وقتی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛

نگرانی از ساخت یک سد باعث کشف 109 اثر تاریخی شد

بررسی باستان‌شناسی دهستان توجردی، شهرستان سرچهان استان فارس به منظور جلوگیری از نابودی آثار تاریخی همزمان با آبگیری سد مخزنی هرات انجام و به شناسایی 109اثر منجر شد.
تصویر نگرانی از ساخت یک سد باعث کشف 109 اثر تاریخی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی خانی‌پور سرپرست هیأت باستان‌شناسی در توضیح این خبر عنوان کرد: سد مخزنی هرات در مرز شهرستان سرچهان استان فارس و شهرستان هرات استان یزد در حال ساخت است و از آنجا که با ساخت این سد احتمال تخریب آثار تاریخی‌فرهنگی وجود داشت و با توجه به عدم انجام مطالعه باستان‌شناختی در سرچهان و عدم شناخت تحولات فرهنگی این منطقه در ادوار گوناگون فرهنگی از دوران پیش‌ازتاریخ تا معاصر، انجام بررسی باستان‌شناختی برای شناسایی و معرفی تمامی محوطه‌های مربوط به دوره‌های فرهنگی متفاوت در پروژه‌ مشترک بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت آب منطقه‌ای یزد صورت پذیرفت.

وی افزود: این منطقه به واسطه شرایط زیست‌محیطی مناسب از جمله آب دائم و زمین‌های مستعد کشاورزی، از گذشته دارای قابلیت‌های فراوان برای زندگی اجتماعات انسانی بوده است.

خانی‌پور با بیان اینکه بررسی میدانی این دهستان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به‌صورت پیمایشی انجام گرفت که در نتیجه منجر به شناسایی 109 اثر شد، خاطرنشان کرد: از این بین 6 اثر در محدوده سد قرار دارد که نیاز است قبل از آبگیری عملیات نجات‌بخشی باستان‌شناسی در آنها صورت پذیرد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به گفته این باستان‌شناس، متاسفانه قبل از انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی سد مذکور افتتاح شده که در صورت آبگیری، آثار فوق تخریب خواهند شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آثار شناسایی شده بر اساس مواد فرهنگی سطحی از دوره نوسنگی تا قرون متأخر اسلامی قابل تاریخ‌گذاری هستند، افزود: این آثار را به‌ لحاظ ماهیت و ریخت‌شناسی کلی می‌توان به تپه و محوطه، ماندگاه‌ها، بنا، قلعه، گورستان (قبور سنگی دوران تاریخی و قبور دوران اسلامی)، معادن و محوطه‌های سرباره و آسیاب تقسیم کرد.

280323