یادداشت میهمان؛

چرا آمریکا به دنبال پایان فوری حملات به غزه بود؟

یادداشت/ آمریکا در داخل دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و به همین دلیل نمی‌تواند درصورتی‌که در جنگ میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها به جاهای باریک رسید کار خاص و موثری برای رژیم‌صهیونیستی انجام دهد.

تصویر چرا آمریکا به دنبال پایان فوری حملات به غزه بود؟

سایت خبری پرسون ـ برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر اعلام کردند واشنگتن به تل‌آویو گفته در صورت ادامه یافتن جنگ، حمایت اعضای مدافع رژیم‌صهیونیستی در کنگره را نیز از دست خواهد داد. به چه دلیل چنین تحولی رخ داده و واشنگتن این پیام را به تل‌آویو صادر کرده است؟

این مساله را باید در چند سطح بررسی کرد. در سطح جهانی آمریکا خود دارای مشکلات عدیده‌ای در فضای بین‌المللی است و پویایی خاورمیانه و غرب آسیا مطلوب این کشور نیست.

رژیم‌صهیونیستی نیز برخلاف دوره ترامپ اولویت آمریکا به‌شمار نمی‌رود. در دوره جو بایدن اولویت کاخ‌سفید چین و روسیه است و ایران نیز به‌عنوان یک پرونده اصلی مطرح نیست. این مساله برای ایران نیز یک فرصت است، زیرا تمرکز آمریکا روی دیگران رفته است.

نکته دیگر اینکه آمریکا در داخل نیز دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و به همین دلیل نمی‌تواند درصورتی ‌که در جنگ میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها به جاهای باریک رسید کار خاص و موثری برای رژیم‌صهیونیستی انجام دهد.

به همین دلیل از نگاه واشنگتن در شرایط فعلی صلح در سرزمین‌های اشغالی بهترین کار است. موضوع اساسی دیگر نیز تردید آنها نسبت ‌به نتانیاهو بود. از نگاه افراد صاحب‌قدرت در کاخ‌سفید این جنگ از همان ابتدا برای رژیم‌صهیونیستی سودی نداشت، اما احتمال داشت برای شخص نتانیاهو فایده داشته باشد.

نتانیاهو به‌دنبال این بود که اهداف خودش را محقق کند، ولو به قیمت هزینه بسیاری که روی دست رژیم‌صهیونیستی می‌گذاشت. درجریان جنگ منافع شخصی نتانیاهو و حزب لیکود در حال غلبه بر منافع رژیم‌صهیونیستی بود و این چیزی بود که خوشایند دموکرات‌های حاکم بر کاخ‌سفید به‌شمار نمی‌رفت، زیرا جبهه داخلی رژیم به‌عنوان یکی از متحدان اصلی واشنگتن به‌شدت درحال تضعیف بود. نتانیاهو به‌دنبال این بود تا ازطریق فشار بر فلسطینی‌ها دستاوردی کسب کند که در این راه موفق نشد.

این جنگ چه تبعاتی بر وجهه بین‌المللی رژیم‌صهیونیستی چه ازلحاظ سیاسی و چه از منظر افکار عمومی داشت؟

رژیم‌صهیونیستی همیشه یک عنصر نامقبول در افکار عمومی دنیا بوده است. به‌طور کلی و عملی در جهان، صهیونیست‌ها و یهودی‌ها مردم محبوبی نیستند.

تل‌آویو با بمباران دفاتر خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه قطری الجزیره به‌دنبال این بود که پوشش رسانه‌ای جنایات خود را کاهش دهد. رژیم‌صهیونیستی می‌دانست که تمام تاسیسات گروه‌های مقاومت در غزه زیرزمینی است و این موجب مصونیت آنها از تعرض می‌شود و نمی‌تواند سکوهای موشکی آنها را از بین ببرد، به همین دلیل به‌دنبال فشار بر مردم غزه بود تا آنها زیر چنان ضرباتی خردکننده قرار بگیرند.

در این صورت احتمال داشت آنها به حماس برای پایان دادن جنگ فشار آورند و این گروه نیز شلیک راکت به‌سمت سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. اما در اینجا بود که شبکه‌های مجازی باعث شکست طرح تل‌آویو شده و توانستند به شکل گسترده و موثری جنایات صهیونیست‌ها را انعکاس دهند.

همین مساله باعث شد با وجود محدودیت‌های کرونایی در تمامی جهان مردم این کشورها به خیابان آمده و تظاهرات کنند.

این اتفاق دستاورد رسانه‌ای مهمی برای طرف فلسطینی بود. باید درنظر داشت فلسطینی‌ها نیز به‌سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین راکت شلیک می‌کردند، اما در افکار عمومی مردمی جهان کسی به طرف فلسطینی اعتراض نمی‌کرد که چرا از خودش دفاع می‌کند، زیرا آن را دفاع مشروع قلمداد می‌کردند.

این مساله تحولی بی‌سابقه بود، زیرا براساس کنوانسیون‌های رسمی که غربی‌ها در ایجاد آن نقش داشته‌اند حماس گروهی تروریستی به‌حساب می‌آید، اما افکار عمومی دنیا به این قواعد وقعی نگذاشتند. این اتفاق نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف محور مقاومت توانسته‌اند تا حدی موفق کار کنند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

290598