پرسون گزارش می‌دهد؛

کاندیدای پوششی بودن چه دردی را درمان می‌کند؟

حضور تعداد زیاد نامزدهای انتخاباتی از هر دو جناح در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری این احتمال را که برخی از کاندیداها پوششی و یا یار کمکی‌اند را تقویت می‌کند.
تصویر کاندیدای پوششی بودن چه دردی را درمان می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جدیدترین اظهارنظر خود گفته که یک جلسه دیگر برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار و جمع بندی نهایی روز سه شنبه مشخص می‌شود.

با وجود این که نامزدهای مدعی پاستور رد و یا تائید صلاحیت نشده‌اند؛ با دقت به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و سوابق کاندیدا، می‌توان افراد نهایی و منتخب را تشخیص داد.

همانند سال‌های گذشته رقابت بین دو گروه اصول گرا و اصلاح طلب در جریان خواهد بود. البته برخی خود را مستقل می‌دانند و اعتقاد به هیچ یک جناح‌ها ندارند. به هر حال نزدیکی نامزدها به یک جناح خاص غیرقابل انکار و نیاز به اجماع برای جلوگیری از پراکندگی آرا جدی است.

هدف کاندیدای پوششی چیست؟

در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری از هر دو جریان اصلی چند کاندیدا ثبت نام کرده، هیچ کدام علاقه ای به انصراف ندارند و خود را کاندیدای پوششی نمی‌دانند. موضوعی که بحث اصلی این نوشتار است. با اعلام رسمی صلاحیت‌ها و افراد برگزیده، احتمالا برخی از نامزدها به مرور زمان به نفع کاندیدای اصلی انصراف دهند و یا تا پایان رقابت‌ها به عنوان کاندیدای پوششی حضور داشته و در مناظره ها به نوعی از فرد مورد نظر خود حمایت کنند. همانند اتفاقی که در سال 96 رخ داد و جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی روحانی از دستاوردهای دولت یازدهم دفاع کرد. سوال این است، اگر رئیس جمهور آینده یک کشور نیاز به فرد دیگری برای حمایت از خود داشته باشد؛ چگونه از حق 80 میلیونی ایرانی دفاع خواهد کرد؟

رفتار کاندیدای پوششی به مثابه فریب مردم است

طبیعی است که هیچ یک از نامزدها پوششی بودن خود را تائید نکنند؛ اما روند گذشته جریان‌های سیاسی این موضوع را اثبات می‌کند. برای نمونه قالیباف در دوره ی گذشته انتخابات وقتی که دید انتخاب اصولگرایان رئیسی است؛ به نفع او انصراف داد. مورد پوششی و احتمالی دیگر سعید جلیلی است. جلیلی کارنامه قابل قبولی در سیاست خارجی نداشته که حال بر تکیه به آن مدعی ریاست جمهوری باشد. نگاه او به رئیسی، نامزد اصلی اصولگرایان نزدیک و احتمالا به نفع او کناره گیری کند. بنابراین او یک کاندیدای پوششی محسوب می‌شود؛ ممکن است برخی طرفدار و خواهان رای دادن به جلیلی باشند؛ اما در نهایت متوجه اشتباه خود در تصمیم گیری شده و فریب از سوی نامزد مورد نظر خود می‌شوند. بر اساس اصول اسلامی، دروغ و فریب گناه است؛ اما گویی در عرصه سیاست، نامزدهای فعلی و مسئولان سابق جمهوری اسلامی استثناء هستند.
البته جلیلی تنها گزینه غیرواقعی انتخابات نیست و در هر دو جناح شاهد این وضعیت هستیم.

کدام کاندیداها به عنوان پوششی بودن واکنش نشان داده‌اند؟

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده که کاندیدای پوششی لاریجانی و جهانگیری نیست؛ با برنامه برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شده و از انصراف سایر کاندیدا به نفع خود استقبال می‌کند.

مسعود پزشکیان، دیگر کاندیدای اصلاح طلب ریاست جمهوری پس از ثبت نام گفته است که من کاندیدای پوشش جهانگیری نیستم و با قدرت در صحنه خواهم بود. اگر اقبال به فردی بیشتر از نفر دیگری باشد، باید به نفع آنکه رای‌اش بیشتر است کنار رفت.

علی مطهری، نائب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که من، مستقل و جدی وارد عرصه رقابت شده‌ام؛ کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم.

همچنین سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم با بیان این که مستقل‌ام و یا ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما با عنوان آمده‌ام که بمانم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

برخی معتقدند حضور یار کمکی در جریان رقابت‌ها و مناظرات به شور انتخابات می‌افزاید. اما همان طور که اشاره شد؛ چه نیاز به دروغگویی و سرگرم کردن مردم است.

در نهایت این که باید منتظر اعلام صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان باشیم و سپس در ادامه شاهد انصراف و یا ادامه رقابت از سوی نامزدها بود.

290594