در راستای توسعه و رونق گردشگری

۱۰ کاروانسرای استان مرکزی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کاروانسراهای این استان در راستای توسعه و رونق گردشگری کشور به سرمایه گذاران واگذار می‌شود.
تصویر ۱۰ کاروانسرای استان مرکزی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود مرادی در جمع خبرنگاران افزود: کاروانسراهای استان مرکزی ظرفیتی مغفول برای توسعه گردشگری جاده‌ای هستند و برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرکزی باید از ظرفیت‌های مغفول گردشگری به معنی واقعی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج کاروانسرا و بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شده‌ گفت: در ادامه، ۱۰ کاروانسرا و عمارت تاریخی در استان به منظور بهره‌برداری و تحویل به سرمایه‌گذاران به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مرادی مهمترین ابنیه واگذار شده در استان را کاروانسرای دودهک در شهرستان دلیجان عنوان کرد و افزود: در راستای واگذاری این بناها وزارت میراث‎فرهنگی با پرداخت تسهیلات و واگذاری با قراردادهای طولانی مدت ۲۰ تا ۲۵ ساله، از سرمایه‌گذاران حمایت همه جانبه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این کاروانسراها بهشت سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر هستند و تبدیل آنها به مناطق نمونه گردشگری، موجب رونق اشتغال نیز خواهد شد.

او وجود حمام‌ها و عمارت‌های گوناگون در سطح استان را برای واگذاری یادآور شد و بیان کرد: این کاروانسراها و حمام‌های تاریخی هم اکنون آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که اطلاع‌رسانی در این حوزه انجام شده تا پس از ورود سرمایه‌گذاران، نسبت به واگذاری آنها از طریق صندوق احیای وزارتخانه اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری تاریخی این استان عنوان کرد: بیش از ۱۰ کاروانسرای تاریخی به جامانده از دوران صفویه و قاجاریه در محورهای ارتباطی استان مرکزی شناسایی شده اند که می‌توان با بازسازی این بناهای تاریخی برای جذب گردشگران و مسافر عبوری در این خطه تلاش کرد.

مرادی نراقی گفت: این بناها شامل کاروانسرای خشکه‌رود شهرستان زرندیه مربوط به دوره صفویه، کاروانسرای شاه عباسی روستای کاروانسرا مربوط به دوره صفویه، کاروانسرای شاه عباسی مشهد میقان در جاده فرمهین مربوط به دوره صفویه، کاروانسرای شاه عباسی کهک دلیجان واقع در روستای کهک مربوط به دوره صفویه، کاروانسرای ورده شهرستان زرندیه در روستای ورده مربوط به دوره صفویه، کاروانسرای دولت‌آباد شهرستان فراهان واقع در روستای دولت آباد مربوط به دوره قاجاریه، عمارت میرزا حسن آشتیانی در بافت قدیم شهر آشتیان مربوط به دوره قاجاریه، حمام مأمونیه در بخش مرکزی شهرستان زرندیه مربوط به دوره قاجاریه، آسیاب جفتی شهر آشتیان در روستای آهو مربوط به دوره قاجاریه، عمارت معتمدالایاله در بافت قدیم شهر آشتیان مربوط به دوره قاجاریه بوده و آماده واگذاری به بخش خصوصی با کاربری اقامتی و مجتمع تفریحی - گردشگری است.

او گفت: در این بین، کاروانسراهایی که دارای مالکیت خصوصی هستند با بکارگیری سیاست‌های ترغیبی و تشویقی، توسط مالکین احیا خواهند شد و اداره کل میراث فرهنگی استان در این خصوص از مالکین حمایت همه جانبه خواهد داشت.

استان مرکزی دارای ۲۱۷۱ اثر تاریخی شناسایی شده است که بیش از ۹۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و می تواند یکی از کانون های اصلی توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

منبع: ایسنا

729639