گزارش پرسون از آمارهای غیر واقعی اقتصادی دولت؛

نمک بر زخم ملت نباشید

با سخنان خود نمک بر زخم عمیق ملت نباشید. اینکه در ماه های پایانی دولت شما قرار داریم توجیه پذیر نیست که به خاطر دفاع از نداشتن کارنامه موفق، حداقل در حوزه اقتصادی چنین به شعور مردم توهین کرده و دردهای آنان را بیشتر نمایید.

تصویر نمک بر زخم ملت نباشید

به گزارش سایت خبری پرسون، هنوز درد زخم عمیق سخنان حسن روحانی؛ که هفته گذشته بر «پر» بودن «دل های» مردم از «شادی» و نشاط «اصرار» داشت التیام نیافته که این بار اسحاق جهانگیری؛ معاون اول ایشان با افتخار می گوید: «نگذاشتیم مردم ‌مشکلات را زیاد حس کنند!».

معاون اول رئیس جمهور:

  • سعی کردیم در تأمین کالاهای اساسی زندگی مردم، بهترین عملکرد را داشته باشیم.
  • نگذاشتیم مردم در تامین کالاهای اساسی و دارو با وجود تحریم‌ها مشکلات را زیاد حس کنند.
  • تاب آوری ملت ایران در دوران تحریم شایان تقدیر است.

اگرچه از نظر روحانی و جهانگیری عموم ملت در «رفاه» و آسایش به سر برده و در حالیکه «دلهایشان» پر از «نشاط» و ‌شادی است و مشکلات «اقتصادی» را بواسطه تلاش بی دریغ دولتشان احساس نکرده اند اما محض اطلاع این دو «عزیز» لازم است اعلام شود که ای کاش امکانی فراهم بود تا روحانی و معاونش از واکنش های مردم و بازخورد سخنانشان آگاهی یافته و سخن گفتن از افتخارات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دولت آنهم از یک تریبون یک طرفه و ایضا توسط اعضا همان دولت نه تنها افتخار آمیز نیست بلکه یادآور ضرب المثلی فارسی است که می گوید «خودگویی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی».

جناب جهانگیری و سایر کابینه تدبیر و امید بهتر از هر کس دیگری بر مشکلات اقتصادی و معیشتی ملت آگاه بوده و دقیقا اذعان دارند که ریشه این گرفتاری های اقتصادی همانند تنایج چند پژوهش نشان می‌دهد بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم ایران که از سال‌ها پیش آغاز شده بود، با همه‌گیری ویروس کرونا عمیق‌تر شده است.

در ادامه افزایش تورم، بالا رفتن قیمت‌ها و بحران در واحدهای تولیدی و خدماتی، رئیس مرکز آمار ایران روز یکشنبه ۲۶ مرداد اعلام کرد که در سال ۱۳۹۸، یک سال پس از موج گرانی و تورم، سفره خانواده‌های ایرانی بیش از ۵ درصد کوچکتر شد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نرخ تورم طی دو سال از زیر ۱۰ درصد در سال ۹۶ به حدود ۳۵ درصد در پایان سال ۹۸ رسیده است.

کاهش ارزش پول ملّی، واقعیت آزاردهنده این روزهای مردم ایران است. البته مشکلات اقتصادی کشور به کاهش ارزش پول ملّی منحصر نمی‌شود. منظومه‌ای از مشکلات اقتصادی دست به‌دست هم داده تا بیش از هر زمان دیگری نیاز به جراحی‌های اقتصادی در کشور احساس شود.

گزارشی که رئیس مرکز آمار ایران ارائه داده بر اساس افزایش قیمت ها در سال ۹۸ تدوین شده است، این در حالی است که در ماه‌های اخیر نیز با افزایش ناگهانی نرخ ارزهای خارجی در ایران، جهش دیگری در تورم رخ داد و از این رو سفره شهروندان ایرانی باز هم کوچکتر شد (روزنامه اقتصاد).

و یا تاریخ انتشار: سایت تابناک در تاریخ ۲۲ دی امسال این چنین آورده است: «دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مناظرات انتخابات در سال 92، خاطرنشان کرد: در انتخابات ۹۲ دیدید که در مقابل کلید آقای روحانی من یک اسکناس هزار تومانی را بلند کردم و اعلام کردم که کلید روحانی پول ما را بی‌خاصیت می‌کند».

