما این اقدام را انجام خواهد داد.

خادمی خاطرنشان شد: مسیر تهران به بندر امام خمینی (ره) نیز در حدود 900 کیلومتر است که این جاده عنوان نزدیک ترین جاده به آب های آزاد با پایتخت را به خود اختصاص داده است که این مسیر نیز خوشبختانه به دو شکل 50 درصد آزادراه و 50 درصد بزرگراه تبدیل شده است، از مسیر تهران به قم بزرگراه است و از مسیر قم به سلفچگان آزاده راه، از سلفچگان تا خرم آباد بزرگراه، از خرم آباد تا اندیمشک آزاد راه که بسیار فعالیت مناسبی در حوزه فنی و عمران در این نقاط صورت گرفته است، به دلیل عبور از رشته کوه های زاگرس، از اندیمشک به اهواز چهار بانده و از اهواز به بندر امام خمینی(ره) نیز آزاده راه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بخشی از مسیر اراک به بروجرد نیاز به توسعه دارد، همچنین از قم به اراک در حال حاضر 4 خط است و مسیر تردد مناسبی دارد و مشکلی در ترافیک این مسیر وجود ندارد، اما در تلاشیم این مسیر را به آزادراه تبدیل کنیم.

او ادامه داد: نزدیک به 85 درصد بار ورودی و خروجی به کشور از مسیر جاده ای انجام می شود که بیشترین حجم تردد کامیون در مسیر بندر شهید رجایی در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) در شهر ماهشهر صورت می گیرد، بنابراین این دو بندر به عنوان مهم ترین مسیر های ترانزیتی کشور به حساب می آیند و در حال حاضر تمامی این مسیر 4 بانده هستند، اما ما اعتقاد داریم این مسیرها باید آزاد راه شوند.

تزریق مالی برای توسعه راه سازی اولویت دارد
خادمی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی پرسون درباره اینکه در حوزه ساخت جاده در کشور از برنامه چشم انداز ششم توسعه عقب هستیم؟ پاسخ داد:پایان برنامه ششم توسعه درسال 1404 است، آزادراه که مورد نیاز کشور است 10 هزار کیلومتر است، در حال حاضر 2هزار و 400 کیلومتر وجود دارد و یک هزار و 60 کیلومتر هم در حال ساخت است که در مجموع حدود 4 هزار کیلومتر وجود دارد و 6 هزار کیلومتر تا پایان برنامه ششم توسعه که 4 سال بیشتر نمانده باید ساخته شود؛ البته ناگفته نماند اگر همان یک هزار و 60 کیلومتری که در حال ساخت است به پایان و بهره برداری برسانیم کار بزرگی انجام گرفته است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: 38 هزار کیلومتر جاده های شریانی کشور وجود دارد که باید به شکل چهار خط در بیاید، چرا که نزدیک به 75 درصد بار و مسافر از طریق حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و برای اینکه در آینده با مشکلی مواجه نشویم این کار باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در مجموع 18 هزار کیلومتر آزاد راه و بزرگراه در کشور باید تا سال 1404 ساخته شود تا نیاز زیرساخت های جاده ای کشور تامین شود و باید متناسب با افزایش خودرو، افزایش مسافر، افزایش جمعیت و افزایش بار این جاده ها راه اندازی شود، طبق برنامه ششم باید سالی یک هزار و 200 کیلومتر بزرگراه و جاده سازی صورت بگیرد و تا 4 سال آینده پایان برنامه ششم امید داریم بتوانیم 4 هزار کیلومتر جاده بسازیم، که باز هم از هدف برنامه ششم عقب هستیم.

خادمی در پایان گفت: موضوع اصلی که وجود دارد این است که با توجه به اینکه کشورمان پهناور است نیاز کشور به حمل و نقل جاده ای بسیار بالاست، اما بودجه مورد اختصاص به این حوزه بسیار پایین است و باید تزریق مالی بیشتری برای این امر صورت بگیرد، بنابراین اگر می خواهیم در بخش زیر ساخت های کشور توسعه یابیم باید اعتبار جاده سازی مورد افزایش قرار گیرد.

گفتگو از: محمد خادمی

278826