پرسون گزارش می دهد؛

جراحی زیبایی بر پیکره اتوبوس های فرسوده مهریز یزد/ کرونا؛ درآمد ناوگان عمومی را نصف کرده است

منهای شیوع کرونا چند سالی است که مردم کمتر نسبت به استفاده از ناوگان عمومی رغبت پیدا می کنند و اگر نتوان گفت تنها دلیل اما می توان مهمترین دلیل عدم استقبال از اتوبوس های شهری را فرسوده بودن ناوگان و عدم برخورداری از امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب است هرچند نباید از عوامل دیگری نظیر افزایش کرایه ها و نامنظم بودن ساعات تردد در مسیرها نیز غفلت کرد.

به گزارش پرسون از یزد، با شیوع بیماری کرونا در کشور شاهد کاهش درآمدها و به تبع آن افزایش مشکلات اقتصادی و در تنگنا قرار گرفتن معیشت مردم هستیم موضوعی که مدیران حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی را نیز درگیر کرده و معیشت رانندگان این قشر زحمتکش را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

منهای شیوع کرونا چند سالی است که مردم کمتر نسبت به استفاده از ناوگان عمومی رغبت پیدا می کنند و اگر نتوان گفت تنها دلیل اما می توان مهمترین دلیل عدم استقبال از اتوبوس های شهری را فرسوده بودن ناوگان و عدم برخورداری از امکانات سرمایشی و گرمایشی مناسب است هرچند نباید از عوامل دیگری نظیر افزایش کرایه ها و نامنظم بودن ساعات تردد در مسیرها نیز غفلت کرد.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع تازه ای نیست و چند سالی است که به چالش شهرداری های کشور تبدیل شده و در این میان عدم حمایت دولت درخصوص پرداخت سهم خود به عنوان یارانه به شهرداری ها، کاهش درآمد آن ها و افزایش سرسام آور قیمت اتوبوس های شهری نیز به این موضوع دامن زده است.

البته در سال های اخیر و با توجه به عدم پرداخت سهم شهرداری ها از سوی دولت این نهاد نیمه دولتی دست به ابتکاراتی از جمله بازسازی اتوبوس های فرسوده زده که این اتفاق تا حدودی توانسته از معضلات و مشکلات آنان را کاسته و به میزان بهره وری و عمر ناوگان عمومی حمل و نقل شهری بیفزایند.

هفته حمل و نقل عمومی فرصتی برای پرداختن به موضوعات و چالش های مختلف این حوزه بوده که خبرنگار پرسون این بار به بررسی آن ها در شهری به جز مرکزاستان پرداخته است. شهری که البته به دلیل قرابت و نزدیکی با یزد دارای مشترکاتی در این حوزه نیز هست.

نادعلی زارع در گفتگو با خبرنگار پرسون؛ با اشاره به فرسودگی حمل و نقل شهری مهریز اظهار داشت: در زمان تحویل اتوبوس های شهری در سال 82 به شرکت تعهد شد 7 ساله کارکرد داشته باشند و سپس برای 3 سال دیگر تمدید شده اما اکنون 17 سال از کارکرد این اتوبوس ها گذشته و هزینه های بالا و پایین بودن درآمد سیستم حمل و نقل مهریز را زیان ده کرده است.

مدیرعامل شرکت مسافربری مهریز از بازسازی اتوبوس های شهری مهریز با تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: در سال جاری با بازسازی و تعویض صندلی ها، پنجره ها و... همچنین نصب کولز گازی تلاش کردیم اتوبوس ها را جراحی کرده و رنگ و لعاب تازه ای ببخشیم.

وی افزود: اما واقعیت این اسن که این ناوگان پیر و فرتوت شده و برای نوسازی آن نیازمند 300میلیارد ریال اعتبار هستیم چرا که باید به ازای هر دستگاه اتوبوس بالغ بر28 میلیارد ریال هزینه کنیم که قطعا چنین هزینه ای برای ما به ویژه با توجه به افت درآمدی ایام کرونا مقدور نبوده و در حال حاضر برای پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دچار مشکل هستیم.

