پرسون بررسی کرد؛

کدام نامزدهای انتخابات، دیگری را کاندیدای پوششی خطاب کردند؟

کدام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دیگری را با عنوان کاندیدای پوششی متهم کردند و احتمال انصراف چه کسانی وجود دارد؟ 
تصویر کدام نامزدهای انتخابات، دیگری را کاندیدای پوششی خطاب کردند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فرصت چندانی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و تا به امروز، علاوه بر تبلیغات مختص داوطلبان، دو دوره مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برگزار شده است.

عبارت کاندیدای پوششی، یار کمکی و یا غیراصلی مربوط به انتخابات 1400 نیست و در دوره‌های قبلی نیز به خصوص سال 96 مشهود بود. در آن سال جهانگیری آشکارا به عنوان کاندیدای پوششی حضور یافت و به حمایت از روحانی و دولت پرداخت. همچنین رئیسی، قالیباف و میرسلیم نیز به عنوان مخالفان دولت در یک راستا بودند. در نهایت شخصی چون قالیباف به اجبار و یا مصلحت بر اساس گرایش‌های سیاسی خود مجبور به ترک رقابت‌های انتخاباتی به نفع رئیسی شد.

در این گزارش قصد بررسی این موضوع را داریم که کدام نامزدها در انتخابات دیگری را کاندیدای پوششی خطاب کردند و احتمال انصراف کدام یک از آنها وجود دارد.

ابتدا همتی واکنش نشان داد/ پنج در مقابل یک

همتی از ابتدای مناظره گفت که در مقابل 5 داوطلب دیگر یعنی رئیسی، رضایی، جلیلی، هاشمی زاده و زاکانی قرار دارد. وی گفت: «اگر همه این افراد اینجا قول بدهند که تا آخر انتخابات باقی بمانند من جواب انتقادات آنها را می‌دهم. و اگر نه می‌دانم که همه آنها کاندیدای پوششی آقای رئیسی هستند.»

همتی بیشترین واکنش را در این موضوع داشت به گونه‌ای که بار دیگر تاکید کرد که «اگر کاندیداهای پوششی رئیسی قسم می‌خورند که تا آخر در انتخابات بمانند، جواب شان را می‌دهم و الا پاسخ رئیسی را خواهم داد.»

همچنین همتی در مناظره دوم در این رابطه گفت که امروز دیگر بحث یار پوششی نیست، ماجرا به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است.

کاندیدای سوپر پوششی و روکشی/ تقابل همتی و زاکانی

همتی یکبار دیگر گفت که «فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما حالا متوجه شدم ایشان سوپر پوششی هستند و من وقتم را برای پاسخگویی به وی هدر نمی‌دهم.»

زاکانی در جواب همتی در مناظره اول گفت که «آقای همتی شما اصلی ترین نامزد پوششی هستید و آمدید ۸ سال ناکارآمدی را پوشش دهید. اگر بنا باشد کسی پوششی باشد، شما پوششی هستید و ٨ سال عملکرد دولت را پوشش دادید.»

ضمن این که در مناظره دوم نیز زاکانی به همتی گفت که کاندیدای روکشی است.

همتی نماینده آقای روحانی است

محسن رضایی هرچند از عنوان کاندیدای پوششی بهره نگرفت؛ اما گفت که «اقای همتی، شما استاد جا خالی دادن هستید، شما نماینده روحانی در اینجا هستید، شما افتضاح کردید، خون شهدا را پایمال کردید.»

اظهارات رئیسی

رئیسی در خصوص پوششی بودن برخی داوطلبان گفت: «کسی که برای اولین بار پوششی عمل کرد را یادتان هست؟ در دوره قبل بود که آقایی نشست و گفت نمیخواهم رئیس جمهور شوم و آمده‌ام از دولت دفاع کنم.»

آیا جلیلی انصراف می‌دهد؟

صحبت از حضور جلیلی به عنوان کاندیدای پوششی رئیسی، حتی قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی نیز به دلیل برخورداری جلیلی و رئیسی از یک نوع نگاه مشهود بود. اما اظهارات جلیلی مبنی بر تلاش 8 ساله در دولت سایه این سوال را ایجاد می‌کند که آیا وی مانند قالیباف به نفع رئیسی کناره‌گیری می‌کند و یا به تلاش‌های خود در جلب نظر و جذب رأی مردم ادامه می‌دهد؟

در این میان مهرعلیزاده و قاضی زاده هاشمی واکنش خاصی نسبت به موضوع پوششی بودن یک داوطلب دیگر نداشتند.

این روزها در رسانه‌های مختلف نظرسنجی‌هایی در خصوص میزان رأی داوطلبان در حال انجام است. طبق این نظرسنجی‌ها به ترتیب رئیسی، همتی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی بیشترین رأی را دارند و استقبال از مهرعلیزاده، رضایی و زاکانی نزدیک به صفر است.

با برگزاری مناظره سوم و نزدیکی به انتخابات در 28 خردادماه، تکلیف کاندیداهای پوششی مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد مهرعلیزاده به نفع همتی و سایر داوطلبان در جهت حمایت و عدم پراکندگی آراء اصولگرایان به نفع رئیسی از رقابت‌ها انصراف دهند. البته در این میان باید منتظر واکنش جلیلی ماند که نسبت به سایر اصولگرایان بعد از رئیسی از رأی بیشتری برخوردار است و عدم انصراف وی رئیسی را دچار مشکل می‌کند.

304461