پرسون از عمل های زیبایی می گوید؛

سونامی زیباتر شدن؛ بلای جامعه جوان ایرانی

زیباتر شدن؛ رو به ازدیاد است. زیبا دیده شوند و زیبا بمانند و پیری را به عقب اندازند. آنقدر که امروز، ایران از کشورهای پیشرو در جراحی زیبایی بوده و تعداد افرادی که دست به یک یا دو عمل عمل زیبایی زده اند، کارشناسان را نگران کرده است.
تصویر سونامی زیباتر شدن؛ بلای جامعه جوان ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، داستانی که این روزها در مطب های زیبایی می گذرد ازدحام زنان و مردانی است که می خواهند زیباتر باشند. انگار که خاکستر زشت بودن بر رویشان ریخته اند و می خواهند به مدد دستان جادویی یک متخصص زیباتر شوند. مطبی در نیاوران. اتاق انتظار پر از دختران و پسران جوانی است که منتظرند برای چندمین بار پزشک متخصص زیبایی خود را ببینند. پسر جوانی کناری نشسته و با بی قراری به انتظار نشسته است. انتظار برای تغییری بزرگ. از اومی پرسم برای چه آمدید؟

نامش بردیاست و24 ساله. شغل آزاد دارد و می گوید هر چند ماه یکبار برای دیدن این پزشک می آید.

از ظاهرش می توان متوجه شد درآمد نسبتا خوبی دارد که صرف زیبایی می کند. اما نکته ای که نظر را جلب می کند چاق بودنش است. چاقی مفرطی که می تواند از عمرش بکاهد و یا او را دچار بیماری ها و عوارض گوناگونی کند.

از سلامتی اش می پرسم؛ که بلافاصله می گوید دیابت نوع 2 دارد. اما زیبایی چهره اش برایش مهمتر است.

*زیبا برای چه؟

مریم کاظمی روان شناس در گفتگو با «سایت خبری پرسون» می گوید: رفاه بیش از حد در بخشی از افراد جامعه که الزاما همه هم در سنین جوانی قرار ندارند، باعث شده که تا جایی که پول داشته باشند، بر تغییر قیافه و به قول خودشان زیباتر شدن قدم بردارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه، تشدید این روند را باعث خود برتر بینی می داند و تاکید می کند که در عده ای آنقدر این زیباتر شدن و زیبا دیده شدن پیش می رود که بدون جراحی های زیبایی خود را زشت می پندارند.

کاظمی در بخشی از این گفتگو خاطر نشان می کند که آنچه در ظاهر این جراحی های زیبایی می گذرد در درون افراد به هیچ وجه عملی نمی شود. به این معنا که هر چه بیشتر نزد متخصص زیبایی خود می روند بیشتر نگران، و روز به روز مضطرب تر می شوند.

این روانشناس بالینی و استاد دانشگاه تصریح می کند: از یک طرف هزینه های کلان زیبایی را می پردازند و از طرفی در مطب های روانشناسان و روانپزشکان در حال رفت و آمد هستند.

کاظمی ادامه این روند را برای جوانان خطرناک ارزیابی کرده و می گوید: باید برایشان برنامه ریزی دقیق ومنسجمی صورت بگیرد.

«تشدید این وضعیت نگران کننده است و به همکاری جمعی متخصصین علوم رفتاری و جامعه شناسان نیاز دارد. زیرا که فرد دائما در حال مقایسه میان خود و دیگران است، به همین دلیل شخص دچار توهم و بیماری ماندگاری می‌شود. این درگیری ذهنی باعث می‌شود فرد دست به هر کاری بزند تا اعتماد به نفس خود را باز یابد.»

به گفته این روانشناس، بسیاری از این تفکرات در کودکی و نوجوانی افراد ریشه دارد. در واقع زمانی که فرد در دوره کودکی یا نوجوانی به شدت از سوی خانواده تحقیر و روند رشد او دائما با دیگران مقایسه می‌شود، یک " خود کم بینی" در وجود او پدیدار می‌شود، به دنبال آن اعتماد به نفس و در برخی موارد حاد، عزت نفس او نیز از بین می‌رود.

این کارشناس ادامه می دهد: حالت دیگر ولنگاری تربیتی یا به نوعی فرزندسالاری است. در این روش، والدین نسبت به تربیت فرزند بی تفاوت هستند و هر امتیاز و امکاناتی که کودک درخواست می‌کند بدون هیچ زحمتی در اختیار او قرار می‌دهند. رفاه بیش از اندازه موجب می‌شود فرد دچار خود شیفتگی گردد. این افراد دچار خود برتربینی می‌شوند و در جامعه، کار و زندگی مشترک خود نگاه ارباب رعیتی دارند.

کاظمی راهکار جلوگیری از بروز حس " خود زشت پنداری " در انسان را تشریح کرد و گفت: اگر افراد در یک تخصص یا پیشه، درست و موثر ورود پیدا کنند و دیده شوند، نیاز نیست به تبلیغات پوچ بیگانگان پناه بیاورند. اگر تفکر آنها یک اندیشه منطقی باشد و به مطالعه و ارتقای شخصیت درونی روی آورند به دنبال زیبایی‌های مصنوعی و ظاهری نخواهند رفت.

تبلیغات اغواگرانه پزشکان زیبایی و مراکز زیبایی برای جلب و جذب مراجعه کننده بیشتر است و این تجارت آنقدر وحشیانه به جوانان سرزمین مان حمله کرده است که در آینده نزدیک اکثر افراد در این فکر خواهند رفت که آیا چهره زیبایی دارند؟



این روانشناس با اشاره به گسترش روحیه خود زشت پنداری در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: در این دوره ارتباطات و تعاملات اجتماعی کاهش یافت، دیده شدن‌ها کمتر شد. این اتفاق در بانوان تاثیر بیشتری داشت زیرا آنها بیش از آقایان نیازمند دیده شدن و تایید هستند.

کاظمی یادآوری می کند که تعداد خوشیفتگان یا زشت پنداران، آنقدر رو به زیاد شدن است که نگرانی جدی در این مسئله به وجود امده است.

علیرضا صارمی جراح ومتخصص زیبایی می گوید: بسیاری از بیماران ما، اصلا نیازی به جراحی های زیبایی ندارند و با توجه به توضیحاتم، در مورد عوارض بیهوشی های متعدد و داروهایی که باید طی مدت های مدید، مصرف کنند، از عمل و انجام ادامه روند زیباتر شدن، دست برداشته و قانع می شوند که قیافه مناسب و نرمالی دارند. ولی آیا همه پزشکان با بیماران خود وقت گذاشته و صحبت می کنند؟

آنچه این متخصص می گوید تبلیغات اغواگرانه پزشکان زیبایی و مراکز زیبایی برای جلب و جذب مراجعه کننده بیشتر است و این تجارت آنقدر وحشیانه به جوانان سرزمین مان حمله کرده است که در آینده نزدیک اکثر افراد در این فکر خواهند رفت که آیا چهره زیبایی دارند؟

اما آنچه از صحبت های این دو کارشناس بر می آید، بزرگ شدن خلا درونی در قشر جوان جامعه ماست. جوانانی که به هر دری می زنند تا خود را نشان دهند. در این میانه نقش شبکه های اجتماعی وتبلیغات پوچ از زندگی سلبریتی ها و ثروتمندان را نباید نادیده گرفت. اگر امروز فکری برای این روند رو به رشد زیبایی های دروغین نشود، در فردایی نزدیک، جامعه ای بی محتوا و پوچ و بی انگیزه از خود بر جای بگذاریم.

280915