‍ کاروانسرای شاه عباسی ماهیدشت کرمانشاه سرمایه ای در حال نابودی

یادداشت/قدمت این سازه عظیم تاریخی بنا به روایتی به دوران شاه عباس صفوی دوم باز می گردد، که می توان این کاروانسرا را هم در زمره زنجیره نهصدو‌ نودو نهمین کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفویه به شمار  آورد.
تصویر ‍ کاروانسرای شاه عباسی ماهیدشت کرمانشاه سرمایه ای در حال نابودی

سایت خبری پرسون- بی شک بسیاری ازمردم کرمانشاه و شاید غرب کشور با نام کاروانسرای شاه عباسی ماهیدشت، این بنای تاریخی چند صد ساله آشنا باشند. کاروانسرایی که پس از سال نود و سه به نام مجموعه اقامتی پذیرایی شاه عباسی ماهیدشت شناخته می شود.

قدمت این سازه عظیم تاریخی بنا به روایتی به دوران شاه عباس صفوی دوم باز می گردد، که از جمله می توان این کاروانسرا را هم در زمره زنجیره نهصد و‌نود و ونهمین کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفویه به شمار آورد.

کاروانسرای ماهیدشت با حدود۴۵۰۰متر مربع و چهار سالن و سه شاه نشین و بیش از سی و پنج حجره و‌ اتاق ما بین دو کاروانسرای بیستون، که به هتل های لاله تغییر نام داده و کاروانسرای قصر شیرین،که در اثر زلزله آبان ماه نود وشش بخش اعظم آن ویران شد، قرار گرفته است.

والبته موقعیت جغرافیایی آن و قرار داشتن در کنار جاده و مسیر اصلی تردد نشان از آن دارد که به مراتب از دوکاروانسرای دیگر درکرمانشاه دارای ظرفیت مناسب تری برای گردشگری و توریستی دارد.

امامتاسفانه تا بهمن ماه نود و سه به طور کلی از دید مسئولان و دست اندرکاران مرتبط پنهان و مغفول مانده بود و دربایگانی فراموشی میراثی ها قرار داشت. تا اینکه و پس از بازدید فضل اله رنجبر فرماندار کرمانشاه که اولین سال فرمانداری خود را سپری می کرد، احیا آن در دستور کار قرار گرفت.

هشت ماه پس از بازدید رنجبر و درمراسم افتتاحیه کاروانسرای بیستون ماموریت احیا آن با وساطت و پیگیری فرماندار کرمانشاه توسط سلطانی فر رییس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور به عهده کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد، تا مهرماه همان سال عملیات احیا و مرمت آن آغاز شود.

این کانون بدون هیچ گونه حمایتی از طرف مسئولان استان و با هزینه ای دو میلیاردی این بنای عظیم تاریخی را از یک مخروبه و ویرانه به یک مجموعه اقامتی و پذیرایی تبدیل کرد.

اما، برخی مسئولان وقت از جمله مدیر کل سابق اوقاف استان به محض اطلاع از آمادگی کانون برای احیا این مخروبه فراموش شده که گویا متولی نداشت، به یکباره صاحب پیدا کرده با اجاره ای سنگین سالی سی و‌پنج میلیون تومان به پای عقد قرار داد اجاره کاروانسرا به کانون آمدند. البته با رایزنی مسئولان این رقم تا حدود زیادی تعدیل شد، و به مدت ده سال در اجاره کانون جهانگردی و اتومییل رانی قرار گرفت.

این کانون به تنهایی و با تمام توان اقدام به احیا آن نمود تا ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری و پذیرایی و از همه مهم تر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی برای مردم منطقه و استان کرمانشاه بوجود آورد.

پس از اتمام مرمت کاروانسرا، سرمایه گذارانی برای بهره برداری از آن اعلام آمادگی کرده و هرکدام یک یا دو سال بیشتر از آن استفاده نکرده و قرار داد خود را فسخ نمودند.

در حال حاضر این کاراونسرا با تمام هزینه هایی که در حقیقت از سرمایه های ملی بوده، تعطیل شده و عملا می رود که به سرنوشت قبل از سال نود و سه خود دچار شده و به نابودی کشیده شود!

نویسنده: سید وحید حسینی

286613