پرسون گزارش می دهد؛

12 عدد موز؛ حقوق یک روز کارگر/تولد دوباره کمپین «نه» به آجیل+فیلم

بازار موز هم برای مشتریان و شهروندان به یک کابوس تبدیل شده است، قیمت موز با کیفیت معمولی روز گذشته 45 تا 50 هزار تومان عرضه می شد، یعنی هر عدد موز متوسط 8 هزار تومان! و به معنای بهتر هر کارگر ساختمانی با حقوق آن روزش می تواند حداکثر 12 عدد موز بخرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، چند سالی است که قیمت آجیل و تنقلات در بازار کشور سر به فلک کشیده است و کمتر خانواده ای توانایی خرید آجیل و سایر تنقلات را دارد و از همین رو در سال های اخیر بسیاری از خانواده های ایرانی به صورت غیررسمی در مقابل این افزایش افسارگسیخته قیمت ها قرار گرفتند و از خرید هر گونه آجیل شب عید خودداری کردند.

براساس گفته های یکی از تجار پسته به خبرنگار سایت خبری پرسون، سال گذشته خرید پسته و سایر تنقلات شب عید در کشور حداقل کاهش 70 درصدی داشته است و همین امر تا جایی که بنده خبر دارم، بیش از 400 میلیارد تومان زیان تنها برای عده ای خاص از فعالان بازار پسته به دنبال داشته است.

امسال هم از یک سو کرونا و از سوی دیگر کاهش شدید قدرت خرید مردم باعث شده است که به صورت خودجوش کمپین «نه» به آجیل و حتی میوه و شیرینی در کشور به تدریج آغاز شود.

در این میان بسیاری از بازاریان که خاطرات سال گذشته را به یاد دارند، امسال خریدهای کمتری در بحث آجیل و سایر تنقلات خواهند داشت، زیرا اعتقاد دارند که فروش امسال آنها از سال گذشته بسیار پایین تر خواهد بود و دوست ندارند که به مانند گذشته زیان دهی داشته باشند.

براساس بررسی میدانی خبرنگار پرسون از روزهای گذشته به صورت بسیار محسوسی شاهد کمیاب شدن پرتقال در سطح بازار سنندج هستیم و اگر هم این میوه در برخی از فروشگاه پیدا شود عرضه آن با قیمتی در حدود 18 تا 20 هزار تومان عرضه می شود.

بازار موز هم برای مشتریان و شهروندان به یک کابوس تبدیل شده است، قیمت موز با کیفیت معمولی روز گذشته 45 تا 50 هزار تومان عرضه می شد، یعنی هر عدد موز متوسط 8 هزار تومان! و به معنای بهتر هر کارگر ساختمانی با حقوق آن روزش می تواند حداکثر 12 عدد موز بخرد.

مرغ، روغن، مواد شوینده و... که داستان آنها جداست، روغن به کیمیای نایاب بازار تبدیل شده است و مرغ نیز پاورچین پاورچین در حال سیر صعودی است و روغن های معمولی خوراکی در بازار هم عملا نایاب شده است تا جایی که یکی از برندهای روغن با وزن یک کیلو و 500 گرم به قیمت 128 هزار تومان به مشتریان عرضه می شود.

اما در مقابل مسئولان کمبود هر کالایی در بازار را شایعه می دانند و در مقابل اعتراضات مردمی نسبت به کمبود یا گرانی افسارگسیخته قیمت ها، به مانند همیشه اعلام می دارند: « به شایعات توجه نکنید؛ در بازار به وفور وجود دارد»!

گفتگو و تهیه مصاحبه با مسئولانی که به نوعی در گفته های خود اصل صداقت را فراموش کرده اند بی شک هم باعث خدشه دار شدن جایگاه رسانه مذکور می شود و هم به تایید کذبیات مسئولان.

در حال حاضر نوسان قیمت ـ البته با شیب صعودی ـ در کنار کرونا بی شک نوروز امسال را به عید سیاهی برای بخش اعظمی از جمعیت کشور به ویژه مردم محروم و آسیب پذیر کردستان تبدیل خواهد کرد.

آیین مهر ـ استان کردستان

232854