ابهری در گفت‌وگو با پرسون:

پزشکان، جامعه را از عواقب بارداری و زایمان "کودک مادران" آگاه کنند

یک آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی بیان کرد: پزشکان متخصص زنان باید در خصوص مشکلات بارداری و زایمان در سنین پایین اظهارنظر کنند و آگاهی‌های لازم را به جامعه ارائه دهند تا در نهایت در این زمینه قوانین مناسب تصویب و از کودک مادری جلوگیری شود. 
تصویر پزشکان، جامعه را از عواقب بارداری و زایمان "کودک مادران" آگاه کنند

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در خصوص انتشار آمارهای رسمی مبنی بر تولد 791 نوزاد از مادران 10 تا 14 ساله به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: ازدواج کودکان یا پیوند زناشویی در سنین کودکی عوارض و آسیب‌هایی به دنبال دارد که زایمان زودرس و مشکلات پیرامون آن یکی از این موارد می‌باشد.

ابهری بیان کرد: بر اساس آمار مراکز قانونی در 6 ماه نخست امسال، 791 کودک در سنین 10 تا 14 سال مادر شده‌اند؛ درصد کمی از این تعداد می‌توانند براساس توان‌های فکری و جسمی وظایف مادری را به درستی انجام دهند؛ اما با توجه به منحنی عقلی و منطقی یک دختر در سن 12 سالگی نمی‌تواند مادر خوب و موفقی باشد.

وی افزود: علاوه بر مشکلات فیزیکی در ارتباط با زایمان در این گروه؛ شاهد کودک همسری هستیم که به اجبار وارد مرحله دشواری از زندگی شده‌اند و قطعا این گونه زنان در دوران تک فرزندی متوقف نخواهند شد و مجبورند فرزندان دیگری را به دنیا آورند. نگهداری و مراقبت و شیردهی به نوزادان توسط مادرانی با سن پایین دشوار و حتی خطرناک است.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: مشخص نیست که خانواده‌ها چگونه به این نتیجه می‌رسند که کودکان در سن بازی و سرگرمی رسالت دشوار مادری را بر عهده گیرد.

ابهری در پایان گفت: پزشکان متخصص زنان باید در خصوص مشکلات بارداری و زایمان در سنین پایین اظهار نظر کنند و آگاهی‌های لازم را به جامعه ارائه دهند تا در نهایت در این زمینه قوانین مناسب تصویب و از کودک مادری جلوگیری شود.

366743