صنایع دستی روستای "هزار جاذبه" ایران را بشناسید/ درختان گردو با مهر ثبت ملی

روستایی در سرزمین آبشارهای هزاره که درختان گردوی آن ثبت ملی شده است و ویژگی‌هایی این روستا دارد که لقب "هزار جاذبه" به آن داده‌اند.
تصویر صنایع دستی روستای "هزار جاذبه" ایران را بشناسید/ درختان گردو با مهر ثبت ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی که از تهران حرکت می‌کنید و پس از عبور از استان مازندران به غرب استان گلستان پا می‌گذارید به دومین شهرستان گلستانی یعنی کردکوی می‌رسید، شهرستانی آرام و وزین که در نگاه اول شاید نتوان فهمید که پشت این ظاهر آرام، می‌توان به این شهرستان، لقب هزار جاذبه را داد.

در این رابطه رحیم مهاجر، کارشناس گردشگری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کردکوی نوشت: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان در نواحی جنوبی آن و در دل روستاها و ییلاقات کوهستانی قرار دارد، از جمله روستای کنداب.

این روستا همچنان که از اسم با مسمای آن برمی‌آید، در کنار رودخانه‌ای قرار دارد که آب آن به آرامی و کندی جریان داشته و انگار که قطره‌قطره این آب مدهوش طبیعت آن منطقه شده و قصد سفر ندارد، برای همین به این روستا که می‌رسیده از سرعت خود کم می‌کرده و هاج و واج به زیبایی خیره‌کننده روستا و ساکنان آن نگاه می‌کرده است.

روستای کنداب یکی از روستاهای کوهستانی از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان است. این روستا با روستاهای رادکان، درازنو و بارکلا هم‌جوار است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای کنداب همچون دیگر روستاهای این منطقه، آب‌وهوای دل‌انگیز و طبیعت کوهستانی آن است که در دو فصل گرما و سرما، تصاویری چشم‌نواز و خارق‌العاده دارد. آب و هوایی پاک و بدون ذره‌ای آلودگی انتظار شما را می‌کشد و ریه‌هایتان را مملو از ذرات هوای بکر و دست‌نخورده می‌کند.

اما دیگر ویژگی مهم آن، بافت بومی و تاریخی روستاست. روستای کنداب با منظره‌ای چشم‌نواز و با بافت قدیمی، چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. بر اساس نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی، بافت این روستا متعلق به اواخر دوره‌ قاجاریه است و از مواد و مصالح بوم‌آورد منطقه برای ساخت آن استفاده شده است.

روستایی با خانه‌هایی قدیمی و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز که اصالت مردمان خوب شمال را به نمایش می‌گذارد. بنابراین روستای کنداب از روستاهایی است که هیچ‌گونه ساخت‌وساز غیرمجاز در بافت و خارج از بافت آن انجام نشده است.

ویژگی‌ سوم این روستای تاریخی، مجموعه درختان کهن‌سال گردوی کنداب کردکوی است که در سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در راستای کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی، دفتر ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با شناسایی درختان کهن‌سال روستای کنداب، اقدام به مستندسازی و تشکیل پرونده ثبت ملی این درختان کرد که با تائید شورای ثبت آثار طبیعی کشور به عنوان بیست و نهمین اثر طبیعی استان به شماره ۶۶۷ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

این اثر متشکل از چندین درخت کهن‌سال گردو، چشمه و گورستان تاریخی است که با توجه به اهمیت میراث‌فرهنگی و طبیعی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این درختان در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال عمر دارند و جزو مناطق حفاظت‌شده محسوب شده و هرگونه تعدی به آن جرم محسوب و پیگرد قانونی دارد.

اما دیگر ویژگی روستای کنداب، صنایع‌دستی آن است. زنان هنرمند و صنعتگر این روستا بیش از همه در رشته‌های کارچاله‌بافی (جاجیم‌بافی) و چوغابافی فعال بوده و همچنان اندکی از شمار زنان کهن‌سال آن مشغول به تولید چنین محصولاتی هستند.

مردم باصفای روستای کنداب و شهرستان کردکوی برای رفع هر چه سریع‌تر ویروس کرونا و میزبانی از مسافران و گردشگران انتظار می‌کشند.

286422

مطالب مرتبط