اختصاص 8 میلیارد ریال به مرمت آثار فرهنگی قم در سال گذشته

سرپرست اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قم گفت: در سال گذشته هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای مرمت آثار تاریخی و فرهنگی این استان اعتبار جذب شده است.
تصویر اختصاص 8 میلیارد ریال به مرمت آثار فرهنگی قم در سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا ارجمندی در گفت و گویی با اعلام مطلب فوق افزود: گنبد سبز یکی از آثاری مهمی است که سال گذشته عملیات مرمت آن شامل اجرای کانال زه‌کشی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بدنه مقبره‌ها و ساماندهی محوطه بیرونی با اعتباری بالغ ‌بر یک ‌میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی به پایان رسید.

وی به مرمت مجموعه بازار قم اشاره و اضافه کرد: در این مرمت که شامل بازار کهنه و راسته بازار نو می‌شود با هزینه‌کرد سه میلیارد و ۵۰۰ میلون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی، سبک‌سازی بام، استحکام‌بخشی پوشش‌ها، عایق‌کاری‌ بام به روش ‌سنتی با اندود کاهگل و اجرای نمای آجری انجام شد.

وی از مرمت کاروانسرای صدرآباد نیز خبر داد و تصریح کرد: بنای کاروانسرای تاریخی صدرآباد منحصر به فرد و شامل ۲ حیاط مرکزی و ۶ برج دیده‌بانی است که مرمت آن با اعتبار یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

ارجمندی به اتمام مرمت سرای ملاحسین در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: با توجه به آتش‌سوزی سرای ملاحسین در سال ۱۳۹۷ و فرسودگی بنا، مرمت این اثر تاریخی در اولویت برنامه‌های معاونت این اداره کل قرار گرفت و برای مرمت آن مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

وی درباره دیگر آثار شاخص مرمت شده در سال ۹۹ گفت: خانه ملاحسین مولوی از پیر غلامان امام‌ حسین(ع) و از مداحان مشهور شهر قم متعلق به دوره قاجار است که مرمت آن شامل سبک‌سازی و عایق‌کاری بام، استحکام ‌بخشی پوشش‌ها، مرمت پایه جبهه شرقی حیاط و ساماندهی ناودان‌های پشت‌بام بود که با اعتباری بالغ ‌بر ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارت ملی انجام شد.

سرپرست اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قم در مورد طرح تجهیز و تکمیل مخزن امن اشیای تاریخی قم گفت: این طرح با اعتبار۳۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است.

ابلاغ ثبت ملی ۳۸ اثر فرهنگی‌تاریخی قم در سال ۱۳۹۹

معاون اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قم نیز گفت: از دیگر رویدادهای مهم میراث فرهنگی قم در سال ۱۳۹۹ ثبت ملی ۳۸ اثر فرهنگی ـ ‌تاریخی بود که از سوی علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی نامه‌های جداگانه‌ای به بهرام سرمست استاندار قم ابلاغ شد.

عمار کاوسی در مورد ثبت آثار میراث‌ملموس در فهرست ملی گفت: مسجد تاریخی امام زین‌العابدین(ع)، تکیه روستای کاسوا در بخش خلجستان، مسجد فاطمیه (شیخ کافی) واقع در محدوده پارکینگ عمار یاسر شهر قم، مسجد محمدآباد واقع در روستای محمدآباد کاج بخش مرکزی و همچنین امامزاده نور روستای طایقان واقع در بخش سلفچگان از جمله آثار ثبت شده در سال ۹۹ است.

وی افزود: آب‌انبار چهل‌اختران شهر قم واقع در جنب امامزاده چهل‌اختران‌، آب‌انبار قرق واقع در شهرک پردیسان، آب‌انبار شمس‌آباد واقع در بخش مرکزی، آب‌انبار کیلومتر ۵ جاده قم-‌گرمسار از دیگر آثار تاریخی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی به ثبت ملی ۲ اثر طبیعی قم در فهرست میراث ملی طبیعی اشاره کرد و گفت: گنبد نمکی قم یکی از جاذبه‌های گردشگری و منحصر بفرد است که در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر قم در مسیر جاده قم-جعفریه قرار دارد، همچنین کوه دوبرادران در نزدیکی کوه خضر و مسجد مقدس جمکران جلوه خاصی به شهر قم بخشیده است و مردم استان نسبت به این کوه علاقه خاصی دارند و برای برنامه‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ثبت هفت اثر ناملموس و ۲ اثر طبیعی قم در فهرست آثار ملی افزود: بازی توپ مره، بازی الک و دولک، آیین سحرخوانی روستای‌نویس، آیین سفره بی‌بی سه‌شنبه، مهارت پخت آبگوشت‌یخنی، مهارت ارده‌گیری و آیین ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای قم از مهم‌ترین مواریث ناملموس بود که سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کاوسی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی ۲ هزار و ۳۵۸ تَن از اماکن تاریخی همچون خانه ملاصدرا در شهر کهک، موزه مردم‌شناسی، مقابر گنبد سبز و تپه قلی‌درویش، بازدید کردند.

منبع:ایرنا

289755