طوفان الاقصى آزمون «بایدن»

زمانی که مناقشه میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی آغاز شود مســئله به طور بنیادین متفاوت می شود و استدلال «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تخصص و تجربه اش در سیاست خارجی(سابقه ۳۶ ســاله در سنا )-200۸ ۱۹۷2( و ۸ سال معاون رئیس جمهور باراک اوباما) جهان را امن تر می کند، در نظرگاه ملت خود بــا تردید جدی روبه رو می شود.
تصویر طوفان الاقصى آزمون «بایدن»

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد انیسى طهرانى کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: وجود بحران ها در مناطق دور دست ایالات متحده در رقابت های ریاست جمهوری این کشور از تاثیری اندک برخوردار است، اما زمانی که مناقشه میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی آغاز شود مســئله به طور بنیادین متفاوت می شود و استدلال «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تخصص و تجربه اش در سیاست خارجی(سابقه ۳۶ ســاله در سنا )-200۸ ۱۹۷2( و ۸ سال معاون رئیس جمهور باراک اوباما) جهان را امن تر می کند، در نظرگاه ملت خود بــا تردید جدی روبه رو می شود. در روزهای گذشته کارشناسان از جنبه های مختلف حملات هوایــی و زمینی حماس و ضعف های اطلاعاتی رژیم اســرائیل را بررســی و بیــان کرده اند اما پرســش ها و ابهام های مهم تری مطرح می شــود مبنی بــر اینکه اســتقرار پایگاه های متعــدد نظامی، ایجاد قابلیت های نظارتی و صرف هزینه های چند صد میلیارد دلاری ایالات متحده در منطقــه ناآرام غرب آسیا چه دستاوردی داشــته که در نمونه اخیر از رصد اطلاعاتی تحرکات نظامی یک گروه چند ده هزار نفری که در محدوده کوچک نوار غــزه که فقط ۴۱ کیلومتر طول و ۱2 کیلومتر عرض دارد، ناتوان بوده است. و به قول «بروس ریدل» افســر سابق ســیا و متخصص در امــور خاورمیانه، «این یک شکســت اطلاعاتی عظیم توسط اسرائیلی ها و آمریکایی هاست و من هیچ دلیلی برای توجیه این بی توجهی نمی بینم.»

اما فراتر از این مناقشــه میان فلســطینی ها و رژیم صهیونیستی، در واشنگتن تکانه های سیاسی از سوی جمهوریخواهان علیه جو بایــدن رئیس جمهور دموکرات بــه این ادعا که در نتیجه سیاســت خارجی او مشکلات در جهان در حال افزایش است، شــروع شده است. مصداق های این مشکلات شامل نظرســنجی هایی است که نشان می دهند شمار شهروندان آمریکایی مخالف با تحویل تســلیحات به اوکراین در حال افزایش، احتمال وقوع جنگ میان آمریــکا و چین تا ســال ،202۵ مطابق با پیش بینی یک ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده بسیار بالا و همچنیــن تلاش های دولت بایــدن برای عادی سازی روابط بین عربستان ســعودی و رژیم اسرائیل با شکست روبه رو شده اســت.

جنگ در اوکراین، تنش با چین، سردرگمی واشنگتن در رابطه با برنامه هسته ای ایران و در آخرین مورد شــعله ور شدن آتش درگیری در خاورمیانه، سیاســت خارجی دولت بایدن را آماج حملات پیاپی سیاســتمداران جمهوریخواه قرار داده است. اکنون دموکرات ها و به ویژه کاخ سفید در شرایط بسیار دشوار قرار گرفته اند، از یک طرف ایالات متحده همواره از رژیم اســرائیل حمایت همه جانبه می کند و اکنون هم اســتقرار دو ناو گروه در دریــای مدیترانه شرقی، سفر وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و در عالی ترین سطح حضور رئیس جمهور ایالات متحده در اسرائیل، این حمایت و پشــتیبانی را در برابر چشم جهانیان به نمایش می گذارد.

اما ســوی دیگر در دســتگاه وزارت خارجه و کاخ سفید به ویژه بال غربی آن که دفتر مشاور امنیت ملی ایالات متحده جای دارد این نگرانی وجود دارد که محاصره کامل نوار غزه، قطع آب، برق، سوخت و بمباران شــبانه روزی که مصداق تام و تمام جنایت علیه بشریت است، شرایط دهشــتناک را به آستانه ای برســاند که هر احتمالی قابل تصور باشــد به طوری که مدیریت بحران به طــور کامل از کنترل خارج شــود. اصابت موشــک به بیمارســتان المعمدانی که تلفات جانی بیش از ۵00 تن بر جای گذاشت و سفر جو بایدن به اسرائیل را در حاشــیه و موجبات لغو نشست چهار جانبه ایالات متحده با رئیس جمهور مصر، پادشاه اردن و رئیس تشــکیلات خودگردان فلسطین را فراهم کرد، فقط یکی از نمونه های این احتمالات اســت.

آن حالت دشوار که برای دولت کنونی ایالات متحده پدید آمده، قرار گرفتن همزمان در یک موقعیت تضاد گونه اســت به طوری که بازگذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای انجام هر نوع اقدام ضد انســانی علیه ســاکنان غزه از سوی واشنگتن برای ســاکت کردن صدای بلند رقبای جمهوریخواه و همچنین راضی نگه داشــتن لابی های قدرتمند حامی اســرائیل در آمریکا بــه منظور جلب حمایت آنها در انتخابات ریاست جمهوری ،202۴ امری الزم و در نقطه مقابل، این کارهای ضد بشری اسرائیل، واکنش ملت هایی که دولت هایشــان متحدین ایالات متحده در غرب آسیا هستند همچون ترکیه، مصر، اردن و همچنین فلسطینی های ســاکن در کرانه باختری را برانگیخته است. دولت ها در بر ابر اعتراضات افکار عمومی جهان و به ویژه مسلمانان به اعمال رژیم اسرائیل تا حدی می توانند مقاومت کنند و در نهایت مجبور هستند برای آرام کردن خروش های داخلی ابتکارهایی به خرج دهند. برگزاری نشست «برای صلح» در قاهره پایتخت مصر که سران و مقامات ده ها کشور و همچنین دبیر کل سازمان ملل و مقامات عالی اتحادیه اروپا در آن حضور یافتند از جمله این ابتکارات است که نشان دهد تلاش هایی برای کاهش رنج های ساکنان غزه در حال انجام است.

منبع: آرمان ملی

545079