گزارش پرسون از آشفته بازار میوه؛

صادرات سیب در گرو واردات موز/ میوه از سبد غذایی خانوار خداحافظی می کند؟

گرانی محصولات غذایی در یک سال اخیر به اوج خود رسیده و به نوعی سبد غذایی خانوار کوچکتر شده و خانواده های کارگری که از درآمد کمتری برخوردار هستند بیشترین لطمه را در این شرایط اقتصادی دیده اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، گرانی چند برابری برنج، حبوبات، لبنیات، روغن، تخم مرغ، گوشت، مرغ ، چای و... در یک سال اخیر به اوج خود رسیده و مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی توان کنترل بازار را ندارند، دلیل این امر هم به مشکلات نبود ارز برای واردات مواد اولیه مانند تامین نشدن نهاده های دامی و طیور برای تغذیه دام و طیور برای تولید گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و... برمی گردد.

این روزها نوبت به افزایش قیمت میوه و صیفی جات رسیده است، طبق تحقیقات میدانی خبرنگار اقتصادی پرسون میوه و صیفی جات نسبت به سال گذشته افزایش 300 درصدی را به خود دیده اند، به طور نمونه خیار در میادین میوه و تره باره تهران به مرز کیلویی 11 هزار تومان رسیده است و موز به دلیل کمبود در بازار در میادین میوه و تره بار شهر تهران موجود نیست و تنها در خرده فروشی های سطح شهر تهران این میوه به مرز 60 هزار تومان به فروش می رسد.

پرتقال درجه 3 که در بازار به پرتغال آبگیری معروف است به کیلویی 8هزار تومان رسیده است، همچنین سیب قرمز و زرد رنگ که به وفور در داخل توسط باغداران مناطق گوناگون کشور تولید می شود درجه یک آن 18 هزار تومان در هر کیلو رسیده و درجه پایین تر آن در مراکز میادین و میوه تره بار قیمت گذاری آن به مرز 10 هزار تومان رسیده است.

در این بین برخی توپ این افزایش افسارگریخته بازار محصولات میوه و صیفی جات را به زمین بالا رفتن قیمت ارز آزاد و حذف ارز دولتی برای تامین مواد اولیه محصولات کشاورزی می دانند، این افراد معتقدند بذر، سم و کود محصولات کشاورزی از آن سوی مرز تامین می شود و بازار تولید با کمبود امکانات مواجه است؛ البته عده دیگر از صاحب نظران تولید محصولات کشاورزی توپ این افزایش قیمت را به زمین بی مدیریتی مسئولان نظارتی و حمایت می اندازند و معتقدند رانت و دلال بازی در تامین و توزیع وجود دارد، برای نمونه موز وارداتی به شکل انحصاری وارد کشور می شود و این عامل نفس بازار در افزایش قیمت را گرفته است.

خبرنگار پرسون برای اینکه موضوع گرانی میوه و صیفی جات را بررسی کنیم به سراغ تعدادی از مسئولان رفته است.

گرانی ابزار آلات و نبود بسته های حمایتی عامل گرانی در تولید

کشورمان به دلیل موقعیت جغرافیایی به چهار فصل معروف است به این شکل که در یک بازه زمانی در سرزمین ایران چهار فصل گرم، سرد، پاییز و بهار حاکم است و این وضعیت اقلیمی موجب شده محصولات گوناگون کشاورزی کاشت و برداشت شود از همین رو به سراغ «مجتبی شادلو» نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران رفته ایم تا علت گرانی این روزهای محصولات کشاورزی را جویا شویم؛ اوگفت: ابزارآلات کشاورزی یکی از مهم ترین نیازهای افزایش تولید کشاورزی مدرن و صنعتی است که در یک سال اخیر این لوازم با افزایش سه برابری رو به رو شده و حتی تراکتور و ماشین آلات صنعت کشاورزی با افزایش 4تا5 برابری مواجه شده است.

وی افزود: از دیگر دلایل افزایش قیمت در محصولات باغی بر می گردد به افزایش حقوق کارگران که تاثیر قابل توجهی بر قیمت پایه میوه گذاشته است.

شادلو خاطر نشان کرد: طبیعتا بخشی از افزایش قیمت میوه در بازار برمی گردد به میزان کاهش تولید و هرچقدر بازار با کمبود کالا مواجه شود قیمت آن صعودی می شود، دلایل گوناگونی پشت پرده کاهش تولید وجود دارد یکی از دلایل مربوط به فاصله قیمت خریداری شده از کشاورزان تا سطح بازار است که اشتیاق تولید را از تولید کننده گرفته و انگیزه افزایش تولید را به وجود نمی آورد و همچنین هزینه بالای حمل و نقل از دلایل دیگر افزایش قیمت محصولات کشاورزی به حساب می آید.

