بازی جدید کرونا در پوشش حساسیت فصلی:

کرونا در پوشش حساسیت فصلی

حساسیت فصلی از جمله مشکلاتی است که با تغییر فصل به خصوص فرا رسیدن بهار در برخی از افراد مشاهده می شود.
آبریزش بینی، عطسه و حتی مشکلات گوارشی از جمله این علایم است.
تصویر کرونا در پوشش حساسیت فصلی

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فرارسیدن فصل بهار که فصل گرده افشانی گیاهان نیز است، به نوعی آغاز شیوع آلرژی در افراد را نیز به همراه دارد و امسال به دلیل شیوع و گستردگی کووید ۱۹ و همپوشانی علایم این بیماری ها با یکدیگر، آنچه مهم تلقی می شود تفکیک و تشخیص این دو بیماری از یکدیگر است.

پری میرشفیعی افزود: بسیاری از افراد که سال های قبل هم آلرژی فصلی را تجربه کرده اند با شروع فصل بهار علایمی چون آبریزش بینی، خارش ته حلق، خارش بینی و خارش و اشک ریزش چشم، عطسه، احساس احتقان یا کیپ شدن بینی را مشاهده می کنند و متوجه خواهند شد که مجددا دچار حساسیت فصلی شده اند؛ اما به دلیل اینکه شیوع کرونا نیز در چند روز اول علایمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کرده و پس از چند روز علایم اصلی بروز می کند، توصیه اکید می شود افراد با مشاهده علایم شبه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند.

وی ابراز کرد: در بیان تفاوت های کلی حساسیت های فصلی و بیماری کرونا می توان به خارش بینی، چشم و سقف دهان و ته حلق، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی و کیپ شدن بینی که در حساسیت فصلی نیز بسیار شایع است، اشاره کرد؛ اما تب و لرز، درد بدن و ماهیچه ها و از دست دادن حس بویایی و چشایی، تهوع، استفراغ، اسهال و سرفه از علائم بیماری کرونا هستند در حالی که در آلرژی فصلی گاهی و آن هم خیلی خفیف، فرد سرفه های خشک را تجربه خواهد کرد، تب هم در بیماری کرونا بسیار شایع است در حالی که در آلرژی خیلی به ندرت پیش می آید که فرد به تب مبتلا شود.

وی تاکید کرد: تنگی نفس نیز از علائمی است که در حساسیت های فصلی به ندرت بروز می کند در حالی که در بیماری کرونا این علامت بسیار شایع است، به طوری که خیلی از افراد مبتلا به کرونا به دلیل تنگی نفس مجبور به بستری می شوند. میرشفیعی با اشاره به اینکه بیماران به خاطر تشابه علایم حتما باید به پزشکان در مراکز دولتی یا خصوصی مراجعه کرده و تحت نظر پزشک دارو دریافت و مصرف کنند، گفت: داروهای ضد حساسیت به آلرژی فصلی خیلی خوب پاسخ می دهند، در حالی که برای بیماری کرونا پزشکان داروهای مخصوص به کووید را تجویز خواهند کرد.

رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: از مهم ترین توصیه ها هم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و برای عدم ایجاد حساسیت های فصلی، این است که افراد در بدو ورود به منزل لباس های خود را تعویض کرده و حتما دوش بگیرند چون همین دوش گرفتن باعث کاهش بسیاری از معضلات ناشی از حساسیت های فصلی خواهد شد و حتی در دفع ویروس کرونا و جلوگیری از ورود ویروس به منزل هم موثر خواهد بود، استفاده از مایعات گرم مانند چای، دمنوش های گرم، سوپ و غذاهای گرم و همین طور استفاده از میوه و سبزیجات به افراد دارای حساسیت فصلی توصیه می شود، ضمنا مغزهایی مثل بادام در رفع آلرژی فصلی می توانند موثر واقع شوند.

وی اظهار کرد: شست و شوی گلو، بینی و دهان و سینوس ها با سرم شست و شو و یا آب نمک بسیار رقیق نیز از دیگری مـــواردی است که به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود.

