دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین در گفت وگو با پرسون:

تلاش آمریکا برای تضعیف چین

تصور آمریکایی‌ها بر این است که می‌توانند از طریق ایجاد خصومت بین چین و همسایگانش، این کشور را کنترل کنند. از این رو تعارضات ارزی دریایی بین کشورهایی نظیر فیلیپین، اندونزی، مالزی، ژاپن و تایوان با چین را به وجود آوردند و در تلاشند که چین به لحاظ سیاسی و نظامی سرگرم تعارض منطقه‌ای با هسایگانش شود و نتواند با خیال آسوده به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی خود بپردازد.

محمدحسین ملایک دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تحرکات اخیر تایوان و واکنش آمریکا و چین به این موضوع، گفت: به لحاظ عدد و رقم یک تناقض جدی روی کاغذ وجود دارد اما به لحاظ امنیتی یک سیاست بسیار واضح وجود دارد و آن این است که از نظر آمریکایی‌ها قرار نیست دولت چین تایوان را اشغال کند در حالی‌که چینی‌ها معتقدند که می‌توانند در دراز مدت این کار را انجام دهند به این مفهوم که با یکدیگر ادغام شوند و یک کشور چند سیستمی که سیاست حزب کمونیست بوده را اعمال کنند.

وی ادامه داد: هر از گاهی گروه‌های استقلال‌طلب در داخل تایوان با حمایت آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها به چین فشار می‌آورند در حالی‌که براساس معادله بین‌المللی که چین و آمریکا با یکدیگر بسته‌اند آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که یک چین واحد وجود دارد و تایوان نیز جز چین واحد است.

دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: تصور آمریکایی‌ها بر این است که می‌توانند از طریق ایجاد خصومت بین چین و همسایگانش، این کشور را کنترل کنند. از این رو تعارضات ارزی دریایی بین کشورهایی نظیر فیلیپین، اندونزی، مالزی، ژاپن و تایوان با چین را به وجود آوردند و در تلاشند که چین به لحاظ سیاسی و نظامی سرگرم تعارض منطقه‌ای با هسایگانش شود و نتواند با خیال آسوده به توسعه اقتصادی، سیاسی و نظامی خود بپردازد.

231281