کاهش ارزش پول ملّی، واقعیت آزاردهنده این روزهای مردم ایران است. البته مشکلات اقتصادی کشور به کاهش ارزش پول ملّی منحصر نمی‌شود. منظومه‌ای از مشکلات اقتصادی دست به‌دست هم داده تا بیش از هر زمان دیگری نیاز به جراحی‌های اقتصادی در کشور احساس شود.

و از این تلخ ترها حکایت فروش کلیه وکبد سایر اعضا بدن است به طوریکه اقتصاد آنلاین در یک گزارش میدانی برای اطلاع از قیمت‌هایی که فروشندگان کلیه اعلام می‌کنند، با چند مورد از آگهی‌های فروش کلیه در فضای مجازی تماس گرفته است.

نفر اول پسری جوان است. در ابتدای مکالمه می‌گوید قیمت برایش مهم نیست و از آنجایی که اگر بدهی‌هایش را نپردازد، به زندان می‌رود، حاضر است کمتر از قیمت اعلامی سایر اهداکنندگان کلیه‌اش را بفروشد.

وی می‌گوید: کلیه اکنون از 80 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما به علت مشکلاتش حاضر است پایین‌تر از این‌ها هم رضایت‌نامه برای اهدای کلیه را امضا کند.

در تماس بعدی نیز دوباره پسری جوان قیمت کلیه‌اش را 80 میلیون تومان اعلام می‌کند.

او نیز مانند نفر قبلی بدون سوال شروع به شرح حال دادن می‌کند و می‌گوید مشکلات مالی چاره‌ای جز فروش کلیه برایش باقی نگذاشته است و اگر موفق به فروش کلیه نشود، نمی‌تواند چک‌هایش را پاس کند.

جناب جهانگیری آیا می دانید آمار زندانیان مهریه چه میزان است ؟

رییس ستاد دیه کشور می گوید 2852 زندانی مهریه داریم.

مهربان اضافه می کند که با وجود کاهش قابل توجه تعداد زندانیان مهریه از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز متاسفانه جمعیت زندانیان مهریه در شرایط فعلی به ۲هزار و ۸۵۲ نفر رسیده است.

این تعداد زندانی اگر چه نسبت به آمار 4500 نفری این بدهکاران در بهمن ۱۳۹۷ سیر نزولی داشته اما به دلیل غیرمعوض بودن این قبیل از تعهدات مالی باید تدبیری اندیشیده شود تا مجازات آن افرادی که ناتوان از پرداخت دیون مهریه هستند یا حتی استنکاف می‌کنند، حبس نباشد.

و یا آقای معاون اول رییس جمهور اطلاع دارند که بالاترین عامل میزان طلاق و افزایش آن در کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی است.

سایت «عصر ایران» می نویسد: «آمارها حاکی از آن است که در دهه اخیر درصد طلاق بسیار بالا رفته، به طوری که می‌گویند در شهرها از هر 3 ازدواج، یکی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت ( دیماه ۹۹)

آقای جهانگیری آیا اطلاع دارید که کودک همسری در ایران با افزایش «وام ازدواج» 4 برابر شده است؟!

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از چهار برابر شدن کودک همسری در برخی از مناطق ایران به خاطر استفاده از استفاده «وام ازدواج» خبر داده است.

محمدمهدی تندگویان روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه امسال گفت که در برخی از نقاط کشور که فقر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد، از «وام ازدواج» برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود.

و بسیاری از موارد تلخ دیگر که همانگونه که اشاره شد یقینا شما و دولتتان بیش از هر کس دیگری از آن مطلع هستید.

پس لطفا با چنین سخنانی نمک بر زخم ناسور ملت نباشید اینکه در ماههای پایانی دولت شما قرار داریم توجیه پذیر نیست به خاطر دفاع از نداشتن کارنامه موفق حداقل در حوزه اقتصادی چنین به شعور مردم توهین کرده و دردهای آنان را بیشتر نمایید.

آیین مهر ـ استان کردستان

233779

مطالب مرتبط