چگونه ایرانیان، جهنم زیست و زندگی را بهشت می‌کردند

حال‌تان با نگاه به این میدان معروف دنیا خوب می‌شود/ چهار سرمایه روانشناختی نقش جهان

یکی از حیرت‌های مهم سیاحان خارجی طی سفر به ایران قدیم، این بود که متعجب می‌شدند که مردم در این سرزمین خشک و کم آب و حتی جهنمی چگونه بهشتی زندگی می‌کنند، راز این سبک زندگی را باید در ساخت بناها و عمارت‌هایی نه جاه طلبانه، بلکه منطبق با طبیعت و خلق و خوی آدم‌ها جستجو کرد.
تصویر حال‌تان با نگاه به این میدان معروف دنیا خوب می‌شود/ چهار سرمایه روانشناختی نقش جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، بی مناسبت نیست در هفته میراث فرهنگی از دیدگاه جالب روانشناسی به چهار سرمایه روانشناختی میدان نقش جهان اصفهان نگاه کنیم. فلور خیاطان روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه درخصوص، پیدا کردن حال خوب با نگاه به چهار سرمایه روانشناختی این میدان معروف نصف جهان می‌گوید: این میدان چهار سرمایه روانشناختی دارد که سالهاست در دل خود آن را حفظ کرده است.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه نخست روانشناختی میدان نقش جهان؛ تاب آوری است که با نگاه به عمارت عالی قاپو می‌توان کسب کرد، انعطاف پذیری و تاب آوری با نگاه به ستون‌های ایوان عمارت عالی قاپو؛ که از 400 سال قبل تا به امروز پابرجا مانده و خم به ابرو نیاورده است.

این روانشناس می‌افزاید: سرمایه دوم روانشناختی میدان نقش جهان؛ کارآمدی و عزت نفس است که با نگاه به مسجد جامع آن حاصل می‌شود، با نگاه به گنبد مسجد جامع که یادآور شاهکار و اعتماد به نفس کاشی‌کاران اصفهان است که اعتماد داشتند در آینده گنبد این مسجد، زیباترین گنبد جهان خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه سوم روانشناختی میدان نقش جهان؛ امیدواری است، با نگاهی به سر در بازار قیصریه و مشاهده رفت و آمد مردم و کسبه و حس عطر ادویه جات، امید و سرزندگی را می‌توان تجربه کرد.

خیاطان به چهارمین سرمایه روانشناختی میدان نقش جهان که همان خوش بینی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبینی و نگاه مثبت به آینده مثبت، را می‌توان با نگاه به تک تک حجره‌های این میدان متصور شد، اهالی این میدان خوش‌بینانه برای کسب روزی حلال، هنر مردم اصفهان را حفظ کرده و سالهاست میزبان گردشگران داخلی و خارجی این شهر هستند.

بنابراین در هر شهر ایران حتما میدان و عمارت تاریخی وجود دارد که سرمایه‌های روانشناختی مهمی در تاریخ خود نگه داشته است.

290236