نیک نژاد در گفت‌و‌گو با پرسون؛

اجبار به استفاده از شبکه شاد باید حذف شود

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: باید در دوران تابستان زمینه برای آموزش معلمان فراهم شود و از آزمون و خطا جلوگیری شود. ضمن این که سنگ اندازی‌هایی نظیر اجبار به استفاده از شبکه شاد باید رفع شود.
تصویر اجبار به استفاده از شبکه شاد باید حذف شود

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در خصوص آموزش مجازی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: معلمان، خانواده و دانش آموزان در یک شرایط غیرمتعارف، نامعین و مبهم در فضای مجازی قرار دارند.

نیک نژاد افزود: کشورهای دیگر در چندین سال گذشته به سمت بهره گیری از امکانات و ابزارهای فضای مجازی حرکت کرده‌اند و تا حدودی زمینه حتی در کشورهایی که به لحاظ سیاسی و اقتصادی به ایران نزدیک‌اند؛ قبل از شیوع کرونا و اجبار به آموزش مجازی وجود داشت.

وی ادامه داد: معلم به عنوان یک بخش از مثلث آموزش، یعنی خانواده، معلم و دانش آموز است. دولت نیز در این مسئله غافلگیر شد و بحث آموزش را به وزارت آموزش و پرورش محول کرد. در فرصتی که تابستان

سال گذشته وجود داشت، در این زمینه اقدامات موثری صورت نگرفت و حتی سنگ اندازی‌هایی نیز رخ داد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به بیانیه یونسکو مبنی بر این که در دوران بحران، معلمان رهبری آموزشی را بر عهده دارند؛ گفت: در کشور ما امکاناتی برای معلم فراهم نشد و اختیار معلم برای آموزش بر اساس خلاقیت خود و بنا بر امکانات کلاس، منطقه و یا شهر محدود شد. با وجود اذعان مسئولان به عدم دسترسی 30 تا 50 درصدی دانش آموزان به شبکه شاد، اجبار به استفاده از این شبکه وجود دارد و معلم در این دوران تحت فشار است.

نیک نژاد تصریح کرد: برخی از مدارس به دلیل حمایت های مالی خانواده‌ها، امکانات آموزشی را فراهم می‌کنند و آموزش به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در حالی که مشکل شبکه شاد این است که آموزش‌ها آفلاین و با تاخیر به دانش آموز منتقل می‌شود.

وی گفت: در مدارس غیردولتی، تقریبا آموزش نیمه حضوری بر مبنای ارتباط مستقیم صوتی و یا تصویری وجود دارد. اما در 85 درصد مدارس، معلم برای بسته‌های اینترنتی تحت فشار است. به دلیل این که حقوق معلم زیر خط فقر است و هیچ گونه حمایتی از معلم توسط مسئولان صورت نگرفته است.
این معلم باسابقه گفت: باید در دوران تابستان زمینه برای آموزش معلمان فراهم شود و از آزمون و خطا جلوگیری شود. ضمن این که سنگ اندازی‌هایی نظیر اجبار به استفاده از شبکه شاد باید رفع شود.

نیک نژاد افزود: بحث تصحیح اوراق از لپتاب و یا موبایل نیز مشکلات جسمی برای معلمان ایجاد کرده، اما هیچ قدم مثبتی در جهت رفع این مشکلات انجام نشده است.
وی به تجربه فنلاند در آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: در این کشور پایه‌های مانند دبیرستان را که دانش آموز توانایی یادگیری راحت تری دارد را آنلاین کرند و برای جلوگیری از ایجاد تراکم از مدارس متوسطه نیز برای دانش آموزان پایه بهره گرفتند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: کیفیت آموزش برای دانش آموزان پایه در کل جهان 40 درصد کاهش پیدا کرده است. دانش آموزان ابتدایی حتما با ضعف آموزشی در سال‌های آینده مواجه می‌شوند. با این وجود صحبت از کلاس‌های مجازی برای سال تحصیلی جدید می‌شود. ضمن این که بسیاری از خانواده‌ها سواد کافی برای آموزش فرزند خود را در خانه ندارند. بنابراین آموزش‌های جبرانی برای پایه‌های اول تا سوم حتما باید وجود داشته باشد.

286780