پرسون از آشفته بازارعید گزارش می دهد؛

میوه کاغذی، میوه بازاری/ گوسفندان جنتلمن

هر کیلوگرم گوشت گوسفند بدون استخوان یکصد و چهل هزار تومان به مشتریان عرضه می شود و به نوعی می توان گفت که خرید گوشت گوسفند برای بسیاری از اقشار جامعه به جز افراد متمکن و جنتلمن، به امری غیرممکن تبدیل شده است.

تصویر میوه کاغذی، میوه بازاری/ گوسفندان جنتلمن

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بر طبق رسوم هر ساله مسئولان حدود یک ماه پیش مسئولان متولی در امور بازار نشست تنظیم بازار را برگزار کردند و مصوبات و بخش نامه هایی درباره قیمت میوه شب عید و دیگر اقلام را با هزار سلام و صلواتبه تصویب رساندند.

طبق لیست خروجی و مشخص شده از سوی اعضای ستاد تنظیم بازار کردستان، میوه ها و دیگر اقلام با قیمت های مصوب شده باید به مردم عرضه شود از سوی دیگر به قول این مسئولان و مدیران بخش اعظمی از میوه شب عید و سایر کالاهای ضروری همانند گوشت و... تامین شده است و نظارت ها چند برابر و مردم نباید از این حیث هیچ نگرانی داشته باشند.

با نگاهی به قیمت های درج شده بر صندوق های میوه در سطح بازار و قیمت های مصوب شده بر روی کاغذ توسط اعضای ستاد تنظیم بازار کردستان شاهد یک تفاوت فاحش می شویم و آن تفاوت چیزی نیست جز اینکه کسی توجهی به ستاد تنظیم بازار ندارد و این خود بازاری است که بازار را مدیریت می کند یعنی بازار در دست بازاری است و مسئولان در این میان تنها نقش یک بیننده بی آزار را بازی می کنند.

از هم اکنون قیمت برخی از میوه ها در سطح بازار که اتفاقا در ستاد تنظیم بازار استان نرخ آنها مصوب شد، تفاوت بسیار فاحشی وجود دارد.

پرتقال 18 هزار تومان، سیب 15 هزار تومان و... به خوبی معلوم است که این قیمت ها، همان قیمت های دوستان تنظیم بازاری نیست.

با این توجه به این قیمت های نجومی از هم اکنون به خوبی هویداست که چند روز به عید مانده، این دو نوع میوه را نمی توان با قیمتی پایین تر از 20 هزار تومان خریداری کرد.

البته در این میان برخی از بازاریان در گفتگو با خبرنگار پرسون اعلام می کنند که ما هرگز دوست نداریم که میوه ها را با این قیمت های نجومی به مردم عرضه کنیم، زیرا در این میان ما بازنده اصلی این اجحاف ها هستیم.

محمدسبحان یکی از بازاریان سنندج در این باره به خبرنگار پرسون گفت: از زمانی که قیمت ها میوه ها چند برابر شده است، بازار ما در مقابل چند برابر تنزل داشته است و این یعنی زیان برای امثال بنده.

به گفته این بازاری تورم نه تنها برای بازاری های عادی سود بیشتری به دنبال ندارد، بلکه زمینه کاهش فروش و حتی ورشکستگی را مهیا می کند.

محمدسبحان افزود: در این میان این دلالان هستند که از این وضعیت بیشترین سود را می برند ولی هرگز نامی از آنان نیست و این ما، بازاری های سطح بازار هستیم که همیشه مورد انتقاد جامعه قرار می گیریم.

مشکل تورم در مواد غذایی، میوه ها و... تنها به یک قلم و دو قلم خلاصه نمی شود.

در طول ماههای اخیر شاهد رشد اندک اندک انواع گوشت در سطح بازار هستیم.

گوشت سفید و قرمز که روند افزایشی خود را همچنان ادامه می دهند و کسی از مسئولان دولتی هم در این باره نظری ندارد!!

عرضه ماهی نسبت به چند ماه پیش رشدی بیش از 50 درصدی دارد، گوشت مرغ هم در بازار سنندج همچنان بر ریل گرانی قرار گرفته است.

اما در این میان گوشت قرمز و گوسفندی به صدر جدول رسیده است و اینگونه به نظر می رسد که نمی خواهد از صدر جدول پایین بیاید.

هر کیلوگرم گوشت گوسفند بدون استخوان یکصد و چهل هزار تومان به مشتریان عرضه می شود و به نوعی می توان گفت که خرید گوشت گوسفند برای بسیاری از اقشار جامعه به جز افراد متمکن و جنتلمن، به امری غیرممکن تبدیل شده است.

در بازار ماهی نیز وضعیت اینگونه است و هر روز یک قیمت جدید به مشتریان اعلام می شود و تاسف بار تر اینکه نه تنها مسئولان هیچ نظارتی بر بازار ندارند، بلکه بعضا اعلام می کنند که بازار از آرامش خاصی برگزار است، البته شاید منظور مسئولان گرامی از آرامش، خلوتی بازار و سکوت آن باشد.

وارد بررسی و تشریح نرخ و قیمت های آجیل و پسته موجود در سطح بازار سنندج نمی شویم زیرا که قیمت های آن را باید با دلار احتساب کرد.

به هر حال اگر بی نظارتی بر بازار کماکان ادامه داشته باشد، اقشاری که کم و بیش بنیه مالی دارند هم در آینده ای نه چندان دور برای تامین نیازهای ضروری زندگی خود با مشکل جدی روبرو می شوند.

بنابراین شایسته است که مسئولان از اعلام هرگونه اظهارنظر درباره بازار مبنی بر آرامش، نظارت، وفور کالا، ثبات قیمت و... پرهیز کنند که بی شک سخنان این دوستان بیشتر بر اذهان عمومی فشار می آورد.

آیین مهر ـ استان کردستان

245703