جبرئیل نوکنده در گفت‌وگو با پرسون:

ساخت موزه ملی جدید در 25 هکتار / موزه مادر ایران چه تعداد آثار دارد؟

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اینکه باید در برنامه هفتم توسعه، ساخت موزه ملی جدید به مساحت 25 هکتار در تهران صورت پذیرد، گفت: ساختمان کنونی موزه ملی دیگر کشش موزه داری مدرن را ندارد زیرا هم اکنون 3500 اثر در این موزه در حال نمایش است، درحالیکه موزه مادر ایران بالغ بر سه میلیون مواد فرهنگی دارد که 300 هزار اثر ثبت میراث ملی است ولی به دلیل فضای کم، امکان نمایش وجود ندارد.
تصویر ساخت موزه ملی جدید در 25 هکتار / موزه مادر ایران چه تعداد آثار دارد؟

جبرئیل نوکنده در گفت‌وگو سایت خبری پرسون، به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز موزه‌ها؛ درخصوص اینکه آیا موزه ملی ایران در ردیف 10 موزه برتر جهان از منظر داشتن گردشگر، بازدیدکننده و ارائه آثار موزه ای با کمک تجهیزات جدید به مانند موزه‌های معروف جهان را دارد؟ گفت: موزه ملی ایران در سال 1316 ساخته شده است و در واقع یکی از بحث‌های که داریم این است که موزه ملی جدیدی برای ایران ساخته شود همانند همتایان موزه ای ما در جهان؛ مثلا برای ساختمان قدیمی موزه لوور یک موزه لوور جدید ساخته شد.

رئیس موزه ملی ایران ادامه داد: بنابراین ساختمان‌های کنونی و قدیمی موزه‌ها از جمله موزه ملی ایران دیگر کشش موزه داری مدرن را ندارند زیرا نحوه حفاظت، نگهداری و ارائه آثار تغییر کرده است. ما امیدوار هستیم در قرن جدید همانند قرن گذشته که موزه ملی ساخته شد، بتوانیم یک موزه ملی در قامت ایران ساخته شود، همانند کشور مصر که به ساخت موزه ملی بزرگ اسکندریه اقدام کرد.

نوکنده تصریح کرد: موزه ملی ایران نیاز به مکانی حداقل به مساحت 25 هکتار دارد به دلیل وسعت آثاری که در اختیار این موزه است بنابراین باید موزه جدیدی ساخته شود تا آثار 200 الی 300 سال آینده را پوشش دهد.

وی افزود: هم اکنون موزه ملی آثار بسیار زیادی در مخازن خود دارد که امکان نمایش وجود ندارد، زیرا فضا و امکان آن نیست، کل آثاری که در موزه ملی به نمایش درآمده است 3500 اثر است، درحالیکه موزه ملی در مخازن خود سه میلیون مواد فرهنگی دارد که حداقل 300 هزار اشیاء در فهرست میراث ملی در وزارت دارایی ثبت شده است.

رئیس موزه ملی ایران تصریح کرد: همچنین در کاوش‌های بسیاریی که در طول 40 سال اخیر صورت پذیرفته آثار متعددی کشف شده است که هنوز از شهرهای دیگر به ستاد و موزه ملی منتقل نشده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه، طرح توسعه موزه ملی ایران نخست در میدان مشق تهران توسعه یابد و در مرحله بعد، حتما یک مکان مناسب در تهران و در فضایی بالغ بر 25 هکتار برای ساخت موزه ملی جدید اختصاص یابد.

نوکنده خاطرنشان کرد: موزه ملی ایران آثار کافی برای نمایش در سالن‌هایی به وسعت 25 هکتار را دارد، زیرا ایران جزو چند کشور دنیا است که در میراث بشری، یافته‌های فراوانی دارد و در غرب آسیا نیز، ایران یکی از فرهنگ‌های کهن به حساب می‌آید.

289531

مطالب مرتبط