در سایه بی تدبیری ها؛

جوانه زدن پیازها در انبار از یکطرف و کذایی بودن قیمت ها از سوی دیگر+ فیلم

انتظار درست و بجای مردم از مسئولان این است که تا جایی که از دستشان بر می آید از اسراف جلوگیری و از بالا رفتن بی رویه وکذایی قیمت ها جلوگیری کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالیکه در برخی از شهرهای کشورمان، کشاورزان از ماندن محصولات کشاورزی روی دستشان فیلم و عکس های فراوانی منتشر می کنند، در بازار شاهد گرانی وکمبود همان محصولات در مواقعی از سال و جوابگویی های ضد و نقیض مسئولان مربوطه هستیم

ظاهرا دولت نمی تواند از پس دلالان مختلف که مانع رونق تولیدات داخلی هستند بربیاید و مردم در این گیرودار، مظلومانه آسیب دیده و رنج گرانی و بی تدبیری را تحمل می کنند. متاسفانه هر لحظه خبرهای ناراحت کننده و نگران کننده ای از اقصی نقاط کشور پخش می شود که حاکی از وفور نعمت و بی توجهی مسئولان زیربط است. آیا اگر برای صادرات راهی ندارید نمی توانید همین محصولات را در داخل به مصرف مردم برسانید ؟دولت با کم کردن سهمیه ارزها و واردات، بلبشو عجیبی را در بازار تولیدات داخلی در حوزه های مختلف راه انداخته است و ظاهرا هیچ راهی هم برای برون رفت از این مشکلات را در حیطه مدیریتی خود ندارد.

فیلم زیر بسیار ناراحت کننده است. از آن سو مردم در گیر گرانی و فقر، وکشاورزان نالان از خریدهای ارزان و دیروقت مسئولان!

تازه ترین گزارش ها در مورد هزینه های سنگین تأمین مایحتاج خانواده ها حکایت از آن دارد که افزایش قیمت میوه در بازار، خرید آن را کاهش داده است. در همین رابطه بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که در کشور کمبود تولید میوه نداریم. آنها دلایل افزایش قیمت میوه را به دلالان و واسطه ها ارتباط می دهند، زیرا دلالان و واسطه ها میوه را با قیمت نازل از باغداران و کشاورزان می خرند و با قیمت 3 و یا 4 برابری در بازار عرضه می کنند.

بر اساس بررسی ها فشار دلالان کشاورزی چنان است که گفته می شود 85 درصد سود تولید را به جیب می زنند و تنها 15 درصد از قیمت نهایی به جیب کشاورز می رود؛ رویه ای که سبب می شود تفاوت همیشگی 3 تا 10 برابری قیمت از سر مزرعه و باغ تا مصرف کننده رقم بخورد.

همچنین در سال های اخیر با افزایش قیمت میوه و هزینه های زندگی، روند سرانه مصرف میوه در ایران که اوایل دهه 90 حدود 150 کیلوگرم بود به حدود 110 کیلوگرم کاهش یافته است.

اگر از تولیدکنندگان محصولات دیگر چون گوجه فرنگی که چندی پیش اعلام شد حجم قابل توجهی از آن در مرزهای عراق فاسد شد و یا سیب درختی که در خبرها آمد بر اثر بی توجهی ها در سردخانه ها در فاسد شدن است، بگذریم، شرح حال بسیاری از تولیدکنندگان پیاز در کشورمان نیز غم انگیز و تأسف بار است.

با این همه در کنار گرانی مایحتاج ضروری خانواده ها و بعضاً کمبود بسیاری از این اقلام در بازار، از آنسو گزارش هایی منتشر می شود که نشان می دهد بسیاری از تولید کنندگان به واسطه عوامل مختلف موفق نشده اند آنچنان که باید و شاید محصولات خود را به بازار عرضه کنند و متحمل خسارت های سنگینی شده اند.

در یکی از گزارش های مرتبط 23 اسفندماه عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان همچنین به تجارت‌نیوز گفت: اسفند ماه سال گذشته مردم میوه می‌خریدند اما امسال بیشتر از پنج هزار تن میوه در میدان موجود است و کسی هم میوه نمی‌خرد.

اگر از تولیدکنندگان محصولات دیگر چون گوجه فرنگی که چندی پیش اعلام شد حجم قابل توجهی از آن در مرزهای عراق فاسد شد و یا سیب درختی که در خبرها آمد بر اثر بی توجهی ها در سردخانه ها در فاسد شدن است، بگذریم، شرح حال بسیاری از تولیدکنندگان پیاز در کشورمان نیز غم انگیز و تأسف بار است.

در همین رابطه اخیراً ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد محصول پیاز تولیدی یکی از کشاورزان کشورمان در آستانه شب عید و به دلیل عدم توزیع به موقع و سریع در بازار، خراب شده و اصطلاحاً در انبار دوباره سبز شده است.

هر چند این اتفاق به دلیل تکرار در مناطق بسیاری از کشور چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ مکانی، اتفاق تازه ای نیست، اما انتشار گسترده آن در شبکه های اجتماعی با واکنش های متفاوتی رو به رو شده است.

* سبزه شب عید مسئولان با پیاز

در یکی از این واکنش ها ناصر کرمی، از فعالان محیط زیست در این باره نوشته است: ‏«تبدیل انبار پیاز به سبزه شب عید! پیاز یا بازار نداشته یا نگهداشته‌اند برای افزایش قیمت. به هر حال آنقدر توی انبار مانده تا هر کدام به بوته پر برگ‌و‌باری تبدیل شده اند! تصویری دیگر از کشاورزی ناپایدار، هیولایی که ایران را می‌خشکاند، بدون چندان بهره‌ای برای کشاورزان.»

با توجه به اینکه بررسی ها نشان می دهد این اتفاق در مورد دیگر محصولات کشاورزی و باغی نیز به اشکال دیگر رخ داده و تولید کنندگان را با زیان های سنگینی رو به رو کرده است، می توان مدعی شد که این مهم نه ناشی از کم کاری تولیدکنندگان بلکه متأثر از ناکارآمدی و فقدان عملکرد مناسب مسئولان و متولیان جهاد کشاورزی رخ داده و استمرار پیدا کرده است، چرا که اساساً هیچ تولید کننده ای علاقه ندارد بنا به هر دلیلی با این شرایط مواجه شود و محصولی که ماه ها برای تولید آن زحمت کشیده را پیش چشمان خودش نابود شده ببیند.

بر همین اساس به نظر می رسد مادامی که از سوی مسئولان اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط برنامه مدون و هوشمندانه ای برای تنظیم عرضه و تقاضا و نیز شناسایی بازارهای مناسب برای محصولات باغی و کشاورزی صورت نگیرد، تکرار چنین حادثه هایی چیز عجیبی نباشد.

امیدواریم که مسئولانمان به وظایف واقعی خود آگاه و نقش مسئولیت خود را به درستی ادا کنند. حق مردم صبور و رنج کشیده ایران، با این همه نعمت این همه گرانی و اسراف نیست.

258040