گزارش پرسون از احتمال بازگشت کرونا؛

مهمان نوازی از کرونا/ خداحافظی با پروتکل های بهداشتی

بسیاری از مردم کردستان به ویژه شهر سنندج عملا رعایت پروتکل های بهداشتی را در بحث کرونا کنار گذاشته اند و تداوم این وضعیت می تواند دوباره فاجعه کووید ـ 19 را در این استان رقم بزند.

تصویر مهمان نوازی از کرونا/ خداحافظی با پروتکل های بهداشتی

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، با گشتی کوتاه در سطح بازار و خیابان های شهر سنندج به عینه شاهد کاهش محسوس رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در مقابل بیماری کرونا هستیم، به گونه ای که انگار هیچ بیماری در طول یک سال اخیر در جهان، کشور و کردستان به نام «کرونا» وجود نداشته است.

بی شک تداوم این روند باعث ایجاد وضعیت ناخوشایند سال گذشته البته با وضعیتی به مراتب بدتر خواهد شد.

اکنون بیماری جهش یافته کرونا که به کرونای انگلیسی و حتی آفریقایی و ژاپنی معروف شده است، خطر را بیشتر از پیش نموده است.

بنا به گفته پزشکان، کرونای انگلیسی هم در بحث سرایت قدرتمند است و هم میزان کشتندگی آن نسبت به کرونای فعلی بسیار بالاتر می باشد.

از سوی دیگر کرونای انگلیسی سنین پایین را درگیر خود می کند که در چند روز گذشته آمارهایی از ابتلا و حتی مرگ افراد کم و سن سال به علت ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور داشته ایم.

دکتر قباد سالمی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه مردم به نوعی دچار تفاوتی شده اند و عملا خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه نیست.

این متخصص بیماری های قلبی بیان کرد: اگر رفتار اجتماعی مردم در قبال کرونا اینگونه پیش برود در هفته های آینده وضعیت کردستان هم به مانند خوزستان وخیم می شود و آنگاه باید مشمول قرنطینه شویم.

وی افزود: بیماری های قلبی و عروقی درکردستان بسیار شایع است، لذا ورود کرونای انگلیسی به این استان می تواند مبتلایان و حتی کشته های زیادی در پی داشته باشد.

دکتر سالمی عنوان داشت: متاسفانه بیماری کرونا در طول 12 ماه اخیر به حدی جهش داشته است که همین جهش های پی در پی باعث شده که دانشمندان به نوعی نتوانند آزمایشات خود را با آن تطبیق دهند و نمونه این امر بی اثر شدن بسیاری از واکسن های ساخته شده برای این ویروس می باشد.

این پزشک با تاکید بر اینکه ابتلای جامعه به کرونای انگلیسی می تواند یک قتل و عام عمومی در جامعه ایجاد کند، بیان داشت: کادر درمان و پزشکی کشور یک سال مداوم در برابر این بیماری ایستادگی کرده است، هزینه های معنوی و مادی بسیاری داده است و اکنون باید اذعان کرد که به نوعی دچار فرسودگی گشته که تکرار این فاجعه برای این عزیزان دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

وی عادی پنداری شهروندان را اصلی ترین عامل در ورود استان کردستان به موج جدید کرونا دانست و گفت: بعد از گذشت یک سال از این پاندومی جهانی و مرگ و میر حدود 60 هزار ایرانی هنوز برخی از افراد اعتقاد دارند که بیماری کرونا وجود خارجی ندارد که این طرز تفکر مایه تاسف است.

دکتر ابراهیم قادری؛ معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم می تواند عید امسال را به مانند سال گذشته برای مردم به بدترین روزها تبدیل کند.

این مقام درمانی بیان کرد: از مردم استان کردستان به ویژه شهروندان سنندجی درخواست داریم که نسبت به این ویروس بی تفاوت نباشند زیرا قراین نشان می دهد که احتمال بازگشت وضعیت جامعه به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

با توجه به اینکه یکشنبه هفته جاری مسعود الماسی؛ فرماندار کامیاران از احتمال بازگشت محدودیت هایی کرونایی در این شهرستان خبر داده بود و از سوی دیگر با توجه به هم مرز بودن کردستان با کشور عراق احتمال بازگشت وضعیت وخیم کرونایی به مانند ماههای قبل دور از انتظار نیست اما با این تفاوت که کرونای جدید که همان کرونای انگلیسی است بسیاری قوی تر و کشنده تر از کرونای معمولی می باشد.

آیین مهر ـ استان کردستان

234414

مطالب مرتبط