این روزها شرایط سخت اقتصادی بر همه گروه های جامعه حکم فرماست و بخش تولید با مشکلات اقتصادی بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

سم و کود کمیاب شده است

در این بین اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره به خبرنگار ما گفت: این روزها شرایط سخت اقتصادی بر همه گروه های جامعه حکم فرماست و بخش تولید با مشکلات اقتصادی بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

او افزود: اتحادیه میوه فروشان نقشی در گرانی کالا ندارد، فروشندگان میوه کالا را از میدان مرکزی میوه خریداری می کنند و 30 درصد بیشتر از خرید فاکتور قیمت گذاری می کنند، اما آن طور که بنده با خبر شده ام دولت ارز نهاده های شیمیایی نظیر کود و سم را چند ماه پیش برای واردات به کشور حذف کرد که منجر به گرانی حدود 5 برابری قیمت شده است و با توجه به اینکه این نهاده ها نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارد افزایش قیمت در محصولات کشاورزی و باغی رقم خورده است.

اجرا نشدن سند جامع کشاورزی

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پرسون که تمایلی به مطرح شدن نامش در این گزارش ندارد، گفت: از مهم ترین دلایل آشفته بازار قیمت محصولات کشاورزی برمی گردد به اجرا نشدن سند جامع کشاورزی که در این سند آمده است که در سرزمین ایران چه میزان محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود و با صنعتی شدن کشاورزی و باغی چه میزان توان افزایش تولید وجود دارد.

در سندجامع کشاورزی آمده است که برنامه ریزی نحوه تولید کاشت و برداشت به شکل کلی برای تمامی کشاورزان کشور تعریف شود تا در یک بازه زمانی بازار با کمبود کالا یا مازاد کالا مواجه نشود که در این خصوص متاسفانه این برنامه ریزی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است

او ادامه داد: همچنین در این سند آمده است که برنامه ریزی نحوه تولید کاشت و برداشت به شکل کلی برای تمامی کشاورزان کشور تعریف شود تا در یک بازه زمانی بازار با کمبود کالا یا مازاد کالا مواجه نشود که در این خصوص متاسفانه این برنامه ریزی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، برای نمونه این روزها در بازار شاهد افزایش تولید گوجه فرنگی هستیم که این کالا این روزها به قیمت کیلویی یک هزار تومان از کشاورز خریداری می شود و در سطح بازار کیلویی 3 هزار تومان به فروش می رود و این در حالی است که با کمبود تولید در خیار مواجه هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه علت اجرا نشدن سند جامع کشاورزی چیست؟ گفت: متاسفانه در چند سال اخیر وزارت خانه کشاورزی به عنوان یکی از وزارتخانه های مهم تولید مواد غذایی در کشور سه وزیر به خود دیده است و وزرایی که روی کار آمده اند انگیزه ای برای ساماندهی تولید و توزیع در بازار ندارند؛ البته ناگفته نباشد اجرا در آمدن این سند نیازمند زیر ساخت ها است که این زیر ساخت ها به همیاری و همکاری سایر نهادها و وزارت خانه ها نیاز دارد، برای نمونه وزارت صمت به عنوان متولی صادرات و واردات محصولات کشاورزی و ابزار آلات و تولید ماشین آلات بسته حمایتی برای کشاورزان در نظر نمی گیرد و وزارت نیرو در زمینه تامین آب کشاورزان و بانک ها برای توسعه صنعتی شدن کشاورزی حمایت های مالی مناسبی ندارد.

صادرات سیب در قبال واردات موز

گویا یکی از دلایل کمبود موز به عنوان یک میوه وارداتی به کشور مربوط به میزان صادرات سیب است، به این معنی که در صورتی که سیب به عنوان یک محصول کشاورزی تولید ایران صادر شود به همان میزان مجوز واردات موز صادر می شود برای بررسی این موضوع به سراغ سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک رفته ایم، او در این باره گفت: واردات موز در اولویت 27 قرار گرفته است، گروه 27 باید سه شرط داشته باشند تا ترخیص آن کالا مورد نظر صورت بگیرد، شرط نخست مربوط به ثبت سفارش معتبر در گمرک موجود باشد، دوم اینکه حتماً کد منشأ ارز وجود داشته باشد و آخرین شرط این است که ماده ۱۱ آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات را دارا باشد.

سخنگوی گمرک در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه برخی معتقدند که در صورت صادرات سیب تولید داخل امکان واردات موز به کشور وجود دارد آیا به همین شکل است؟ گفت: به تازگی طی مکاتباتی که انجام شد موز از اولویت ۲۷ خارج شده و واردات آن با تأیید منشأ ارز حاصل از صادرات سیب از سر گرفته می‌شود.

گزارش از: محمد خادمی

230961