مدیرکل تامین اجتماعی استان:

بهره‌مندی دو هزار و ۵۲۳ شهروند قمی از بیمه بیکاری تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: در فروردین‌ماه امسال، ۲ هزار و ۵۲۳ نفر از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در این استان از بیمه بیکاری بهره‌مند شدند.
تصویر بهره‌مندی دو هزار و ۵۲۳ شهروند قمی از بیمه بیکاری تامین اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، علی‌اصغر دادخواه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: بر اساس دستورالعمل اجرایی «پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی» مصوب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت مقرری مربوطه برای ۹۹ درصد واجدان شرایط در استان قم انجام شده است.

به گفته وی، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری در استان قم ثبت‌نام کردند و فقط هشت هزار و ۹۵۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی اضافه کرد: این پرداخت‌ها از محل مبلغ تخصیص یافته از طرف سازمان برنامه‌وبودجه کشور به همت خزانه‌داری کل کشور انجام شد.

دادخواه درج اشتباه شماره‌حساب بانکی، شبای مربوطه یا عدم انطباق آن با کد ملی، ثبت شماره کارت بانکی به‌جای شماره‌حساب بانکی یا ثبت شماره‌حساب اعضای خانواده به‌جای بیمه شده اصلی را از عمده‌ترین دلایل بروز تاخیر در پرداخت مقرری باقی‌مانده مشمولان عنوان کرد.

وی گفت: تاخیر در ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه غیرحضوری و یا مراجعه حضوری و ارائه درخواست به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر مهم‌ترین علل بروز تاخیر در پرداخت به برخی از متقاضیان است.

وی در خصوص علت تعلق نگرفتن بیمه بیکاری ایام کرونا به برخی از متقاضیان، بیان کرد: دلایلی مانند عدم شمول قانون کار و بیمه بیکاری به رانندگان، کارگران ساختمانی، صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و یا واریز حق بیمه از جانب کارفرما در ایام بیکاری، سبب شد بخشی از متقاضیان قانونا مشمول دریافت قرار نگیرند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به‌منظور جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان و خانواده آنان، استحقاق درمان کلیه متقاضیان تمدید شد و افراد مذکور توانستند از مزایای درمانی تامین اجتماعی و همچنین سوابق مربوطه به‌عنوان سابقه پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار، تعداد ۲ هزار و ۵۲۳ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در استان قم داریم که ماهانه حدود هشت میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان به‌عنوان بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: در پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شدگانی که در موعد مقرر مدارک و مستندات صحیح بیکاری را ارائه کرده‌اند، هیچ‌گونه تأخیری نداریم.

دادخواه با تشریح فرایند درخواست بیمه بیکاری، بیان کرد: زمانی که یک کارگر برای بیمه بیکاری اقدام می‌کند، کارفرمایان از تاریخ اخراج تا پایان ماه بعد و گاهی تعدادی از کارگاه‌ها تا ۲ ماه فرصت دارند آخرین فهرست بیمه را به تامین اجتماعی اعلام کنند و در نتیجه پرداخت مقرری بیمه بیکاری درگیر مراحل اداری و زمان قانونی برای رسیدگی می‌شود.

به گفته وی، مقرری بیکاری در پایان هرماه و به‌صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی پرداخت می‌شود و هیچ وقفه‌ای در پرداختی مقرری‌بگیران نیست.

وی افزود: فردی که بیکار می‌شود تا یک ماه فرصت دارد که به‌صورت غیرحضوری در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام کند و ما تا زمانی که کارفرما فهرست بیمه را نفرستد، نمی‌توانیم مراحل تکمیلی را انجام دهیم؛ اما اگر مراحل تکمیل پرونده را کارگر و کارفرما کامل و به‌موقع انجام دهند، در پرداخت بیمه بیکاری هیچ تاخیری نداریم. ضمن این‌که افرادی نیز در سامانه ثبت‌نام کرده و تاکنون برای تکمیل مدارک اقدامی نکرده‌اند.

دادخواه تصریح کرد: با توجه‌ به‌ محدودیت فعالیت کارمندان در اداره‌ها به ‌علت بیماری کرونا، همکاران سازمان با وجود این شرایط، در روزهای اداری و غیراداری برای رسیدگی و تسریع انجام امور مربوط به بیمه بیکاری، در شعب حضور دارند و بیشتر پرونده‌های که به‌موقع مدارک و مستندات را در سامانه ارائه کرده‌اند، برقرار شده است.

وی بیان کرد: درباره بیمه بیکاری هیچ مشکلی نداریم، به‌شرط اینکه کارفرمایان تاریخ دقیق ترک کار و فهرست‌های ارسالی به تامین اجتماعی را به‌موقع اعلام کنند.

وی افزود: در برخی موارد به ‌دلیل درج ‌نشدن تاریخ دقیق بیکاری از سوی کارگر و کارفرما تاخیر در بررسی پرونده‌ها صورت می‌گیرد و اگر بارگذاری به‌موقع مستندات در سامانه رعایت شود، از زمان اقدام تا پرداخت نهایت ۲ ماه زمان می‌برد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: زمانی که کارگر برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه می‌کند، باید تاریخ دقیق بیکاری، مدارک، مستندات لازم، قرارداد و هر چیزی را که گفته شده و نیاز است، اسکن و در سامانه بارگذاری کند تا مراحل سریع‌تر انجام شود؛ بیشتر مشکل ما هم همین درج ‌نشدن تاریخ دقیق ترک کار است.

در حال حاضر ۷۸۳ هزار بیمه شده زیر پوشش تامین اجتماعی قم هستند؛ تامین اجتماعی در قم با ۴ شعبه اصلی، ۲ شعبه اقماری، ۵ کارگزاری رسمی و ۴ مرکز ملکی درمانی، ۱۸ خدمت بیمه‌ای و درمانی به مخاطبانش ارائه می‌کند.

۳۰ خدمت پرمخاطب تامین اجتماعی در استان به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه es.tamin.ir انجام می‌شود که این امر باعث کاهش ۷۰ درصدی مراجعان به شعب تامین اجتماعی قم شده است.

منبع: یرنا

287520