گزارش پرسون از عیدی های پرعیب دولت به مردم؛

از کمیابی تا نایابی مرغ در سفره های مردم/ ورود هزینه های درمانی به میدان تورم

در کنار وضعیت گرانی بی سابقه مردم و دیگر اقلام ضروری مردم، هزینه های درمانی نیز با تورم بالایی عیدی سال جدید را به جامعه داد.
تصویر از کمیابی تا نایابی مرغ در سفره های مردم/ ورود هزینه های درمانی به میدان تورم

به گزارش سایت خبری پرسون، دوش به دوش کرونا، مسایل اقتصادی بارزترین مسئله ای بود که در طول سال گذشته تاکنون جامعه ایرانی را آزار می دهد.

تورم در تمامی حوزه های اقتصادی، افزایش چند برابری گرانی، از بین رفتن نظارت و... اینها جملات آشنایی برای مردم در طول یکسال اخیر بوده و هست.

در این میان «مرغ» بیشترین بازی را با روح و روان مردم کشور داشته و دارد.

نوسان قیمت مرغ، فرافکنی مسئولان، ارائه آمارهای گمراه کننده، متهم کردن همدیگر مسئولان در به وجود آمدن این وضعیت نابسامان در بازار باعث شده است که به نوعی اعتماد عمومی از مسئولان کمرنگ تر از قبل شود.

حال باید گفت که مشکل مردم در دو بخش خلاصه می شود، یکی در بخش تورم و گرانی بی سابقه در طول 4 دهه اخیر و دیگری آمارهای دروغ مسئولان کشوری در بحث مدیریت کلان که این دو هر روز پررنگ می شوند و در مقابل صداقت بی رنگ و روح تر.

در بحث وضعیت بازار مرغ هر مسئولی یک فلسفه و یک ادعا دارد، آمارهایی ارائه می دهد که به هیچ وجه صحت ندارد و این خود باعث شده است که اعتماد عمومی به طرز وحشتناکی خدشه دار شود.

چند صباحی است که در سطح استان های کشور شاهد صفوف منسجم و طویل برای خرید مرغ هستیم، مرغی که به ادعای مسئولان در کشور به وفور پیدا می شود ولی اگر به وفور در بازار موجود است، انتظار چندین ساعته برای دریافت یک یا دو عدد مرغ دیگر چه معنایی دارد؟!

در آخرین بررسی های صورت گرفته توسط خبرنگار پرسون قیمت مرغ در روز گذشته یعنی سیزده بدر به بالای 30 هزار تومان صعود کرد و هنوز هم در اوج این قله قرار دارد و تاسف بار اینکه مسئولان می بینند و ولی باور ندارند!! و تنها کاری که دولت فخیمه در بحث بازار مرغ انجام داده است، اعلام نرخ های جدید این ماده پروتئینی است به نحوی که دولت 4 هزار و 900 تومان بر قیمت مرغ افزود و به قول معروف آب پاکی را روی دست ملت ریخت.

از هزاردستان مرغ اگر فارغ شویم باید به سراغ حوزه درمان برویم، حوزه ای که چند صباحی بود در گوشه ای کز کرده بود و بی خبر کار خود را انجام می داد.

ولی مسئولان محترم درمانی کشور سکوت این حوزه را به یکباره شکستند به نحوی که طبق بخش نامه جدید سازمان نظام پزشکی هزینه درمان در بخش خصوصی در سالجاری 55 درصد و بخش دولتی 28.5 درصد در سالجاری گران تر می شود و تاکنون در کمتر از 2 هفته مردم از دولت دو هدیه نوروزی گرفته اند یکی افزایش رسمی قیمت مرغ و دومی افزایش سرانه هزینه های درمانی در کشور که هر دو به نوبه خود خسارت های بسیاری برای جامعه به دنبال دارند.

این اعلام نرخ های جدید با سکوت معنادار، ژست مظلومانه بسیاری دولتمردان و... همراه است و هیچ یک از مسئولان حاضر نیستند در این باره با رسانه ها صادقانه روبرو شوند و هر کدام نسخه ای برای این وضعیت می پیچند.

زمانی که رئیس دولت دوازدهم اعلام می دارد که رشد اقتصادی ایران بالای 2 درصد و میانگین رشد جهانی منفی 3.4 درصد است چه انتظاری می توان از دیگر مدیران زیردستی داشت؟!

اما در این میان زمزمه هایی از گرانی نان به گوش می رسد، زمزمه هایی که بی شک یک منبع مشخص ولی نامعلوم دارد.

در اوایل زمستان سال گذشته به صورت غیرمستقیم اخباری از گران شدن نان در سال بعد ( یعنی امسال) در برخی از استان های کشور جسته و گریخته به گوش می رسید و بی گمان در روزهای آینده نیز باید منتظر نرخ های جدید نان؛ این قوت لایموت جامعه باشیم.

بایکوت خبری رسانه های مطالبه گر از سوی مسئولانی که بانیان اصلی به وجود آمدن چنین وضعیتی در سراسر کشورند، جای بسی تاسف دارد.

افزایش فشارهای اقتصادی شاید در سال های گذشته برخی از دهک های جامعه را تحت تاثیر خود قرار می داد، ولی اکنون این فشارها به حدی تشدید شده اند که همه دهک ها در یک میدان بزرگ استرس قرار گرفته اند و این همه آمار از افزایش بی سابقه ناهنجاری ها و بدرفتاری های اجتماعی و فردی در جامعه بی گمان دست پخت مسئولان و دولتمردان است.

آیین مهر ـ استان کردستان

279857