پرسون از شهر جهانی سفال گزارش می دهد؛

سفال بی رنگ و لعاب لالجین به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه

گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت ارز برای تولید لعاب ظروف سفالی وجهه جهانی و رنگ و لعاب سفال لالجین را در ویترین مغازه ها کمرنگ کرده است.
تصویر سفال بی رنگ و لعاب لالجین به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، سفال یکی از صنایع دستی ایرانی است که با مدرن شدن سبک زندگی هنوز مورد استقبال خانواده های ایرانی است.

شهر لالجین در ۲۵ کیلومتری همدان به عنوان پایتخت سفال جهان از شهرهای کهن ایران زمین است که پیشینه سکونت در آن به سده پنجم هجری می رسد.

سفال لالجین با تنوع مختلف در ظروف کاربردی، تزیینی و سرامیک های مشکاتی این شهر را در سال های اخیر به وجهه جهانی و رشد اقتصادی رسانده است.

میراثی که حالا با ۲۵۰۰ سال پیشینه تاریخی در کنار نماد فرهنگی لالجین نقطه ایران زمین با نشان کیمیای هگمتانه به عنوان صنعتی اقتصادی این روزها برای یک هزار و ۳۰۰ کارگاه صنایع دستی در این شهر مشکلاتی را ایجاد کرده است. گرانی مواد اولیه با افزایش قیمت ارزی برای تولید لعاب ظروف سفالی وجهه جهانی و رنگ و لعاب سفال لالجین را در ویترین مغازه ها کمرنگ و رنگ و رو پریده کرده است.

افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه لعاب سفال

یکی از تولید کنندگان مواد لعابی در گفت وگو با سایت خبری پرسون گفت: قیمت مواد اولیه برای تولید لعاب سفال امسال نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد گران شده است.

وی افزود: سوال ما از مسئولان این است که چرا در شرایط کنونی قیمت واردات لعاب از خارج از کشور کمتر از تولید داخل تمام می شود.

محمدی با اشاره به اینکه بزرگترین تولیدکننده مواد لعاب غرب کشور به دلیل عدم حمایت دستگاه های مربوطه در حال حاضر تعطیل است، عنوان کرد: این واحد از سال ۹۳ به دلیل مالیات سنگین صنفی و ارزش افزوده نتوانسته به فعالیت خود ادامه دهد و تعطیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی ماهانه ۷۵ تا ۸۰ تن لعاب سفال تولید می کرد که تولید آن به یک هزار تن در سال می رسید.

از ۶ واحد تولیدی لعاب سفال یک واحد در همدان فعال است

حمیدرضا متین، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم در این زمینه اظهار کرد: واحد تعطیل شده تولید لعاب غرب کشور هیچ درخواستی تاکنون به سازمان برای پیگیری و شروع فعالیت واحد خود نداشته است.

وی افزود: در صورت پیگیری می توانیم به عنوان تولیدکننده متضرر با پرداخت تسهیلات از این واحد حمایت لازم را انجام دهیم.

متین با بیان اینکه در سال های ۹۸ و ۹۹ توسط سازمان ۱۰ مورد مجوز تولیدی لعاب در استان صادر شده است، گفت: بزودی یکی از این واحدهای دارای مجوز تولید کننده لعاب آغاز به کار می کند.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: هم اکنون از ۶ واحد تولید کننده لعاب استان یک واحد فعال است.

متین در خصوص مشکل افزایش قیمت مواد اولیه لعاب سفال نیز بیان کرد: این مساله توسط سازمان با ارسال نامه ای کتبی به وزارتخانه در حال پیگیری است.

کلام آخر: مسئولان استان باید با حمایت از تولیدکنندگان لعاب سفال درصدد حفظ عنوان شهر جهانی سفال برآیند و در سال رونق تولید با مانع زدایی و پشتیبانی های خود در صدد رفع موانع و مشکلات این صنعت کهن در دیار هگمتانه باشند.

منیژه فرهانپور-استان همدان

286735

مطالب مرتبط