کشف گلدان سنگی دوره ساسانی در شهرستان بویراحمد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از کشف یک گلدان سنگی تاریخی مربوط به دوران ساسانیان در منطقه مهریان از توابع شهرستان بویراحمد خبر داد.
تصویر کشف گلدان سنگی دوره ساسانی در شهرستان بویراحمد

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید طالبی پور اظهار کرد: در پی گزارش دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر رفت‌وآمد افراد مشکوک در کوه های اطراف منطقه گردشگری تنگه مهریان یاسوج، نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل بلافاصله به محل اعزام شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از بررسی‌های به بعمل آمده توسط نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل حفاری غیرمجاز به عمق ۲ متر در این منطقه کشف شد و در کنار آن یک شی تاریخی مربوط به دوران ساسانیان کشف و ضبط شد.

طالبی پور افزود: این گلدان سنگی تاریخی پس از کشف با رعایت موازین حفاظتی از سوی نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل به موزه باستان‌شناسی یاسوج انتقال داده‌شده است.

وی با قدردانی از همکاری دوستداران میراث‌فرهنگی برای حفاظت از هویت تاریخی مردم، گفت: با همکاری خوب دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و تشکل‌های مردم‌نهاد اجازه دست‌درازی به آثار تاریخی که هویت و شناسنامه مردم استان است داده نمی‌شود و با سودجویان برابر قانون برخورد جدی می‌شود.

بویراحمد به عنوان مرکز و بزرگترین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۵ یادگار تاریخی شامل بنا و محوطه متعلق به دوره های مختلف تمدن کهن کشورمان دارد.

شهرستان بویراحمد در گذر تاریخ

یک باستان شناس می گوید:بررسی های میدانی نشان می دهد که شهرستان بویراحمد دست کم هفت هزار سال قدمت دارد.

زینب رضایی تل زالی تاکید می کند: این برآوردها براساس وجود شواهد تاریخی یا اشیا کشف شده در محوطه ها و بناهای تاریخی شهرستان بویراحمد از سوی باستان شناسان انجام گرفته است.

وی بیان کرد:تل خسرو یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شهرستان بویراحمد است و گورستان تاریخی جنب بیمارستان امام سجاد (ع) از دیگر یادگارهای تاریخی شهرستان بویراحمد است که چندین هزار سال قدمت دارد.

منبع: ایرنا

586784

مطالب مرتبط