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی نیز با اشاره به برخی علائم مشترک میان کرونا و حساسیت های فصلی، گفت: برخی آلرژی و علایم کرونا مشابه یکدیگر بوده و همین امر موجب نگرانی های بسیاری شده است، اما در این میان برخی نشانه ها و علایم وجود دارد که با تشخیص آنها می توان تا حد زیادی تشخیص داد که فرد مبتلا به کرونا شده یا علایم او به خاطر حساسیت فصلی است.

حمیدرضا مرتضوی اظهار کرد: مهمترین تفاوت علایم آسم و حساسیت فصلی با کرونا در الگوی تکرار این علایم است، به نحوی که در آسم و حساسیت های فصلی علایم در طول یک ماه چندین مرتبه تکرار می شوند، اما در خصوص کرونا این علایم در مدت کوتاهی ظاهر شده و در طولانی مدت تکرار شونده نیست.

وی افزود: از طرفی داشتن الگوی فصلی می‌تواند به تشخیص این دو کمک کند، به نحوی که اگر افراد هر ساله با شروع فصل بهار دچار علایم حساسیت فصلی می شدند و امسال هم در بهار این علایم ایجاد شده، می توان تا حد زیادی آن را به حساب حساسیت فصلی گذاشت.

مرتضوی تب و لرز را هم یکی از علایم کرونا دانست و افزود: بطور معمول در حساسیت های فصلی این علامت و درد بدن و کم شدن احساس بویایی و چشایی را نداریم.

وی گفت: گلودرد و سوزش گلو جزو علایم آلرژی و حساسیت فصلی است و در بیماری کرونا این علایم به ندرت دیده می شود.
مرتضوی گفت: قرمزی چشم اگر همراه با خارش و سوزش چشم باشد بطور معمول نشانه حساسیت فصلی است، اما اگر به تنهایی این علامت ایجاد شود می تواند نشانه ای از ابتلا به کرونا باشد.

یکی از افرادی که به آلرژی در فصل بهار مبتلا است، گفت: هر ساله با آغاز فصل بهار و رشد برخی از گل ها، دچار آب ریزش بینی و عطسه می شوم.

این دانشجوی زیست شناسی ادامه داد: امسال با شیوع گسترده کرونا مجدد به این علایم دچار شده ام و همین موضوع دچار تردیدم کرده است که آیا به کرونا مبتلا شده ام؟

وی ادامه داد: وقتی با پزشک معالجم صحبت کردم ایشان تاکید داشت اگر علایم حاد و یا جدید باشند احتمال ابتلا به کرونا ویروس در من وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان اراکی نیز گفت: فرزند من در فصل بهار دچار بیماری گوارشی می شود و امسال با توجه به اینکه علایم کرونا بسیار گسترده شده است، نگران این موضوع هستم که فرزندم به کرونا مبتلا نشده باشد؛ به همین دلیل بسیار در مورد این تشابه ها مطالعه و با پزشک متخصص مشورت می کنم.

ماده حساسیت زا یا آلرژن ماده ای است که منجر به بروز واکنش های آلرژیک در شخص می شود. سیسستم ایمنی بدن برخی از انسان ها، این مواد را مانند یک جسم خارجی و خطرناک شناسایی کرده و به سرعت به آن واکنش نشان می دهد. در اثر این واکنش، سلول های ایمنی بدن با آزاد کردن ماده ای به نام هیستامین که ترشحی درون ریز است سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و پیامی را در بدن منتشر می کند که موجب بروز حالت آشفتگی و برانگیختگی سیستم ایمنی می شود.

کرونا شایع ترین بیماری است که این روزها دنیا را در سیطره خود قرار داده است و یکی از مهمترین نگرانی هایی که این روزها مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند تغییر علایم ابتلا به بیماری کرونا است و این روزها نقطه اشتراک علایم کرونا در حساسیت فصلی مشاهده می شود که باید برای تشخیص آن بسیار سریع به پزشک مراجعه شود.

283785