زارع تاکید کرد: اگر دولت به این بخش کمک کند و اتوبوس های یارانه ای را به قیمت 5میلیارد ریالی تامین کند می توان به نوسازی ناوگان حمل ونقل امیدوار بود.


بیشتر بخوانید؛

«امین مقدم» سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری یزد شد


وی با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت ها ابراز داشت: در حال حاضر درهربار رفت و برگشت یک اتوبوس از مهریز به یزد باید70 هزار تومان هزینه کنیم که این رقم ماهیانه به حدود یک میلیارد تومان می رسد که البته با توجه به ارزان بودن نرخ کرایه و وجود مشکلات بودجه ای شهرداری مهریز دچار تضرر شده ایم.

مدیرعامل شرکت مسافربری مهریز تصریح کرد: البته شورای شهر جدید در این خصوص یارانه ای را پرداخت می کند که اگر این حمایت هم وجود نداشته باشد نمی توانیم حتی هزینه جاری اتوبوس ها را تامین کنیم.

زارع در خصوص اختلاف نظربین شهرداری یزد و مهریز پیرامون پرداخت یارانه اتوبوس های مسیر این دوشهر ابراز داشت: اختلافی وجود ندارد و سرویس دهی یزد-مهریز در حال انجام است اما شهرداری یزد معتقد است یارانه اتوبوس های این مسیر را شهرداری مهریز باید پرداخت کند و مهریزی ها نیز عقیده دارند شهرداری یزد در گذشته یارانه اتوبوس ها را اخذ کرده و به آن ها پرداخت نکرده است به هر تقدیر در حال حاضر تحت نظارت شورا و شهرداری مهریز در حال سرویس دهی هستیم و از این بابت از آنان قدردانی می کنم.

میزان درآمد ناوگان عمومی حمل و نقل مهریز به نصف کاهش یافته است

سید نعمت الله حسینی هم در در این باره به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه امسال با همت شرکت مسافربری مهریز 10 دستگاه اتوبوس به صورت کامل بازسازی شده و 6 دستگاه نیز مجهز به کولر گازی شده است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل عمومی مهریز و حومه با اشاره به کاهش قابل توجه درآمد و افزایش سرسام آور هزینه ابراز داشت: میزان درآمد ناوگان عمومی حمل و نقل مهریز به نصف کاهش یافته و از طرف دیگر هزینه ها افزایش پیدا کرده و این موضوع عملا این سیستم را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

حسینی در تشریح عوامل کاهش درآمد سیستم حمل و نقل عمومی مهریز گفت: متاسفانه شیوع کرونا و عدم استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای شخصی و عبوری موجب شده تا شاهد این اتفاق باشیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: همشهریان عزیز توجه داشته باشند که با استفاده از خودروهای شخصی هم به ناوگان حمل و نقل عمومی آسیب وارده کرده و هم با امنیت خود بازی می کنند لذا از شهروندان خواهشمندیم حتی الامکان از ناوگان عمومی استفاده کنند

حسینی در بخش پایانی سخنانش از گازسوز شدن وانت بارها و خودروهای تاکسی تلفنی به صورت رایگان خبر داد و اظهار داشت: در راستای کاهش هزینه های خودروهای عمومی در بحث سوخت دولت تصمیم به تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز به صورت رایگان گرفته و رانندگان عزیز می توانند با مراجعه به سایت irngv.ir و ثبت نام در آن بدون پرداخت هزینه نصب و کپسول، خودرو خود را گازسوز نمایند.

گفتنی است در سسیتم حمل و نقل شهری مهریز به جز اتوبوس های شهری، 26 دستگاه تاکسی گردشی، 170 دستگاه تاکسی تلفنی تحت پوشش 16 موسسه و 26 دستگاه مینی بوس تحت پوشش دو موسسه به مردم این شهر خدمت رسانی می کنند.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

224269

مطالب مرتبط