بازدید وزیر صمت از منطقه آزاد و پایانه مرزی بازرگان/روان‌سازی و تسهیل در تردد ترانزیت مرزبازرگان

وزیر صمت به منظور روان‌سازی و تسهیل در تردد و ترانزیت، از ظرفیت‌های مرزی منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و پایانه‌مرزی بازرگان به عنوان بزرگترین پایانه مرزی کشور بازدید کرد.
تصویر بازدید وزیر صمت از منطقه آزاد و پایانه مرزی بازرگان/روان‌سازی و تسهیل در تردد ترانزیت مرزبازرگان

به گزارش پرسون از آذربایجان‌غربی، علیرضا رزم حسینی به منظور روان‌سازی و تسهیل در تردد و ترانزیت، از ظرفیت‌های مرزی منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و پایانه‌مرزی بازرگان به عنوان بزرگترین پایانه مرزی کشور بازدید کرد و در حاشیه بازدید اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو با دارابودن مرز بازرگان به عنوان بزرگترین گذرگاه مرز زمینی کشور نقش مهمی در توسعه تجارت بین المللی دارد، این منطقه مهمترین منطقه تجاری، ترانزیتی،‌ صنعتی و معدنی کشور است.

وی افزود: ‌فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف فراهم شده که درصورت تبیین به بخش خصوصی می‌تواند مقصد سرمایه‌گذاری مطمئن باشد و در کشور همچون منطقه آزاد ماکو با این حجم از ذخایر معدنی در ۶ ماه گذشته تغییراتی در ریل صادرات و واردات کشور انجام شده و محدودیت‌های صادراتی رفع شده است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه طی سال گذشته شرایط سختی برای بخش‌های صنعتی و معدنی ایران بود تاکید کرد: هیچگونه محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: دولت برای تسهیل و مانع زدایی فعالین حوزه صنعت و تجارت اقدامات خوبی انجام داده است، که امیدواریم با تعامل و همکاری بیشتر تجار و صنعتگران شاهد مشکلات کمتری برای فعالین اقتصادی کشور در این حوزه باشیم.

رییس صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: متوسط تردد روزانه کامیون از مرز بازرگان ۷۴۹ دستگاه است و در این مدت هشت هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۲۴ هزار و ۱۸۸ دستگاه نیز وارد شده است.

غلامرضا بابایی افزود: طی سال گذشته به علت شیوع کرونا و بسته بودن مرز، تعداد تردد کامیون در ماه‌های ابتدایی سال به شدت کاهش یافته بود که قابل مقایسه با آمار امسال نیست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی نیز انواع ماشین آلات صنعتی، MDF، موز، رنگ، لوازم و قطعات یدکی است.

بابایی عنوان کرد: مرز بازرگان پایلوت مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی کشور شده و اقدامات لازم برای انتقال درب صادرات از صفر مرزی بازرگان به محوطه سالن تجاری با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال و اقداماتی نظیر بهسازی و مرمت اساسی ابنیه، تاسیسات برقی و مکانیکی سالن مذکور و محوطه آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: در کنار اقداماتی همچون مرمت اساسی، نسبت به روز رسانی گیت‌های زون تجاری و تجهیزات آنها، مرمت و رنگ آمیزی جداول، فنس کشی در محدوده درب ترانزیتی جدید اقدام شده است.

این مقام مسوول یادآورشد: انتظار می‌رود با اتصال سیستمی مجموعه‌ها و پشتیبانی‌های پایانه مرزی بازرگان شامل تیرپارک آنا وطن و سایر مجموعه‌های پشتیبانی و لجستیکی پس‌کرانه و اقداماتی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان انجام شده شاهد گامی بزرگ در جهت روان سازی و تسهیل در تردد و ترانزیت بزرگترین پایانه مرزی کشور باشیم.

بابایی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

رییس سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربیاذعان کرد: مرز بازرگان که بیش از ۹ دهه از فعالیت آن می‌گذرد، یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور به شمار می‌رود و از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ هزار و ۵۰۱ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری در این خطه می باشد.

خاطرنشان می‌شود کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

انتهای پیام/

301578

مطالب مرتبط